کارشناسان چینی: اتحاد چین و آسه‌آن امیدی به تقویت اقتصاد آسیب‌دیده از ناآرامی‌هاست

تهران-ایرنا- کارشناسان چینی می‌گویند در شرایط اقتصادی فعلی، متاثر از جنگ اوکراین و حملات رژیم صهیونیستی به غزه، اتحاد و همکاری چین و کشورهای آسه‌آن می‌تواند نیروی تازه‌ای به اقتصاد منطقه‌ای و جهانی تزریق کرده و اعتماد بیشتری به آینده ایجاد کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، نوزدهمین نشست شرق آسیا (EAS)، یکی از مجموعه نشست‌های مرتبط با نشست بزرگ اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) با حضور کشورهای آسه‌آن و چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، استرالیا، نیوزیلند، روسیه و آمریکا روز جمعه در «وینتیان» پایتخت لائوس برگزار شد؛ تمرکز این نشست، تقویت همکاری، تفاهم و اعتماد متقابل در چارچوب کشورهای شرق آسیا اعلام شد.

به نوشته نشریه گلوبال تایمز، جو فنگ مدیر مرکز مطالعات بین‌المللی دانشگاه نانجینگ در مورد این نشست گفت: چین و بیشتر کشورهای جنوب شرق آسیا بر نیاز به تقویت همکاری و اتصال با یکدیگر تاکید دارند.

وی افزود: منطقه‌ای باز، همواره پایه‌ای مهم برای حفظ صلح و ثبات در منطقه توسط چین و کشورهای آسه‌آن بوده است.

درهمین راستا، لی چیانگ نخست‌وزیر چین در این نشست از همه طرف‌ها خواست تا به حفظ صلح و آرامش پایبند باشند، به دنبال منافع متقابل و نتایج برد-برد باشند و به‌طور قاطع، فضای باز و همکاری را ترویج کنند.

وی از آمادگی چین برای همکاری با همه طرف‌ها برای ارتقای بیشتر پنج اصل همزیستی مسالمت‌آمیز و تمرکز بر ساخت جامعه‌ای با آینده مشترک برای بشریت خبر داد و افزود: پکن خواستار ساخت منطقه آزاد تجاری آسیا-اقیانوسیه، پیشبرد یکپارچگی اقتصادی منطقه‌ای و جلوگیری از تبدیل مسائل اقتصادی و تجاری به موضوعات سیاسی و امنیتی را خواستار است.

سونکسای سیفاندون نخست‌وزیر لائوس هم به نمایندگی از کشور میزبان در نشست سران کشورهای شرق آسیا ضمن بیان اینکه این نشست هیچ مفادی از نظر معماری منطقه‌ای مبتنی بر آسه‌آن ندارد، تصریح کرد: همکاری‌های این نشست در طول ۱۹ سال گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته و به‌طور گسترده‌ای گسترش یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌ها در چارچوب نشست شرق آسیا برای تقویت تفاهم، اعتماد و اطمینان متقابل که عناصر کلیدی برای اهداف مشترک صلح، ثبات و توسعه پایدار هستند، بیان داشت: «نشست آسه‌آن و نشست‌های مرتبط بیش از ۹۰ قرارداد همکاری را تصویب کرده‌اند که بر اهمیت تلاش‌های جمعی آسه‌آن برای اطمینان از تداوم روند ساخت جامعه آسه‌آن تاکید دارند.

سونگ چینگ‌رون، یکی دیگر از پژوهشگران ارشد دانشکده مطالعات آسیایی در دانشگاه مطالعات خارجی پکن، متعقد است که منطقه «آسیا-اقیانوسیه» یک موتور مهم برای رشد اقتصادی جهانی است و اگر کشورهای منطقه بتوانند روابط خوب را بیشتر توسعه و همکاری‌ها را گسترش دهند، نیروی بیشتری به اقتصاد منطقه‌ای و جهانی تزریق خواهد شد.

این کارشناس چینی در حالی این اظهارات مطرح کرد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار روز جمعه خود با سران کشورهای عضو آسه‌آن تاکید کرد که واشنگتن نسبت به «اقدامات روزافزون خطرناک و غیرقانونی چین» در دریای جنوب چین نگران است.

وی با بیان اینکه آمریکا به حمایت از آزادی ناوبری-هوایی در منطقه هند-اقیانوسیه ادامه خواهد داد، افزود: واشنگتن امیدوار است که با سران آسه‌آن برای «حفظ ثبات در تنگه تایوان» همکاری کند.

جو فنگ درهمین راستا، اظهار داشت: بیشتر کشورهای منطقه به‌خوبی می‌دانند تقابلی که آمریکا در منطقه دامن می‌زند، تهدید بزرگی برای یکپارچگی و رفاه آسیا-اقیانوسیه است و بنابراین تمایلی به قربانی شدن در رقابت قدرت‌های بزرگ ندارند.

وی با بیان اینکه برخی از کشورهای منطقه که همسوی آمریکا هستند، از موقعیت خود در میان تنش‌ پکن و واشنگتن به نفع خود بهره‌می برند، تصریح کرد:‌ چین یک صلح‌طلب بوده و در حال تلاش برای توسعه شریک جدایی‌ناپذیر توسعه آسه‌آن است.

سونگ چینگ‌رون همچنین با بیان اینکه پیامدهای حمله رژیم اسرائیل به غزه و تداوم بحران اوکراین به شدت به رشد اقتصادی جهانی و معیشت مردم منطقه آسیب رسانده است، افزود: همکاری‌های نزدیک اقتصادی و تجاری بین آسه‌آن و چین به یک نیروی محرکه مهم برای رشد اقتصادی منطقه تبدیل شده است و با توجه به وضعیت ناآرام جهان، حفظ همکاری و توسعه مسالمت‌آمیز به بزرگترین منافع و آرمان‌های مشترک همه طرف‌ها خدمت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha