تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۲۵

ساری - ایرنا - استاد تمام طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان این که مراقبت از کودکان و سالمندان در فصل پائیز و زمستان یک امرضروری است، گفت: خانواده ها تحت هیچ شرایطی در هوای سرد فرزندان خود را بدون کلاه بیرون نبرند.

سیدعلی مظفرپور امروز پنجشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در فصل سرما برای پیشگیری از سرماخوردگی همه گروه های سنی باید پیشانی، نواحی حلق و گلو، کمر و پاها به درستی پوشانده شود.

استاد طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: خانواده های که دانش آموز دارند در هوای سرد فرزندان خودشان را بدون کلاه و جوراب به مدرسه نفرستند.

مظفر پور با اشاره به این که مصرف دم‌نوش آویشن، بابونه، گل ختمی وعناب برای سلامتی بسیار موثر است اظهار کرد: خانواده ها این دم نوشها را می توانید نصف استکان هر هشت ساعت به همراه نبات استفاده کنند.

استاد طب ایرانی افزود: توصیه می شود همه گروه های سنی در صورت داشتن سرفه، دمنوش آویشن، پنیرک، پرسیاوشان و عناب استفاده شود.

این استاد طب ایرانی تصریح کرد: ماساژ نواحی پشت و همچنین بخور آویشن، بابونه، مرزنجوش و مصرف مشکافی (شیر-نشاسته-زعفران) و نخود آب (ترکیب نخود، گوشت گوسفند و آب) در تقویت ریه و بهبود عملکرد سینوس‌ها مفید می‌باشد.

به گزارش ایرنا، گرچه بیماری سرماخوردگی، بیماری چندان مهم و خطرناکی نیست اما همین بیماری ساده، ماهیتی بسیار آزاردهنده دارد بطوریکه می تواند فرد را از زندگی روزمره باز داشته و از سوی دیگر مسری بودن و سرایت سریع سرماخوردگی، این بیماری را حائز اهمیت می سازد.

هر فرد بزرگسال سالانه، ۲ تا چهار بار به بیماری سرماخوردگی مبتلا می شود اما کودکان بیش از بزرگسالان در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند و ممکن است طی یک سال، سه تا هشت بار به سرماخوردگی مبتلا شوند.

سرماخوردگی یک بیماری ویروسی است که از راه تنفسی و با سرد شدن هوا به بدن انسان راه می یابد اما ویروس های عامل ایجاد کننده سرماخوردگی آنقدر متعدد و فراوان هستند که مبارزه با این بیماری را دشوار می کند.

قابل ذکر است که بدن بزرگسالان چون در مقابل برخی ویروسها، ایمن شده است کمتر به سرماخوردگی مبتلا می شود.

علایم سرماخوردگی شامل آبریزش و گزگز بینی، عطسه، اشک ریزش، سوزش گلو و تب خفیف است که این تب معمولا طی روزهای بعد به سرعت قطع شود.

آنفلوانزا برعکس سرماخوردگی با تب خیلی بالا همراه بوده و بطور ناگهانی با گرفتگی بینی، سرفه و گاهی قرمزی چشم ها و گلودرد آغاز می شود.