گامی تحول آفرین برای بهبود زندگی معلولان در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج - ایرنا - مقدمات حمایت دولت برای انجام خدمات توان بخشی براساس تفاهم نامه ای که به تازگی میان اداره کل بهزیستی و بیمه سلامت کهگیلویه و بویراحمد بسته شده فراهم شد تا گامی تحول آفرین برای بهبود زندگی معلولان این استان برداشته شود.

مسئولان دولت سیزدهم که پیش از این با رایگان کردن قرار گرفتن معلولان زیرپوشش خدمات بیمه سلامت برای بهبود شرایط سلامتی این قشر آسیب پذیر تلاش کرده بودند اما این بار تصمیم دارند با تقبل بخشی از بار مالی خدمات توان بخشی به خانواده معلولان کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت این خدمات درمانی گامی اثربخش تر بردارند.

از آنجا که گاهی مواقع معلولان ناچار هستند به طور همزمان چندین خدمت توان بخشی دریافت کنند این امر باری مالی سنگین بر دوش خانواده های آنان می گذاشت به همین علت دولت در تلاش است از طریق این تفاهم نامه برای بهبود دسترسی معلولان به این خدمات بخشی از بار مالی آن را بپذیرد.

برقراری پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی برای افراد معلول به عنوان یکی از مهمترین نیازها و درخواست‌های این گروه در ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب سال ۱۳۹۶ به صورت حکم قانون و تکلیف مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد تأکید دولت قرار گرفته است.

اما متاسفانه این حکم با کندی روند اجرایی رو به رو شد و در نهایت با تخصیص یک هزار میلیارد ریال بودجه برای آن در سال ۱۴۰۰ و در قالب تفاهم‌نامه سازمان بهزیستی با سازمان بیمه سلامت و برای پوشش هشت خدمت ستاره‌دار توانبخشی برای معلولان اجرایی شد.

این درحالی است که عمده خدمات توانبخشی مورد نیاز افراد معلول از طریق مراکز توانبخشی بخش‌های غیردولتی و به طور عمده خصوصی و با تعرفه‌هایی ارائه می‌شود که اکثریت افراد معلول قادر به پرداخت آن نیستند؛ این اقدام در شرایطی است که حفظ شاخص های سلامت افراد معلول به ویژه در معلولیت ها جسمی ـ حرکتی، فلج مغزی، اوتیسم یا افراد دارای معلولیت های چندگانه منوط به دریافت درازمدت و یا مستمر توانبخشی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی با هزینه های بالاست.

انعقاد تفاهم نامه

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:براساس تفاهم نامه ای که چند روز پیش بین بیمه سلامت و بهزیستی استان بسته شده راه حمایت های دولت برای انجام خدمات توان بخشی گشوده می شود.

گامی تحول آفرین برای بهبود زندگی معلولان در کهگیلویه و بویراحمد

کریم رهیده تاکید کرد: براساس این تفاهم نامه ۷۰ درصد از خدمات توان بخشی به معلولان از سوی بیمه سلامت پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: اسامی ۱۴ هزار نفر از معلولان کهگیلویه و بویراحمد برای بهره مندی از این خدمات به بیمه سلامت استان اعلام شده است.

رهیده با اشاره به اینکه فقط افراد زیرپوشش بیمه سلامت از مزایای این طرح بهره مند می شوند تاکید کرد: بیمه سلامت پس از بررسی معلولانی که زیرپوشش این بیمه قرار دارند را نشانه دار می کنند.

وی عنوان کرد: پس از اجرای مراحل مقدماتی که به زودی پایان می یابد انجام خدماتی مانند پروتز، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی، فیزیوتراپی و کار درمان ویژه معلولان زیرپوشش این طرح قرار می گیرند.

رهیده با اشاره به شرایط سخت زندگی معلولان و نیاز به استفاده از خدمات توانبخشی مداوم ابراز کرد: افزایش خدمات به این قشر آسیب پذیر نقش مهمی در بهبود وضعیت زندگی و سلامت آنان دارد.

وی عنوان کرد: بهزیستی استان آماده بستن تفاهم نامه با مراکز توان بخشی برای خرید خدمت آنان با مشارکت بیمه سلامت است.

دیگر برنامه های تازه بهبود خدمات رسانی به معلولان

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح افزایش کیفیت خدمات معلولان مناطق روستایی این استان در ۲۵ مرکز آغاز شده است.

کریم رهیده با اشاره به اینکه پایین بودن مهارت متولیان برای خدمات رسانی به معلولان در مراکز روستایی کهگیلویه و بویراحمد احساس می شد افزود:به منظور برطرف کردن این نقیصه دوره های آموزشی ۱۲۰ ساعته برای نیروهای شاغل در این مراکز آغاز شده است.

گامی تحول آفرین برای بهبود زندگی معلولان در کهگیلویه و بویراحمد

وی توزیع عادلانه خدمات را از نکات مثبت این مراکز برشمرد و گفت:خدمت‌رسانی مبتنی بر جامعه موسوم به «سی.بی.آر»(CBR) را در اقصی نقاط استان تسهیل می‌کند.

رهیده با یادآوری اینکه طرح توان بخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی و محروم با هدف شناسایی افراد معلول ساکن در این مناطق، ارائه خدمات ویژه توان‌بخشی و تامین وسایل مورد نیاز این افراد ارائه می‌شود تا از تردد آنان به مناطق شهری جلوگیری شود تاکید کرد: افزایش کیفیت خدمات در مناطق روستایی استان در دستور کار است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در این مراکز خدماتی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیران، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود.

رهیده تاکید کرد: بیش از هفت هزار نفر معادل نیمی از جمعیت معلولان کهگیلویه وبویراحمد در مناطق روستایی سکونت دارند.

وی عنوان کرد:پرداخت کمک هزینه تحصیلی، خدمات آموزشی، تامین تجهیزات پزشکی، کمک هزینه اقلام بهداشتی، پرداخت وام های اشتغال و مسکن از مهمترین خدمات بهزیستی استان به جامعه هدف است.

رهیده عنوان کرد:پرداخت کمک هزینه تحصیلی، خدمات آموزشی، تامین تجهیزات پزشکی، کمک هزینه اقلام بهداشتی، پرداخت وام های اشتغال و مسکن از مهمترین خدمات بهزیستی استان به جامعه هدف است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت:۱۲ هزار و ۵۰۰ از معلولان استان از خدمات مستمری بهره مند هستند که یکهزار و ۵۰۰ نفر از این تعداد در طول یک ساله گذشته تاکنون زیرپوشش خدمات مستمری قرار گرفته اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha