گسترش همکاری‌های دریایی فیلیپین و کره جنوبی در چارچوب استراتژی «هند و اقیانوس آرام»

تهران- ایرنا- روسای جمهور فیلیپین و کره جنوبی روز دوشنبه برای گسترش همکاری‌های دریایی در برابر ادعای مالکیت پکن در بر دریای جنوبی چین توافق کردند؛ توافقی که بخشی از اقدامات سئول در چارچوب استراتژی «هند و اقیانوس آرام» آمریکا و ژاپن محسوب می‌شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی و فردیناند مارکوس، همتای فیلیپینی او در مانیل ملاقات و بر سر روابط نزدیکتر بین گارد ساحلی خود توافق کردند.

یون گفت دو کشور روابط خود را در بخش های «مقابله با جرایم فراملی (tackling transnational crime)، اشتراک‌گذاری اطلاعات و انجام ماموریت‌های جست‌وجو و نجات» تقویت خواهند کرد.

یون پس از این نشست دوجانبه به خبرنگاران گفت: ما در مورد اهمیت صلح، ثبات و امنیت در دریای جنوبی چین درک مشترکی داریم. دو کشور به همکاری برای ایجاد نظم دریایی مبتنی بر قوانین و آزادی دریانوردی و پرواز بر فراز اصول حقوق بین‌الملل در دریای جنوبی چین ادامه خواهند داد.

توافق‌نامه‌های همکاری امضا شده در نشست دوجانبه روز دوشنبه میان کره جنوبی و فیلیپین، حوزه هایی مانند زنجیره تامین مواد حیاتی خام و همچنین مطالعه امکان سنجی احیای نیروگاه هسته ای «باتان» فیلیپین را پوشش می دهد.

مارکوس، رئیس جمهور فیلیپین، پیش از این نشست گفت: به دلیل این که محیط ژئوپلیتیکی پیچیده‌تر می‌شود، ما باید برای دستیابی به رفاه مردم خود و ترویج نظم مبتنی بر قوانین با یکدیگر همکاری کنیم.

کره جنوبی بارها درباره تنش ها در آب های مورد مناقشه اظهار نظر کرده است.

در ماه مارس (اسفند/ فروردین)، سئول نگرانی شدید خود را در مورد «استفاده مکرر چین از توپ‌های آب علیه کشتی‌های فیلیپینی» در این منطقه ابراز کرد.

چین سال‌هاست که به دنبال گسترش حضور خود در مناطق مورد مناقشه دریای جنوبی چین بوده است و یک حکم بین‌المللی مبنی بر اینکه ادعای پکن در مورد احاطه کامل بر آب‌راه فاقد مبنای قانونی است را نادیده گرفته است.

این کشور جزایر مصنوعی مجهز به سیستم های موشکی و باند فرودگاهی برای جت های جنگنده ساخته و کشتی هایی را مستقر کرده است که به گفته مانیل، کشتی های فیلیپینی را آزار داده و راه‌های ماهیگیری را مسدود می کنند.

گسترش همکاری‌های دریایی فیلیپین و کره جنوبی در چارچوب استراتژی «هند و اقیانوس آرام»
رژه ارتش کره جنوبی

کره جنوبی و استراتژی هند و اقیانوس آرام

پیش از اعلام این توافق، تارنمای خبری روزنامه صبح جنوب چین در گزارشی نوشت: سفر دولتی یون سوک یول به فیلیپین، اولین سفر رئیس جمهور کره جنوبی از سال ۲۰۱۱ است. کارشناسان می‌گویند این سفر از برنامه‌های سئول برای ایفای نقش فعال تر به عنوان یک قدرت منطقه‌ای و مقابله با سیاست‌های چین حکایت دارد.

این رسانه نوشت: کارشناسان می گویند سفر یون، تاکید بر هدف‌گذاری سئول برای نزدیک شدن به کشورهای همفکرش مانند آمریکا، ژاپن و استرالیا است که می خواهند یک اقیانوس آرام غربی «آزاد، باز و مبتنی بر قوانین بین‌المللی» را اطراف خود داشته باشند.

روزنامه صبح جنوب چین به گفته دان مک‌لین گیل، تحلیل‌گر ژئوپلیتیک و مدرس مطالعات بین المللی در دانشگاه د لا سال در مانیل نوشت: این سفر نشان دهنده تعهد رو به رشد کره جنوبی در اجرای استراتژی هند و اقیانوس آرام است.

وی افزود: مانیل و کره جنوبی تهدید ناشی از ادعاهای چین در منطقه را به رسمیت می شناسند و سئول در موضع خود برابر پکن، در دریای جنوبی چین قاطع‌تر شده است.

روزنامه صبح جنوب چین نوشت: کره جنوبی یک شریک امنیتی مهم برای فیلیپین بوده است. مانیل پیش از این یک توافق‌نامه امنیتی با آمریکا داشته که در سال ۱۹۹۹ ایجاد شد و چارچوب قانونی را برای تمرینات نظامی مشترک در مقیاس بزرگ و استقرار موقت نیروهای نظامی آمریکا در این کشور فراهم کرد. مانیل همچنین در ماه های اخیر روابط دفاعی خود را با توکیو تقویت کرده است و در اوایل سال جاری میلادی، دو طرف توافقنامه‌ای را امضا کردند که آموزش نیروهای مشترک و کمک های متقابل را در هنگام بلایای طبیعی تسهیل می کند و راه را برای رزمایش‌های بزرگ مشترک با نیروهای فیلیپینی و ژاپنی هموار کرده است.

گسترش همکاری‌های دریایی فیلیپین و کره جنوبی در چارچوب استراتژی «هند و اقیانوس آرام»
فردیناند مارکوس رئیس جمهور فیلیپین و یون سوک یول رئیس جمهور کره جنوبی به همراه روسای نیروی دریایی دو کشور

این رسانه افزود: عبدالرحمن یعقوب، پژوهشگر برنامه آسیای جنوب شرقی موسسه لوی مستقر در استرالیا که در زمینه امنیت و روابط با قدرت های بزرگ تخصص دارد، خاطرنشان کرد: کره جنوبی تامین کننده کلیدی تجهیزات نظامی برای نیروهای مسلح فیلیپین بوده است.

مانیل در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۲ فروند جت جنگنده FA-۵۰ را به قیمت ۴۲۰ میلیون دلار از کره جنوبی خرید و ناوچه های خوزه ریزال و آنتونیو لونا که در نیروی دریایی فیلیپین استفاده می شود هر دو از کره جنوبی خریده شده‌اند.

یعقوب گفت: ممکن است در آینده شاهد باشیم که فیلیپین تجهیزات و سیستم‌های نظامی بیشتری از کره جنوبی تهیه کند، زیرا این تجهیزات ارزان‌تر از جایگزین‌های ساخت آمریکا هستند. این روند با اشتیاق مانیل برای مدرن کردن نیروهای مسلح خود مطابقت دارد.

وی تاکید کرد: سئول به طور مداوم از مانیل در مناقشاتش حمایت و بیانیه هایی در مورد رفتار تهاجمی چین در آب های مورد مناقشه صادر کرده است. چنین مشارکت هایی می تواند به یک روند قابل توجه تبدیل شود. تا زمانی که بین فیلیپین، کره جنوبی و هر طرف دیگری همگرایی استراتژیک وجود داشته باشد، آنها می توانند در زمینه مسائل امنیتی مرتبط با دریای جنوبی چین با یکدیگر همکاری کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha