تهران- ایرنا- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه ماموریت اصلی این سازمان تسهیل تشکیل سرمایه است، گفت: صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران از وظایف این سازمان است. سرمایه وقتی تشکیل می‌شود که سرمایه‌گذار احساس کند مورد صیانت و حمایت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حجت الله صیدی» امروز (چهارشنبه) در چهارمین کنفرانس بین المللی راهبری شرکتی اظهار داشت: به دنبال این هستیم تا جایگاه نظام راهبری شرکتی را در بازار سرمایه ارتقا دهیم.

وی افزود: در همین راستا نیاز است تا از ابزار مقررات حاکمیت شرکتی برای بهبود وضع شرکت‌های فعال در بورس بهره بگیریم. در مرحله نخست باید از تصمیمات آنی خودداری کرد ضمن اینکه در این مسیر باید شرکت‌ها ملزم به شفافیت و انتشار دقیق اطلاعات شوند.

صیدی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار در همهدنیا، صیانت از منافع سهامداران است، گفت: چند سال است که در ایران نرخ تشکیل سرمایه منفی است، در حالی که قرار بود رتبه نخست منطقه باشیم. به ترتیب در منطقه عربستان، ترکیه و امارات بالاتر از ایران قرار دارند.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار افزود: برای اینکه سال آینده جایگاه نخست داشته باشیم باید ۵۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که ممکن نیست. اما برای اینکه در سال ۱۴۱۰ همین رتبه چهارم را حفظ کنیم باید ۶.۵ درصد رشد اقتصادی داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف باید سالیانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار تشکیل سرمایه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: مقررات حاکمیت شرکتی قبلا تدوین شده و یکبار نیز بازنگری شده است و ما الان در حال ارزیابی و تغییراتی روی آن هستیم، اما مسأله مهم چگونگی اجرای آن است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظام راهبری شرکتی باید جدی گرفته شود، گفت: آموزش اهمیت زیادی دارد. فرآیندها باید اصلاح و کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود.

صیدی خاطرنشان‌کرد: دستورالعمل نظام راهبری شرکتی در بورس تنظیم شده و یک بار هم بازنگری شده است، ممکن است ۱۵ درصد دیگر هم تغییر کند. این تغییرات مهم نیست، مهم اجرای این دستورالعمل است که روی آن تاکید داریم.

وی با اشاره به اینکه متوسط حاشیه سود شرکت‌ها از ۲۳ به زیر ۱۲ درصد رسیده است، گفت: باید از سرمایه افراد صیانت شود و از مدیران شایسته در صدر شرکت‌ها برای افزایش و سود دهی شرکت ها استفاده شود.

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار گفت: در جلسه تایید صلاحیت مدیران در سازمان بورس، گاهی افرادی برای مدیریت شرکت‌ها مراجعه می‌کنند که با کلیت صورت مالی نیز آشنا نیستند. کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود، در این مسیر باید دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بورس اصلاح شود.

به گزارش ایرنا، چهارمین کنفرانس بین‌المللی راهبری شرکتی به همت سازمان مدیریت صنعتی در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه (۱۸ و ۱۹ مهرماه) در حال برگزاری است. در این کنفرانس بیش از ۳۷۰ نفر از مدیران عامل، اعضای هیات‌مدیره و مقامات دولتی و خصوصی گرد هم آمدند تا به بررسی راهکارهای ارتقای شفافیت، مسئولیت‌پذیری و عدالت در شرکت‌ها بپردازند. هدف از این کنفرانس، تسهیل دستیابی به توسعه اقتصادی و تضمین حقوق سهامداران خرد در بازار بورس است.