قزوین - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: ۲۸ شهر قزوین از یکسال گذشته تاکنون با تدوین برنامه‌های توسعه محور صاحب سند توسعه بازآفرینی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رجحانی روز پنجشنبه در چهل و پنجمین نشست کمیسیون شهرسازی و معماری مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران اظهار کرد: در یک سال گذشته با همکاری شهرداری‌های استان قزوین مطالعات بازآفرینی و ضوابط تشویقی آنها انجام شده و امروز خوشبختانه تمام شهرهای استان دارای محدوده مشخص بازآفرینی و بافت فرسوده هستند.

وی اضافه کرد: تا قبل از این برای هیچ یک از شهرهای قزوین کارهای مطالعه‌ در حوزه بازآفرینی انجام نشده بود که به عنوان یک آسیب جدی در مسیر توسعه شهرها قرار داشت.

رجحانی بیان کرد: یکی از چالش‌های مهم در توسعه شهرها پرداخت جزیره‌ای و تک بعدی توسعه بوده که نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه آثار مخربی نیز به جای می گذارد، شهرهی باید در تدوین برنامه های توسعه محور خود با سایر شهرهای همجوار به ویژه استان هماهنگ باشند تا توسعه پایدار محقق شود.

این مسوول ادامه داد: سیاست گذاری های مقطعی باعث شده که توسعه به صورت پایدار اتفاق نیافتد و حتی نتایج مطلوبی نداشته باشد، این در حالی است که سیاست گذاری های توسعه محور باید به صورت کلان دیده شود.

رجحانی خاطرنشان کرد: ضرورت دارد تا تعاملی موثر و مدون بین شهرهای استان به ویژه شهرهای همجوار وجود داشته باشد تا از توسعه جزیره ای و تک بعدی جلوگیری کرد.

طرح ویژه توسعه بافت تاریخی کشور تدوین شد

سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز در این نشست اظهار کرد: به منظور بازآفرینی و بهسازی فضاهای بافت تاریخی شهری، طرح ویژه توسعه بافت تاریخی با چند محور تدوین شده است.

محمدمهدی نوروزیان اظهار کرد: در حال حاضر ۳۲ هزار و ۷۰۰ بافت تاریخی در کشور وجود دارد که ۲۰ درصد بافت ناکارآمد شهری را شامل می شود و در عین حال نیز بیش از ۲ میلیون ۵۰۰ نفر نیز در آن سکونت دارند.

به گفته وی، ۴۲ درصد بافت های تاریخی کشور جدای از بناهای ثبت شده، جزو بافت ناپایدار شهری هستند که ساماندهی و مدیریت آنها یکی از دغدغه‌هایی مدیریت شهری و شهرداری ها محسوب می شود.

نوروزیان با اشاره به اینکه متاسفانه میراث فرهنگی و متولیان آن به دور بناها و بافت های تاریخی دیوارهای عظیم کشیده اند و شهرداری ها را از هرگونه بهسازی و مناسب سازی آن منع کرده اند، تاکید کرد: اگر در بحث بافت فرسوده اقداماتی مناسب و متناسب با آنها صورت نگیرد نه تنها معضلات شهری زیادی به وجود می آورد بلکه زمینه ساز فرسودگی و تخریب بیش از حد بافت های فرسوده را نیز به دنبال خواهد داشت بنابراین باید برنامه ریزی هایی را در راستای برخی مناسب سازی ها در بافت تاریخی برای دسترسی به خدمات شهری صورت داد.

وی خاطرنشان کرد: بسته های تشویقی برای ساکنان بافت های تاریخی تحت شرایط ویژه و خاص آن بافت از جمله اقداماتی است که در راستای توسعه بافت تاریخی تدوین شده و شامل سه بخش ظرفیت سازی، توانمندسازی و اقدامات کانونی در بافت های تاریخی می شود.

سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در همین راستا، شهرداری ها باید با تسهیل گری، پرداخت تسهیلات و مشوق های متناسب و مناسب با آمایش هر بافت، به ویژه ایجاد اشتغال و فرصت های شغلی در بافت تاریخی انگیزه ورود بخش خصوصی در این رابطه را فراهم بیاورند.