تهران- ایرنا- رزمایش دریایی ارتش فیلیپین، استرالیا، کانادا، فرانسه، ژاپن و آمریکا نزدیک به آب‌های تایوان و در شرایطی در حال برگزاری است که تنش‌ها در منطقه، به‌ویژه در دریای چین جنوبی همچنان ادامه دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، رزمایش «ساما ساما» (به معنای با هم)، به‌منظور نشان دادن قدرت دریایی و افزایش همکاری‌های نظامی میان فیلیپین و کشورهای متحد در شرایط تنش‌زا با چین برگزار می‌شود.

در این تمرینات نزدیک به یک هزار نفر از نیروهای دریایی و ارتش استرالیا، کانادا، فرانسه، ژاپن، آمریکا و فیلیپین شرکت دارند و تمرکز اصلی آن بر جنگ ضد زیردریایی، ضد کشتی و ضد هوایی است.

تاد سیمیکاتا دریادار نیروی دریایی ایالات متحده، در بندر سوبیک واقع در غرب مانیل در نشستی خبری اعلام کرد که ایجاد مشارکت با متحدان کلیدی، تاثیر بازدارنده‌ای دارد.

وی با بیان اینکه انجام این تمرینات ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود، افزود: هدف این تمرینات، برانگیختن حساسیت‌ها نیست، بلکه تمرینی برای افزایش همکاری و هماهنگی است.

در این رزمایش ۹ روزه، ناوشکن موشک‌انداز آمریکا، ناوچه و بالگرد دریایی کانادا حضور دارند و هواپیماهای دریایی-زمینی ژاپن و کشتی‌های جنگی فیلیپین بخش اصلی رزمایش را تشکیل می‌دهند.

این تمرینات بیش از یک هفته پس از مانورهای نظامی چین در منطقه‌ای مورد مناقشه از دریای جنوبی چین برگزار می‌شود، که بار دیگر بر تنش‌های موجود در این منطقه افزوده است.

به گزارش ایرنا، فیلیپین همواره چین را به انجام «مانورهای خطرناک و تهاجمی» برای جلوگیری از انجام ماموریت‌های تدارکاتی مانیل برای کشتی‌های خود متهم کرده است و در مقابل گارد ساحلی چین اعلام کرده «اقدامات بازدارنده» را در مقابل کشتی‌هایی به کار گرفته که به صورت غیرقانونی به آب های منطقه وارد و بارها به شیوه‌های خطرناکی به کشتی‌های چینی نزدیک شده‌اند.

چین به طور کامل تمام دریای چین جنوبی را قلمروی خود می‌داند اما کشورهای برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام نیز ادعاهای مشترکی در این آب‌راه استراتژیک دارند.

دادگاه دائمی داوری در لاهه در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵) اعلام کرد که ادعاهای چین مطابق قوانین بین‌المللی نیست اما پکن این حکم را رد کرده است.