تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی مدعی شد که تلاش‌ کشورهایی همچون روسیه و چین پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با هدف زیر سوال بردن روند برگزاری رای‌گیری و ایجاد اختلاف در این کشور ادامه خواهد داشت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، مقامات اطلاعاتی ایالات متحده نسبت به تداوم تلاش‌های خارجی برای تضعیف دموکراسی آمریکا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در ماه نوامبر (آبان) ابراز نگرانی کردند. به گفته این مقامات کارزارهای مخفیانه نفوذ دشمنان خارجی بر زیر سوال بردن اعتبار نتیجه انتخابات متمرکز شده است.

این روزنامه یادآوری می کند که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ ادعاهای نادرستی در مورد بی نظمی و تقلب در جریان رای گیری مطرح کرد و اکنون نیز وی و حامیانش ادعاهای مشابهی را در مورد انتخابات سال جاری مطرح کرده اند. به نوشته این روزنامه، این ادعاها در رسانه‌های دولتی روسیه و سازمان های همسو با کرملین نیز بازتاب یافته است.

«دفتر اداره کننده اطلاعات ملی ایالات متحده» (Director of National Intelligence) در جدیدترین به روز رسانی تهدیدات انتخاباتی اعلام کرد: «جامعه اطلاعاتی پیش بینی می کند که بازیگران خارجی در تلاش هستند تا اعتبار نتایج انتخابات را پس از پایان رای گیری زیر سوال ببرند. آنها احتمالا از چنین فرصتی برای استفاده از تاکتیک‌های مشابه در دوره پس از انتخابات با هدف تضعیف اعتماد به یکپارچگی انتخابات، فرایندهای انتخاباتی و تشدید بیشتر اختلاف ها در جامعه آمریکا بهره خواهند برد.»

نیویورک تایمز نیز در ادامه مدعی شد: روسیه و ایران بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متمرکز شده اند؛ هرچند یکی از آنها به طرفداری از ترامپ می پردازد و دیگری حامی کامالا هریس نامزد حزب دموکرات است.

مقامات اطلاعاتی معتقدند که علاوه بر روسیه، کوبا و چین نیز در تلاش برای اثرگذاری بر نتیجه انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا هستند. به ادعای این مقامات، چین پیش از این تلاش های مداخله جویانه بسیاری برای اثرگذاری بر انتخابات داشته، اما از هیچ نامزد خاصی حمایت نکرده است. به گفته آنها تلاش‌های چین برای تضعیف انتخابات آمریکا، در نتیجه پشتیبانی های همه جانبه واشنگتن از تایوان بوده است.

گفته می شود کوبا نیز به عنوان یکی از کشورهای به شدت تحت تاثیر تحریم های آمریکا، عملیات نفوذ خود را بر جامعه آمریکای لاتین و به طور کلی اسپانیایی زبانان متمرکز کرده است.

در ادامه ادعاهای این روزنامه، روسیه به عنوان یکی از بازیگران اصلی نفوذ خارجی مطرح شده که تمرکز خود را بر حمایت از نامزدی که نسبت به کمک به اوکراین بدبین است، گذاشته است.

بنا بر ادعاهای مطرح شده در نیویورک تایمز، ایران نیز با ایجاد وب سایت هایی مقامات انتخاباتی را تهدید می کند.

مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که هفته‌های پایانی چرخه انتخابات و روزهای بلافاصله پس از رای‌گیری، دوره بسیار دشواری خواهد بود، زیرا قدرت‌های خارجی تلاش‌ خود را برای ایجاد مخالفت و تضعیف اعتماد عمومی نسبت به نتیجه نهایی افزایش می‌دهند.

مطابق ادعای مقامات فدرال، از آنجاکه هک سیستم های رای گیری و تغییر شمارش بسیار دشوار است، دشمنان خارجی تلاش می کنند با انتشار پیام ها و اخبار نادرست، روند برگزاری رای گیری را زیر سوال برده و آن را اشتباه نشان دهند.

در راستای همین ادعاها، پلیس فدرال (FBI) و آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت ماه گذشته با صدور بیانیه ای خطاب به جامعه آمریکا اعلام کردند که دشمنان خارجی احتمالا سعی خواهند کرد با انتشار ادعاهای نادرست انتخابات را نادرست جلوه دهند.

سناتور مارک کلی نیز روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت که بخش قابل توجهی از محتوای سیاسی که آمریکایی‌ها در رسانه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنند، منشا خارجی دارد، اما به گونه‌ای ایجاد شده که گویا منبع آمریکایی دارند. وی سپس مدعی شد که منبع این محتوا از روسیه، ایران و چین است.

ماه گذشته نیز وزارت دادگستری آمریکا، روسیه را متهم کرد که برای انتشار پیام‌های هم راستا با سیاست های کرملین، ۱۰ ملیون دلار به صورت مخفیانه هزینه کرده است.

بنا بر ادعاهای مطرح شده علیه ایران، «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» به عنوان یک اتاق فکر آمریکایی تحت نفوذ لابی‌های صهیونیست، دستکم ۱۹ وب سایت متعلق به تهران شناسایی شده که در حال انتشار اطلاعات نادرست از طریق رسانه های آمریکایی بوده اند.

مکس لسر از اعضای ارشد اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و تحلیلگر بخش نوآوری سایبری و فناوری در همین زمینه گفت: آگاهی بسیاری از عملیات نفوذ دشمنان خارجی به کاهش برخی اثرات خود آنها منجر شده، اما حمله ها به سیستم انتخاباتی آمریکا همچنان ادامه دارد.

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا قرار است در تاریخ ۵ نوامبر ۲۰۲۴ آمریکا برابر با ۱۵ آبان ۱۴۰۳ برگزار شود.