تهران- ایرنا- برخی کارشناسان چینی در آستانه برگزاری نشست امسال اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) با تشریح سیاست‌های ایالات متحده در این حوزه، از اینکه واشنگتن با ایجاد درگیری، این منطقه را به خاورمیانه دوم تبدیل کند، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه گلوبال تایمز، چن شیانگ‌میائو مدیر مرکز تحقیقاتی نیروی دریایی جهان در موسسه ملی مطالعات دریای جنوبی چین در واکنش به بیانیه وزارت امور خارجه فیلیپین مبنی بر اینکه فردیناند مارکوس جونیور رئیس‌جمهوری این کشور در نشست امسال آسه‌آن بر حاکمیت مانیل بر آب‌های سرزمینی خود تاکید خواهد کرد، اظهار داشت: اگر مارکوس از این رویداد برای دامن زدن بر مسئله دریای جنوبی چین استفاده کند، ممکن است به شکل تک‌جانبه‌ای عمل کند، زیرا کشورهای منطقه بیشتر به کاهش تنش‌ها متمایل هستند.

وی با اشاره به اینکه نشست امسال آسه‌آن بر همکاری و توسعه بین کشورهای عضو تاکید دارد، تصریح کرد: اگر مانیل بخواهد مسئله دریای جنوبی چین را بیش از حد بزرگ کند، ممکن است دیگر موضوعات مهم را کمرنگ کند و از سوی دیگر کشورهای منطقه مورد استقبال قرار نگیرد.

چن اضافه کرد: همان‌طوری که انور ابراهیم نخست‌وزیر مالزی به‌دنبال راه دیپلماتیک برای حل مناقشات دریای جنوبی چین بود و تاکید داشت که دخالت طرف‌های خارجی تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد.

این در حالی است که به گزارش سی‌بی‌سی، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا در طول نشست امسال آسه‌آن فرصت مناسبی برای دیدار با سران کشورهای جنوب شرق آسیا خواهد داشت تا تلاش‌های اتاوا را به کشورهای این منطقه که به گفته وی با تهدیدهای فزاینده‌ای از سوی چین مواجه هستند، افزایش دهد.

بر اساس این گزارش، یکی از مقام‌های ارشد پکن نیز در مصاحبه‌ با خبرگزاری فرانسه تاکید کرده است که شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن در حاشیه نشست آسه‌آن دیدارهای با سران اعضای این اتحادیه خواهد داشت تا ایده ایجاد ناتوی آسیایی را مطرح کند.

درهمین راستا، جاکارتا پست بزرگ‌ترین روزنامه انگلیسی‌زبان اندونزی هم در سرمقاله‌ای با عنوان «نه به ناتوی آسیایی» به صورت مستقیم به ایشیبا توصیه کرد که از تبلیغ طرح بزرگ خود برای ایجاد نسخه آسیایی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) خودداری و از تحقیر خود اجتناب کند.

چن با بیان اینکه کشورهای آسه‌آن به دنبال همکاری با کشورهای مختلف هستند، اما این بلوک به طور فزاینده‌ای نسبت به قدرت‌های فراسرزمینی که ممکن است به ایجاد درگیری و معرفی ایده‌های اخلال‌گر بپردازند، محتاط است، تصریح کرد: چنین تصوراتی نه تنها بر مرکزیت آسه‌آن لطمه می‌زند، بلکه چالش هایی را برای امنیت ژئوپلیتیک آسیای جنوب شرقی به همراه دارد.

این کارشناس چینی تصریح کرد: از آنجایی که کشورهای آسه‌آن تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و درگیری بین روسیه و اوکراین را رصد می‌کنند، این نشست فرصتی برای بحث در مورد مدیریت بحران فراهم می‌کند. اگرچه منطقه جنوب شرق آسیا درحال حاضر صلح‌آمیز است، اما اعضای آسه‌آن نگران هستند که اگر آمریکا در این منطقه درگیری ایجاد کند، ممکن است این منطقه به «خاورمیانه دوم» تبدیل شود.

پنگ نیان مدیر مرکز تحقیقات آسیایی در هنگ‌کنگ نیز درباره بیست و هفتمین اجلاس چین و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا، اظهار داشت: آسه‌آن به دنبال استفاده از فرصت‌های نوآورانه و فناورانه برای پیشبرد تلاش‌های خود در جهت دیجیتالی‌ کردن است و انتظار دارد که این نشست همکاری‌های اعضای این اتحادیه با کشورهایی مانند چین و ژاپن را تقویت کند.

وی با تبیین اولویت‌های نشست امسال آسه‌آن، افزود: افزایش ارتباطات با کشورهای همسایه مانند چین، ژاپن و کره جنوبی می‌تواند تجارت را تحریک کرده و سرمایه‌گذاری بیشتری را به منطقه جذب کند.

براساس گزارش‌ها، تقویت ارتباط و تاب‌آوری از اهمیت بالایی برخوردار است تا تلاش‌های جمعی اعضای آسه‌آن برای تقویت جامعه این منطقه به منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها و مقابله با چالش‌های کنونی و آتی، به طور موثر محقق شود.

به گزارش ایرنا، آسه‌آن، مجموعه‌ای از ۱۰ کشور واقع در جنوب شرقی آسیا است که هشت اوت سال ۱۹۶۷ (۱۷ مرداد ۱۳۴۶) توسط تایلند، سنگاپور، فیلیپین، مالزی و اندونزی شکل گرفت، سپس کشورهای ویتنام، میانمار، لائوس، کامبوج و برونئی نیز به آن پیوستند.

کشورهای آسه‌آن با جمعیت قابل توجه و ثبات نسبی خود، منطقه ای سرشار از منابع لازم برای رشد اقتصادی و سودآوری محسوب می‌شوند.

نشست سران، مجمع بین المجالس آسه آن (AIPA)، نمایندگان شورای مشورتی تجاری آسه‌آن (ASEAN-BAC) و نمایندگان جوانان آسه‌آن، هشتم تا یازدهم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۷ تا ۲۰ مهر ۱۴۰۳)، تحت عنوان «آسه‌آن: افزایش اتصال و انعطاف‌پذیری» برگزار می شود.

بیست و چهارمین نشست شورای جامعه اقتصادی آسه‌آن (AEC)، مجمع سرمایه‌گذاری آسه‌آن، نشست وزرای خارجه آسه‌آن و همچنین بیست و هشتمین نشست شورای جامعه سیاسی-امنیتی آسه‌آن (APSC) نیز پیش از اجلاس اصلی برگزار خواهد شد.

سی و پنجمین نشست شورای هماهنگی آسه آن (ACC) و اجلاس تجاری و سرمایه گذاری آسه‌آن هفتم تا هشتم اکتبر (۱۶ تا ۱۷ مهر)، برپا می شود.