اردبیل -  ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل از صادرات ۵۰۰ تن فراورده گوشتی از این استان در سال جاری خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری ۹۰ هزار راس دام سبک و سنگین با نظارت ماموران اداره کل دامپزشکی استان اردبیل کشتار و روانه بازار شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر مهدی فیضی روز سه شنبه در بازدید خبرنگاران از مجتمع صنعتی گوشت اردبیل با اعلام این خبر اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی استان اردبیل در راستای وظایف تعریف شده برای تامین غذای سالم برای شهروندان از ابتدای سال جاری در ۱۳ کشتارگاه صنعتی و نیمه صنعتی استان بر کشتار ۹۰ هزار راس دام سبک و سنگین نظارت و دام‌های کشتار شده را ممهور به مهر دامپزشکی کرده است.

وی اضافه کرد: همچنین امسال این اداره کل بر کشتار ۱۰ میلیون قطعه مرغ کشتار روز نظارت کرده و آن را ممهور به مهر دامپزشکی و بارکد بهداشتی کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردیل با اشاره به نقش دامپزشکی در تامین و ارتقای امنیت غذایی پایدار اظهار کرد: امنیت غذایی پایدار در سال‌های اخیر در بیانات مقام معظم رهبری بارها تکرار شده است و در برنامه هفتم جزو اولویت‌های دولت در تامین غذای مردم است.

وی در ادامه فراوانی غذا و محصولات، سالم و بهداشتی بودن و حلیت و پاک بودن محصول بر اساس شرع را سه مولفه امنیت غذایی پایدار عنوان کرد و گفت: از این سه مولفه، مولفه های بهداشتی و حلیت بر عهده سازمان دامپزشکی است و از این جهت نقش سازمان دامپزشکی از حیث برقراری امنیت پایدار غذایی بی نظیر و غیرقابل انکار است.

فیضی ادامه داد: طی سال‌های اخیر با توجه به شیوع بیماریهای نوپدید مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تب کریمه کنگو، تب مالت، کرونا و بیماری هاری که خاستگاه آنها جامعه دامی اعم از حیات وحش و دام اهلی است، اهمیت دامپزشکی افزایش یافته است به ویژه اینکه بر اساس سیستم واحد سلامت جهانی، موضوع سلامت عمومی مبتنی بر پیشگیری است که در این زمینه هم نقش اقدامات دامپزشکی دارای اهمیت بیشتری است.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای امنیت و بهداشت مواد غذایی در سطح استان ۱۳ کشتارگاه فعال است که در راس آن مجتمع گوشت اردبیل تحت نظارت اداره کل دامپزشکی اقدام می کند و گوشت استحصالی از این کشتارگاهها ممهور به مهر دامپزشکی است.

وی با اشاره به نقش سازمان دامپزشکی در همکاری های اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی اظهار کرد: نقش سازمان دامزشکی در تزانزیت دام زنده و گوشت از منطقه آسیای میانه و قفقاز به سایر مناطق جهان بسیار حائز اهمیت است و اداره کل دامپزشکی در چهارچوب عمل به رسالت و وظیفه خود و پدافند غیرعامل نظارت دقیقی بر این فرایند اعمال می کند.

صادرات ۵۰۰ تن فراورده گوشتی از استان اردبیل

فیضی با بیان اینکه صادرات و واردات هرگونه محصول پروتئینی منوط به داشتن گواهی دامپزشکی است، یادآورشد: از ابتدای امسال ۵۰۰ تن انواع فراوده‌های گوشتی و دامی از استان اردبیل به کشورهای آسیای میانه و قفقاز، آلمان، هنگ کنگ، ویتنام و قرقیزستان صادر شده است

وی ادامه داد: این محصولات شامل عسل، پنجه پای مرغ، روده، پنیر پیتزا و سایر محصولات است که با نظارت اداره کل دامپزشکی استان تهیه، بسته بندی و صادر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی در کنار کمک به تامین سلامت و بهداشت عمومی در جامعه، زیرساختهای رونق تولید را فراهم می کند به طوری که با انجام واکسیناسیون و حفظ دام باعث ماندگاری دامداران در روستا و حفظ و رونق دامداری می شود.

واکسیناسیون ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار دام در استان اردبیل/ مجتمع گوشت اردبیل از ظرفیت‌های مهم اقتصادی اردبیل است

فیضی اضافه کرد: از ابتدای امسال۶ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام بزرگ و کوچک در سطح استان اردبیل واکسینه شده است که مهترین بخش آن مقابله با بیماری تب برفکی بوده است که استان از این نظر پاک است.

