۸۰۰ هزار تن گوگرد از طریق مرز سرخس خراسان رضوی به هند ترانزیت شد

مشهد- ایرنا- رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس در شمال شرق خراسان رضوی گفت: ۸۰۰ هزار تن گوگرد خام ترکمنستان از طریق مرز و منطقه ویژه اقتصادی سرخس طی نیمه نخست امسال وارد کشور گردید و به مقصد هند ترانزیت شد.

محمد رضا برهمند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مجموع قرارداد حمل و ترانزیت ۲ میلیون تن گوگرد خام از طریق خطوط ریلی کشورمان به بندرعباس و سپس بنادر هند منعقد شده که از ابتدای امسال ۸۰۰ هزار تن آن از مسیر ایران عبور کرده و یا در حال عبور است.

وی حجم قرارداد ترانزیت ۲ میلیون تن گوگرد ترکمنستان را سنگین ارزیابی کرد و ادامه داد: این بار گوگرد به صورت حمل با واگن و از طریق تعویض بوژی (محور واگن باری) قطار ترکمنستان و ادامه سیر در مسیر ریلی ایران و یا جا به جایی بار از قطار ترکمن روی قطار ایرانی حمل و به بندر عباس منتقل می شود.

رییس هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: هم اکنون در انتظار راه اندازی چهار واحد فرآوری گوگرد در منطقه ویژه اقتصادی سرخس هستیم تا این قبیل بارهای عمده را ابتدا به محصول دیگری مانند عناصر پایه کودشیمیایی تبدیل کرده و با ارزش افزوده بیشتر به مقصد ارسال کنیم.

برهمند افزود: مطابق آمار گمرک روسیه، این کشور ماهانه حدود ۲ میلیون تن زغال سنگ به هند ترانزیت می کند که البته به دلیل فراهم نبودن زیرساختها در مسیر ایران، این بار عظیم از طریق کشتی با صرف وقت و هزینه بیشتر به ارسال می شود.

وی اضافه کرد: جذب هر یک از این بارها شاید به اندازه یک سال ترانزیت بار از مرز سرخس است از این رو تلاش برای جذب این قبیل بارها و فراهم کردن زیرساخت لازم در اولویت است.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس به مساحت حدود پنج هزار و ۲۰۰ هکتار به بخش (زون) های تولیدی، مواد شیمیایی، صنایع سنگین، خدمات، انبارداری و حمل و نقل تقسیم شده که در بخش حمل و نقل به وسعت ۲۸۰ هکتار ۲۲ واحد صنعتی و خدماتی فعالیت دارند.

در مجموع ۱۲۶ واحد صنعتی، تولیدی و خدماتی از ایران و کشورهای چین، روسیه، ترکیه، امارات عربی متحده و افغانستان در منطقه ویژه سرخس فعالیت می کنند و پارسال مجموعه های یاد شده ۹۰ میلیون دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده اند.

منطقه ویژه اقتصادی سرخس در نزدیکی نقطه صفر مرزی ایران و ترکمنستان و ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد قرار دارد.

شهرستان مرزی سرخس در فاصله ۲۰۲ کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha