یاسوج- ایرنا- معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد بیماران فلج مغزی در استان افزون بر سه هزار نفر هستند که به دلایل مختلفی دچار این عارضه شده اند.

کریم رهیده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نیمی از جامعه معلولین ۳۰ هزار نفری استان حدود ۱۵ هزار نفر افراد دارای معلولیت استان به معلولیت جسمی حرکتی دچار هستند.

وی افزود: بیماران فلج مغزی که بالغ بر سه هزار نفر نفر از این جمعیت را تشکیل می‌دهند به دلایل مختلفی نظیر آسیب‌های مغزی هنگام تولد در نتیجه عدم خونرسانی به مغز نوزاد یا در نتیجه تصادفات، سکته‌های مغزی و حوادث مختلف و تصادفات جاده‌ای اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه آسیب مغزی ممکن است طیف وسیعی از معلولیت جسمی حرکتی و گفتاری شنوایی و در مواردی ذهنی را ایجاد کند، عمده نیازمندی‌های این افراد نیاز به تجهیزات پزشکی و توانبخشی کاردرمانی فیزیوتراپی گفتار درمانی خدمات ارتزو پروتز است.

رهیده ابراز کرد: تجمیع این نیازها به طور اغلب برای یک فرد فلج مغزی وجود دارد بنابراین توجه به تعرفه‌های خدمات تمام پزشکی موجود بسیار قابل توجه می‌باشد.

وی عنوان کرد: سازمان بهزیستی با هدف افزایش خدمات مورد نیاز این عزیزان و کاهش بار مالی برنامه‌های موازی را در پیش گرفته است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در بحث خدمات تجهیزات پزشکی و توانبخشی سعی شده تمامی نیازهای این عزیزان به خدمات رفع گردد در سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ دستگاه ویلچر بین معلولان جسمی حرکتی توزیع شده که نسبت به سال های مشابه قبل فزایش سه برابری داشته‌ایم.

وی ابراز کرد: خدمت دیگری که در سال گذشته به صورت آزمایشی شروع شد خرید یلچر تخصصی فلج مغزی cp برای این بیماران بود. ویلچرهای مورد نظر با توجه به اینکه مکار انتقال بیمار را انجام می‌دهند هم ی‌توانند به عنوان یک وسیله توانبخشی (setting board)راستای نشستن بیمار ، تنه، گردن و اندام‌ها را اصلاح کند.

رهیده بیان کرد: در سال گذشته تعداد ۱۵ دستگاه از این ویلچرها خریداری شد که با توجه به استقبال جامعه هدف از این خدمت در سال جاری خرید تعداد ۱۵۰ دستگاه از این نوع ویلچر در برنامه کاری توانبخشی قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر این در سال گذشته بالغ بر ۱۸ میلیارد ریال در زمینه خدمات توانپزشکی در قالب خرید خدمت گفتار درمانی کاردرمانی و شنوایی شناسی هزینه شد.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در خصوص خدمات ارتز و پروتز بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال هزینه شد و تعداد ۲۶۰ نفر از توانخواهان از این خدمت بهره‌مند شدند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این جهت بهره‌مندی از پتانسیل‌های کلینیک‌های دولتی در سال گذشته کلینیک توانپزشکی شهرستان بویراحمد با خرید تجهیزات پزشکی و فیزیوتراپی و کاردرمانی به روز به مبلغ بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال و همچنین تجهیز فیزیوتراپی شهرستان گچساران به دستگاه لیزر درمانی و سایر دستگاههای به روز مورد نیاز اقدام شد.

وی ابراز کرد: در کنار همه خدمات استفاده از تفاهمنامه منعقد شده با بیمه سلامت در راستای ارائه خدمات گفتار درمانی کاردرمانی فیزیوتراپی ارتوپد فنی در قالب ۱۱ مرکز طرف قرارداد از دیگر خدمات به معلولان جسمی حرکتی و آسیب نخاعی بوده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: علاوه بر این در استان دو مرکز روزانه توانبخشی جسمی حرکتی و سه مرکز چند معلولیتی به ارائه خدمات جسمی حرکتی با ظرفیت ماهیانه ۳۰۰ نفر خدمات توانپزشکی و توانبخشی را ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: خدمات نگهداری شبانه روزی بیماران در قالب مرکز نگهداری بیماران ذهنی در استان می‌باشد که در حال حاضر پنج مرکز نگهداری معلولان ذهنی در استان با ظرفیت ۲۵۰ نفر در حال حاضر از تعداد ۱۸۰ توانخواه ذهنی نگهداری می‌کنند که غالباً دچار معلولیت جسمی نیز هستند.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: در واقع مرکز نگهداری شبانه روزی معلولان جسمی در استان وجود نداشت و در سال گذشته اولین مجوز جهت راه اندازی مرکز نگهداری معلولان جسمی حرکتی به بخش خصوصی واگذار شد که در شرف راه‌اندازی است.

رهیده عنوان کرد: علاوه بر آن یک مرکز معلولان ذهنی دیگر در شهرستان گچساران طی هفته‌های جاری افتتاح خواهد شد.