وی ادامه داد: در حوزه طیور هم طی ۶ ماه اخیر ۱۰۰ میلیون قطعه طیور در سطح استان واکسینه شده است و با اقدامات انجام شده با وجود انواع بیماریها در استانهای همجوار استان اردبیل یک استان پاک است و چالش خاصی در این زمینه نداریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل همچنین گفت: مجتمع گوشت اردبیل یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی استان اردبیل است که طی یک سال و نیم اخیر تلاش بر این بوده واحدها و بخشهای مختلف آن از رکود خارج شود و به دنبال سرمایه گذاری و برندسازی آن در سطح منطقه هستیم.

وی با اشاره به ضبط و امحای ۱۰۸ تن فراورده گوشتی غیر مجاز در سطح استان گفت: از ابتدای امسال ۲۶۰ پرونهده قضایی برای متخلفان حوزه کشتار و عرضه غیر مجاز دام تشکیل شده است.

به گفته این مقام مسئول در سطح استان بین ۱۵ تا ۲۰ اکیپ دامپزشکی بر فعالیت واحدهای کشتار و عرضه گوشت استان نظارت می کند.

فیضی همچنین در خصوص آمار دام موجود در استان اردبیل گفت: در استان اردبیل بین۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار راس دام بزرگ و ۲میلیون تا ۲میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام کوچک توسصط دامداران پرورش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: استان اردبیل قطب صنعت طیور شمال غرب کشور است به طوری که ۱۱ تا ۱۲ درصد جوجه یک روزه کشور با بهترین کیفیت را تولید و روانه بازار می‌شود و اداره کل دامپزشکی استان هم بر فرایندهای تولید و عرضه آن به بازار نظارت می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی کشور یادآورشد: حدود ۵۲ مزرعه مرغ مادر، ۲۸ مزرعه مرغ تخم گذار، ۲ مزرعه مرغ اجداد و ۵۰۰ واحد مزرعه مرغ گوشتی در سطح استان اردبیل فعال است.

فیضی ضمن تبریک هفته دامپزشکی به فعالان این حوزه اظهار کرد: اداره کل دامپزشکی در همه کشتارگاه‌های استان ناظر بهداشتی و شرعی دارد و دامهای کشتار شده در این واحدها ممهور به مهر بوده و بهداشتی است.

وی به شهروندان توصیه کرد از خرید هرگونه گوشت غیر مجاز و خارج از سیستم نظارت داپزشکی خودداری کرده و در صورت مشاهده کشتار غیر مجاز، مراتب را از طریق شماره تلفن ۳۹۴۸۰۰ و یا شماره مستقیم ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

۲۰ عنوان برنامه در هفته دامپزشکی در استان اردبیل اجرا می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان اردبیل گفت:همزمان با هفته دامپزشکی ۲۰ عنوان برنامه متنوع در این استان اجرامی شود.

فیضی افزود : غبار روبی و عطرافشانی گلزار شهدا، دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان، دیدار با مسئولان و ائمه جمعه و جماعات استان، برپایی میز خدمت، برگزاری نشست خبری،برگزاری رزمایش جهاد دامپزشکی و ویزیت و واکسیناسیون دام و طیور در روستاهای مناطق محروم از جمله این برنامه‌ها است.

وی افتتاح و بهره برداری از پروژه های دامپزشکی، برگزاری آیین بزرگداشت روز ملی دامپزشکی، برگزاری مسابقات عکاسی با موضوع شعار سال دامپزشکی "یک قرن خدمت، یک قرن افتخار" ویژه همکاران بخش دولتی و خصوصی، برگزاری مسابقات نقاشی برای فرزندان همکاران و برگزاری همایش پیاده روی دور دریاچه شورابیل از دیگر دیگر برنامه های هفته دامپزشکی در استان اردبیل ذکر کرد.

به گزارش ایرنا ، کشتارگاه مجتمع صنعتی گوشت اردبیل با سهامداری بانک ملی، کشت و صنعت مغان و پارس در سال ۱۳۸۰ راه‌اندازی و در سال ۱۳۸۵ هم به بخش خصوصی واگذار شد.

در تقویم رسمی کشور ۱۴ مهر روز ملی و از ۱۴ تا ۲۰ مهر هفته دامپزشکی نامگذاری شده است.