تهران- ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه تامین اجتماعی گفت: در انتخاب مدیر عامل سازمان تأمین‌اجتماعی نمی‌توان ریسک کرد و باید فردی مدیریت آن را قبول کند که تجربه مدیریت در سازمانی به این بزرگی را داشته باشد .

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد میدری روز چهارشنبه در آیین معارفه و تکریم مدیران عامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: سبک من این نیست که مدیران از خارج از سازمان بیاورم باید از داخل سازمان و غیرسیاسی باشند و چقدر تعامل سیاسی با فضای سیاسی دارند .

وی گفت: مشکل ما در سازمان تامین اجتماعی این است که در قانون، اوراق بدهی، نقد یا سهام نوشته شده است. دولت جدید که کار را تحویل گرفت، بحث عدم پرداخت مطالبات گندمکاران به دلیل وضعیت کشاورزان و موارد اجتماعی و اقتصادی مطرح و اوراق بدهی را برای پرداخت گندمکاران استفاده کرد که حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت کرد.

وی افزود: ما گرفتن سهام را قبول نکردیم زیرا به قدری شرکت هست که بخواهیم شرکتهای جدید را نپذیریم و این موضوع نمی‌تواند مشکل را حل کند.

وزیر رفاه در ادامه با بیان اینکه سازمان تامین اجتماعی دارای پیچیدگی‌های متعددی است، گفت: برای مدیریت امور به قدر وسع تلاش کردیم تا بهترین انتخاب شود. اگر امروز سازمان دارای مشکلاتی است، مشکلات قابل حل است.

میدری با بیان اینکه تامین مالی سازمان پیچیدگی‌های عدیده‌ای دارد، ادامه داد: از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی همواره باید نگران وضعیت اقتصادی باشد زیرا در پرتو رشد و شکوفایی اقتصادی است که می‌تواند بیمه را وصول کند.

وی با اشاره به اینکه رویس سازمان بهزیستی را از ساز و کار فراخوان انتخاب کردم، افزود: در صندوق فولاد، سردار علایی مدیر استراتژیک کشور است. آدم بزرگ را سر کار کوچک گذاشتن، بدسلیقگی است، اما می‌دانم حسین علایی روح بزرگ دارد و ماموریتی که می‌توان در صندوق فولاد انجام داد، احیای معادن زغال سنگ کشور و معادن ایران است. یکی از ثروت‌های بزرگ ایران که مغفول مانده و دولت سرمایه گذاری‌های بزرگ انجام نداده و از زمانی که معادن کشور را شناختیم، به سمت بهره‌برداران کوچک خصوصی رفتیم و نتوانستیم مانند معدنی که در زیرمجموعه شستاست بهره برداری‌های بزرگ انجام دهیم.

وی ادامه داد: اما در مورد سازمان تامین اجتماعی مبنا این بود که هیچ ریسکی نمی‌توان انجام داد و باید کسی این مدیریت را قبول کند که تجربه اداره سازمان را داشته باشد. سازمان تامین اجتماعی به اندازه سازمان مالیاتی وصول و به اندازه وزارت بهداشت تحت پوشش دارد و از همین رو از مجموع بررسی‌ها، زحمت را بر دوش دکتر سالاری انداختم و ایشان هم قبول زحمت کردند. سبک مدیریت‌ام این نبوده که افراد را از بیرون بیاورم و حتی الامکان از نیروهای داخلی استفاده می‌کنم زیرا باید عرصه اجرا را از عرصه سیاست تفکیک کنیم و مدیران تا حد امکان غیرسیاسی باشند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد که دکتر سالاری نیز فردی است که می‌تواند آرزوها را به عرصه عمل و اجرا در بیاورد.

رفع ناترازی ،متناسب سازی و بیمه رایگان هدف آمدن به تامین اجتماعی است

سرپرست سازمان تامین اجتماعی نیز در این آیین گفت: رفع ناترازی ،متناسب سازی و بیمه رایگان هدف آمدن به تامین اجتماعی است اگر این سه کار انجام نشود آمدن من فایده ای ندارد.

مصطفی سالاری افزود: ناترازی صندوق های بازنشستگی اگر مدیریت شود و دولت هم کمک کند حل می شود .

وی ادامه داد: در متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز اگر بتوانیم منابع بگیریم با کمک وزیر حل می شود.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: با یک عزم ملی و فرابخشی می‌شود به سمت درمان رایگان حرکت کرد.

سالاری گفت: خیلی از بازنشستگان و جامعه کارگری و کارفرمایان به بنده توصیه می‌کردند که حتماً قبول مسئولیت کنم. برخی کارها هم از گذشته باقی مانده بود که باید تمام می‌کردیم. ولی دلیل مهم‌تر این بود که معتقدم وزیر تعاون کمک و پشتیبانی خوبی برای حل مشکلات در بلند مدت است.

وی با اشاره به اینکه باید به سمت درمان رایگان برویم گفت: نمی‌شود این را قول داد اما با یک عزم ملی و فرابخشی قابل حل است و می‌شود به سمت این رفت که درمان رایگان شود با این اوصاف کارهای سختی در پیش داریم. وزارت بهداشت هم در این امر می‌تواند کمک کند.

سرپرست سازمان تامین اجتماعی گفت: در این دوره حتماً کارکنان سازمان در استفاده از ظرفیت مدیریتی کمک خواهند کرد. برخی از امور اصلاحات نیاز دارد مثلاً نسخه الکترونیک باید تکمیل شود. طرح مدیریت تعارض منافع اصلاحات می‌خواهد که با کمک دست اندرکاران به خصوص شخص وزیر تعاون پیش خواهیم برد.

وی تاکید کرد: ما دست یاری به سمت همه کسانی که می‌توانند کمک کنند دراز می‌کنیم. مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگان باید در نظر گرفته شود و وزیر محترم در دولت نقش کلیدی برای کمک به سازمان دارد کمیسیون اجتماعی مجلس و رئیس مجلس کمیسیون برنامه و بودجه و دیگر دستگاه‌های مسئول باید کمک کنند.

وقت بیشتری برای تأمین اجتماعی گذاشته شود/ اجرای ۹۹ درصدی نسخه الکترونیک

مدیر عامل سابق تأمین اجتماعی نیز در این مراسم گفت : از وزیر رفاه می خواهیم وقت بیشتری برای تأمین اجتماعی گذاشته شود و در حال حاضر ۹۹ درصد پروژه نسخه الکترونیک در تامین اجتماعی انجام شده لست .

میر هاشم موسوی افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی سازمانی پیچیده و متنوع و با تکثر خدمت است و بیش از ۴۷ میلیون نفر از این سازمان خدمت می گیرند.

وی ضمن تشریح گزارش عملکرد خود طی دوره مدیریت در این سازمان، گفت: سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود و اکنون به ۹۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش ۳.۵ برابری داشته است.

وی با بیان اینکه در دوره شهید رئیسی بنگاه‌های نیمه تعطیل و تعطیل راه‌اندازی شدند، اظهارداشت: بیمه بیکاری از سال ۱۴۰۰ با رقمی بالغ بر ۲۷۰ هزار نفر اکنون به ۱۵۰ هزار نفر در سال جاری کاهش یافته است.

مدیر عامل سابق تأمین اجتماعی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ بودجه سازمان تامین اجتماعی حدود ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود و اکنون به ۹۶۸ هزار میلیارد تومان رسیده و افزایش ۳.۵ برابری داشته است، گفت: در آن سالها مسئله اصلی پایداری منابع بود. استقلال مالی صندوقها و شرایط پایداری و تعهدات به روز در قالب پرداخت مستمری جزو اولویت حاکمیت و نظام بود.

وی ادامه داد: ۱۰۶ هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم و برای مستمری و تعهدات در اواخر سال ۱۴۰۰ و اوایل سال ۱۴۰۱ مجبور به استقراض از بانک رفاه به میزان حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بودیم، در همان اوایل این مسیر را رفتیم و راه دیگری نداشتیم. اما با رویکردها و جهاد راهبردی کار انجام گرفت و امروز مفتخریم که بگوییم ۱۰۶ هزار میلیارد بدهی تسویه شد.

وی گفت: ماه گذشته بالغ بر ۷۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد انجام دادیم که حدود ۵۴ هزار میلیارد تومان از این مبلغ مستمری است.

موسوی تاکید کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون، برای پرداخت مستمری ریالی استقراض نداشتیم. تنها ۱۰ همت در سال گذشته خط اعتباری برای درمان گرفتیم که باتوجه به اینکه در ۶ ماه دوم وصول منابع بهتر است، باید در ۶ ماهه دوم آن هم تسویه شود.

مدیر عامل سابق تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه ۲.۸ میلیون نفر بیمه‌شده جدید وارد سازمان شده است، تصریح کرد: از قِبل این افراد، بالغ بر ۷۳ هزار میلیارد تومان درآمد جدید حاصل شده است و از سوی دیگر تسویه ۱۰۶ هزار میلیاردی نیز جلوی هزینه مالی سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد تومانی را گرفته است. همچنین این دارایی‌هایی که در قالب تادیه بدهی از قبل سهام واگذارشده دولت انجام شد به زیر مجموعه خودمان واگذار شد و در زیرمجموعه بانک قرار گرفت و دارایی از دسترس بیمه شدگان خارج نشد. یک مورد از املاک فروش نرفت، بلکه املاک جدید به سازمان اضافه شد.

وی گفت: در ۶ ماهه اول سال، ۴۱۶ هزار میلیارد تومان تعهدات انجام دادیم که متوسط آن، ماهانه ۷۰ هزار میلیارد تومان است. این شرایط، جزء با مدیریت حرفه‌ای و مدیریت مبتنی بر اصول و قواعد سازمان تامین اجتماعی امکان‌پذیر نبود.

مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در همین اقتضائات سخت، توسعه خدمات نیز قابل توجه بود؛ حدود ۴۶ مرکز درمانی را به بهره‌برداری رساندیم. ۲۴۶ پروژه جزیی درمانی را راهبری کردیم.

مدیرعامل پیشین سازمان تامین اجتماعی در ادامه به زیرساختهای فناوری و هوشمندسازی پرداخت و گفت: اکنون نسخه نویسی و نسخه پیچی بالای ۹۹ درصد به ثمر نشسته است و برای اولین بار در نظام بیمه‌ای بحث لیست هوشمند در ماه گذشته پیاده شد.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه خدمات خاصی برای توسعه درمان مستقیم نیز اشاره کرد و افزود: برای جبران برخی از کاستی‌ها، بیمه تکمیلی و توسعه بیمه تکمیلی اتفاق افتاد. بی‌سابقه‌ترین تسویه بدهی درمان در تیرماه سال جاری به مبلغ ۲۳ هزار میلیارد تومان با حوزه های درمانی انجام دادیم که در نیمه دوم وضعیت بهتر خواهد شد.

وی در پایان سخنان خود نیز از میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست که باتوجه به اینکه سازمان تامین اجتماعی، به دلیل تنوع و تکثر خدمات سازمانی بسیار پیچیده است، برای آن وقت بیشتری بگذارند. اگر تصمیم آنی و قطعی گرفته شود، سازمان در ماموریت‌های خود دچار مشکل می‌شود.

موسوی همچنین درخواست کرد که به الزامات مدیریتی و شرایط مدیریت بهره ورانه و حرفه‌ای بیشتر توجه و مسئولیت و اختیارات در نهاد رسمی سازمان به درستی دیده شود.

وی همچنین افزود: اولین اقدامی که باید نسبت به سازمان مورد توجه قرار گیرد، قانون مداری است. این سازمان دارای ارکان و اساسنامه و شرکای اجتماعی است. از ناامید کردن مردم در صندوق تأمین اجتماعی جلوگیری کنید. بحران‌سازی افراطی نباید در صندوق جا بیفتد.