مشهد- ایرنا- رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مطالعات جدید نشان می دهد که خوردن تخم‌مرغ حتی بیش از یک عدد در روز باعث افزایش کلسترول خون نشده و حتی برای قلب می‌تواند مفید باشد.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر زهرا اباصلتی روز چهارشنبه در این خصوص افزود: این در حالی است که در گذشته تصور می شد، خوردن تخم‌مرغ سبب افزایش کلسترول خون، بیماری‌های قلبی‏- عروقی و حمله قلبی خواهد شد.

وی بیان کرد: شواهد اپیدمیولوژیکی حاکی از این است که سرانه مصرف تخم‌مرغ در فرهنگ‌های مختلف ارتباطی با میزان بروز بیماری‌های قلبی نداشته و حتی در بروز بیماری‌های قلبی‏- عروقی در افرادی که یک تخم‌مرغ در هفته و کسانی که یک تخم‌مرغ در روز می‌خورند، ارتباطی مشاهده نشده است.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: تخم‌مرغ با داشتن ۲۱۰ میلی‌گرم کلسترول نه تنها نسبت کلسترول خوب و بد را که مهمترین شاخص برای تعیین احتمال خطر بیماری های قلبی است، تغییر بسیار کمی می‌دهد و بر احتمال بروز بیماری‌های قلبی‏-عروقی اثری ندارد، بلکه باعث کاهش پاسخ‌های التهابی در بدن می‌شود.

وی با بیان اینکه آنچه که در تولید کلسترول خون در بدن نقش دارد، اسیدهای چرب اشباع به ویژه نوع ترانس است، گفت: در تخم‌مرغ تنها یک سوم اسیدهای چرب از نوع اشباع بوده و کلسترولی هم که در اثر خوردن تخم‌مرغ در بدن تولید می‌شود از نوع کلسترول خوب(اچ.ال.دی) و کلسترول بد (ال.دی.ال) است.

اباصلتی افزود: تخم‌مرغ به دلیل خواص تغذیه‌ای ارزشمندی که دارد در هرم غذایی در گروه گوشت، حبوبات و مغزها قرار دارد و ارزش غذایی یک عدد تخم مرغ معادل ۳۰ گرم انواع گوشت (قرمز، مرغ و ماهی) معادل ۲ تکه متوسط خورشتی، نصف لیوان حبوبات پخته، یک چهارم لیوان حبوبات خام و یک چهارم لیوان انواع مغزها بادام، پسته، فندق، گردو است.

به گفته وی، تخم مرغ دارای بالاترین منبع پروتئین مطلوب قابل مصرف و حاوی تمام ۹ اسید آمینه ضروری و تقریبا تمامی ویتامین‌ها به ویژه گروه B و مواد معدنی ضروری مورد نیاز انسان است که کولین موجود در آن تأثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی برای رشد و نمو جنین و کودک، تقویت حافظه و سلامت قلب و عروق دارد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مصرف تخم‌مرغ در زنان باردار و شیرده، کودکان و نوجوانان در حال رشد، ورزشکاران و کلیه بزرگسالان سالم و همچنین در دوران پس از بیماری به دلیل ارزش غذایی بالا توصیه می‌شود. در این افراد مصرف یک تخم مرغ در روز بلامانع است.

وی افزود: در هر صورت تخم مرغ از هشت ماهگی در کودکان قابل مصرف بوده و توصیه می‌شود تا یک سالگی یک زرده کامل، یک روز در میان و از ۲ سالگی به بالا یک تخم مرغ در روز در برنامه غذایی کودکان وارد شود.

اباصلتی گفت: هم اینک سرانه مصرف تخم مرغ در ایران نزدیک به ۱۶۰ عدد و پایین‌تر از متوسط جهانی است، در حالی که این رقم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته به بیش از ۳۰۰ عدد هم می‌رسد.