قزوین - ایرنا - رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور گفت: سالانه ۱۰ درصد بافت‌های ناکارآمد شهری باید بهینه سازی شود و حالا وقت آن رسیده که با کالبد شکافی دلیل توقف این مهم در ۲ درصد را آسیب شناسی کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد عزتی روز پنجشنبه در چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان شهرهای ایران اظهار کرد: متاسفانه در موفقیت بازآفرینی شهرها فقط آمار پروانه‌های صادره در نوسازی مطرح می شود، درحالی که اقدامات شهرداری‌ها در حوزه بازآفرینی، طرح تفصیلی و ایجاد مجموعه های فرهنگی بسیار بیشتر از این پروانه ها است.

وی اضافه کرد: حوزه شهرسازی و معماری شهرداری‌های کلانشهرهای کشور یعنی حدود یک هزار و ۴۰۰ شهری که در کشور وجود دارد، گستره ای از فعالیت ها و مسایل که هیچ نهاد و مجموعه ای چنین گستردگی از خدمات را ندارد.

عزتی تصریح کرد: وقت آن رسیده مدیران کشور و شهرها روش شهدا را الگوی کار خود قرار دهند و امروز با پیاده سازی مصالح و اصول مطروحه در بیانیه گام دوم انقلاب به روش جهادی در مدیریت شهری حرکت کنند.

این مسوول تصریح کرد: امروزه واحدهای شهرسازی در شهرداری ها با انواع مجوز کمیسیون‌ها، کارگروه‌های زیربنایی و مباحث محدوده و حریم شهرها، بافت تاریخی و فرسوده و اجرای توسعه شهری درگیر هستند.

عزتی بیان کرد: بر اساس مصوبات و دستورالعمل های ابلاغی از مجلس، شهرداری ها ملزم به صدور فرمان تا هفت روز کاری شدند، چرا ابزار اجرای این موضوع در کشور محقق نمی شود و تمامی استعلامات مربوط به نهادهای اداری به صدور پروانه ختم می شود و شهرداری ها به گلوگاه حق و حقوق ارگان ها تبدیل شدند.

وی با اینکه دولت در طرح‌های نهضت ملی، مسکن مهر و طرح حکمت طرح‌های مربوطه را مستثنی از برخی قوانین نظام مهندسی انجام داده است، تصریح کرد: آیا وقت آن نرسیده که کالبد شکافی در این حوزه صورت گرفته و استثنائات را برای چندین میلیون ساخت و ساز در کل کشور تسری دهیم؟

عزتی تاکید کرد: در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی پیشنهاداتی در حوزه اصلاح قانون ماده ۱۰۰، قانون نظام مهندسی و سایر قوانین مرتبط مطرح کرد، اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفت، همچنین ۲ هفته قبل نیز نمایندگان دستور کار اصلاح قانون ماده ۱۰۰ را مطرح کردند که ۲ سال قبل از خود مجلس شروع شده بود.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی مجمع شهرداران کلانشهرهای کشور خاطرنشان کرد: بافت تاریخی شهرها جزو جدایی ناپذیر بافت شهری است و در تعریف طرح جامع شهرها به ارایه ضوابط خاص این بافت ها تاکید شده است، حالا باید از خودمان بپرسیم چرا به جای تعیین تکلیف ضوابط این نوع بافت ها در طرح های جامع شهری، آنها را ایزوله کرده و در اختیار نهادهای دیگر قرار می دهیم.

عزتی یادآور شد: اختلاف نظر دفتر تقسیمات سیاسی وزارت کشور با حوزه عمرانی وزارت راه و شهرسازی در حریم شهرها چه زمانی حل می شود؟ در طرح های جامع، پهنه گسترده‌ای از اطراف شهرها جزو حریم کلان شهرها با یک دستورالعمل از حوزه تقسیمات و اختیارات شهرداری خارج می شود.

وی اضافه کرد: آیا محدود کردن تراکم ارتفاعی در طول پنج سال گذشته برای شهرداری ها مفید است؟ چون مدیریت های شهری و سازندگان به جای سطح اشغال ۲۰ درصد به ۷۰ درصد پناه بردند، آیا وقت آن نرسیده به این موارد رسیدگی شود؟

گفتنی است، در ادامه این نشست تفاهم نامه‌ سه جانبه ای با موضوع بازآفرینی شهری بین شرکت بازآفرینی شهری ایران، اداره راه و شهرسازی و شهرداری قزوین به امضا رسید.

رونمایی از پوستر مسابقه ملی "ایده پردازی برای تامین پارکینگ در حوزه ساختمان های خصوصی" از دیگر  برنامه‌های چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان شهرهای ایران بود.