کرمانشاه - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در آبان ماه سال جاری گفت: براساس قانون همه دستگاه‌ها و موسسات دولتی مکلف به همکاری برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نادر نورایی روز سه‌شنبه در نشست هماهنگی سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ که با حضور فرمانداران و روسای جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار شد افزود: برنامه‌ریزی صحیح در بخش کشاورزی نیاز به اطلاعات دقیق و بهنگام از سطح روستاها دارد که نتایج این سرشماری نقش مهمی در این برنامه ریزی می تواند ایفا کند.

وی با اشاره به آغاز سرشماری عمومی کشاورزی همزمان با سراسر کشور در استان کرمانشاه از ۱۲ آبان ماه و جمع آوری اطلاعات به مدت یک ماه تا ۴۵ روز اضافه کرد: برنامه‌ریزان بخش کشاورزی باید آمار و اطلاعات دقیقی از وضعیت کنونی جمعیت کشاورزان در اختیار داشته باشد تا بتوانند برنامه‌ریزی‌های مربوط به حوزه امنیت غذایی را بر پایه‌های درست و دقیق انجام دهند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه این استان از جمله قطب های مهم کشاورزی کشور به شمار می رود ادامه داد: سرشماری عمومی کشاورزی، اطلاعات مهمی را از فعالیت‌های کشاورزی گردآوری و در اختیار سیاست‌گذاران استان قرار می دهد تا براساس آنها قادر به برنامه ریزی دقیق و درست در حوزه کشاورزی باشند.

نورایی تاکید کرد: همه مدیران دستگاه های دولتی مشارکت کننده در این سرشماری از هم اکنون نسبت به برنامه ریزی جهت اجرای دقیق و درست در این حوزه به ویژه فراهم ساختن امکانات خودرویی و دیگر تجهیزات اقدامات لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: در راستای تشویق بهره‌برداران برای مشارکت بهتر در اجرای این طرح از بهره بردارانی که بهترین همکاری را با ماموران سرشماری داشتند به همراه مدیران نمونه اجرایی قدردانی خواهد شد.

اجرای طرح سرشماری کشاورزی در بیش از سه هزار روستای استان

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه نیز در این نشست گفت: برای اجرای طرح سرشماری عمومی کشاورزی در استان سه هزار و ۱۲۵ روستا شناسایی شده است که این سرشماری در آنها انجام شود.

ارسلان حیدری با بیان اینکه در این سرشماری ماموران به تک تک منازل روستاییان در این تعداد روستا در استان مراجعه خواهند کرد افزود: در سرشماری قبلی کشاورزی در استان در مجموع ۱۲۵ هزار بهره بردار کشاورزی سرشماری شده بودند.

وی با تاکید بر اجرای دقیق این طرح توسط ماموران سرشماری یادآور شد: عدم ثبت هر مورد در این طرح در روستاها می تواند ضرر مالی هنگفتی به بودجه استان وارد سازد.

حیدری اضافه کرد: در این راستا امسال ۳۵۵ نفر نیروی انسانی با استفاده از ۱۰۵ دستگاه خودرو سازماندهی شده اند تا کار سرشماری را انجام دهند که در مجموع پیش بینی شده است چهار هزار و ۷۲۵ نفر روز خودرو در این طرح مشارکت داشته باشند.

سرپرست معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه دوره های آموزشی طی ۲ مرحله برای اجرای این طرح جهت مجریان برنامه ریزی شده است افزود: مرحله نخست این دوره های آموزشی از ۲۲ مهرماه برای کارشناسان فنی و اجرایی و مرحله بعدی نیز در روز ۳۰ مهرماه برای ماموران سرشماری شهرستان ها برگزار خواهد شد.

وی یادآور شد: در مجموع در این سرشماری در مورد مشخصات بهره بردار، مساحت اراضی کشاورزی ( اراضی زراعی، باغ و قلمستان ها) ، نام محصولات کشاورزی، سطح کاشت محصولات سالانه و تعداد و جنس انواع دام سوال خواهد شد.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در این استان همچنین چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

علاوه بر این در استان کرمانشاه ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در این استان سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.