مشهد-ایرنا- مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: عملیات ساخت بزرگترین واحد فرآوری گوگرد شمال شرق کشور با سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه در حال انجام است و با پیشرفت ۹۰ درصدی به زودی به بهره برداری می رسد.

به گزارش ایرنا از حوزه ارتباطات و رسانه منطقه ویژه اقتصادی سرخس محمد رضا رجبی مقدم روز سه شنبه افزود: یکی از مزیت های اصلی این منطقه قرار گرفتن در مرکز تولید و تجارت گوگرد در مجاورت کشورهای آسیای مرکزی است.

وی ادامه داد: سرخس و منطقه ویژه اقتصادی با داشتن زیرساخت‌های لازم همچون اتصال خطوط ریلی عریض(ویژه کشورهای آسیای مرکزی) و معمولی در داخل بارانداز ریلی، زیرساخت‌های برق، آب و گاز و مخابرات در کنار منابع عظیم گوگرد ایران در منطقه خانگیران و ظرفیت گوگرد کشور ترکمنستان؛ می تواند به مرکز تبادل اصلی فرآوری و صادرات این محصول در کشور تبدیل شود.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: روند تکمیل و ساخت مجتمع بزرگ فرآوری و بسته بندی گوگرد با سرمایه گذاری ۱۵ میلیون دلاری شرکت هایی از کشور ترکیه در حال ساخت است و امید است با تسریع در روند خدمات رسانی تا دی ماه امسال مرحله نخست این مجتمع به بهره برداری کامل برسد.

رجبی مقدم افزود:ظرفیت تولید و فرآوری گوگرد در این واحد، سالیانه یک میلیون تن خواهد بود و با راه اندازی این طرح در قالب یک مجتمع، اشتغال مستقیم برای بیش از ۱۰۰ نفر ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم گوگرد در جوار منطقه و کشور ترکمنستان ادامه داد: در صورتی که بتوان فقط یک سوم گوگرد تولیدی و ترانزیتی ترکمنستان را در این منطقه فرآوری کرده و با دانه بندی خاص تغییر داد می توان برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در منطقه شغل ایجاد کرد از سویی تنها پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس سالانه ۴۶۰ هزار تن گوگرد خام به شکل پودر تولید می کند.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در انتهایی‌ترین منطقه شمال شرق ایران و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم مرز با ترکمنستان واقع شده است و از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.