ارتقای کارایی بازار، اولویت سازمان بورس در دولت چهاردهم است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در دولت چهاردهم ماموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه است که ارتقای کارایی بازار در اولویت برنامه‌ها قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «حجت الله صیدی» امروز (سه شنبه) در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان بورس که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در محل این سازمان برگزار شد افزود: ظرفیت‌های بازار سرمایه زیاد است و ایمان دارم که این بازار جای جهش دارد و اکنون در آستانه آن جهش قرار داریم.

وی اظهار داشت: اکنون علاوه بر ثروت و توانمندی بنگاه‌ها، نیروهای توانمند در بازار، سرمایه گذاران و مدیران شایسته داریم که دلیلی ندارد بازار سرمایه ما توسعه پیدا نکند و حداقل به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی نرسد.

صیدی با تاکید بر اینکه باید گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شود، ادامه داد: تصمیم دارم با انگیزه بالا در این حوزه فعالیت کنم شاید بتوانم نقش کوچکی در در توسعه کشور ایفا کنم.

رئیس سازمان بورس بورس و اوراق بهادار، بازار سرمایه را به عنوان یک نهاد تنظیمگر و نظارتی برشمرد و گفت: در این خصوص ماموریت ما صیانت از حقوق سهامداران، ارتقای کارایی بازار و تسهیل تشکیل سرمایه‌ است که این سه موضوع موضوع مانند اضلاع یک مثلث به یکدیگر متصل هستند. اما سوال این است که کدام یک از این عوامل پیشران می‌تواند باشد یا متغیر مستقل‌تر؟

وی گفت: متغیر مهم ارتقای کارایی بازار است، یعنی تشکیل سرمایه بیشتر که علاوه بر افزایش سرمایه‌، حقوق سهامداران نیز حفظ می‌شود.

صیدی اضافه کرد: ارتقای کارایی بازار مسیرهای متفاوت و عوامل متعددی دارد، این موضوع بسیار مهم است و از بین بردن یا نزدیک صفر شدن عدم تقارن اطلاعات است.

وی گفت: کیفیت کالا و سلیقه مشتری در بازار سرمایه باید افزایش یابد که این امر در گرو اطلاعات دقیق و به موقع است که باید اثرگذار و قابل اتکا باشد.

رئیس سازمان بورس اظهار داشت: به طور حتم اطلاعات دقیق و به موقع می تواند در اختیار تصمیم گیران، تحلیل گران و سرمایه داران قرار بگیرد.

صیدی همچنین یکی از ابزارهای مهم انتشار اطلاعات را گزارش گردش مالی و اعتباردهی دانست.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از ابزارهای مهم انتشار اطلاعات را گزارش گردش مالی دانست و گفت: تهیه گزارش های مالی و اعتباردهی است که برای این مهم باید اطلاعات ما طبق استاندارد باشد.

وی درباره بهبود گزارش های حسابرسی، افزود: اکنون سرمایه گذار ما با گزارش های حسابرسی روبه‌رو است که نمی تواند آن ها را ارزیابی کرد که سود دارد یا ندارد و محیط انصافانه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید نظام حاکمیتی شرکتی را جدی بگیریم، اظهارداشت: دنیا زیان زیادی متحمل شد تا به این مهم به عنوان یک اولویت رسید زیرا غول های بزرگ دنیا زمین خوردند اما آن شرکت هایی که حاکمیت شرکتی را پذیرفتند موفق شدند.

تصمیمات خلق‌الساعه به بازار سرمایه آسیب می‌زند

صیدی عوامل کاهش ریسک را شفافیت، مدیریت و اطلاعات دقیق عنوان کرد و گفت: یکی دیگر از روش های مدیریت ریسک برخورد با تصمیم گیری های خلق الساعه است. این عدم قطعیت و بی ثباتی در تصمیم گیری و تصمیم‌های ناگهانی به اقتصاد و بازار سرمایه و بازار پول ضربه می زند.

وی اظهار داشت: برای تشکیل سرمایه و اینکه اتفاقات بد سال‌های اخیر رخ ندهد، باید تلاش کنیم تشکیل سرمایه با روند خوبی شکل بگیرد و موفق بشود که این مهم نیازمند توسعه بازار است و باید هم ابزارها و هم بورس ها را توسعه بدهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس کالا و انرژی را کوچک خواند و اضافه کرد: با توجه به شرایط اقتصادی ما هر دو این بورس ها می توانند نقش موثری در بازار سرمایه داشته باشند تا این ناترازی ها از بین برود.

وی گفت: باید در بورس کالا و انرژی جدی تر کار کنیم، زیرا وضعیت اقتصادی ما سامان بهتری خواهد پیدا کرد و همه تلاش ما این است که سه هدف مذکور را محقق کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha