معاون وزیر راه و شهرسازی: یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانه در بافت فرسوده ساخته شد

قزوین - ایرنا - معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: یک میلیون و ۱۰۰ هزار خانه از سال ۷۹ تاکنون در بافت‌های فرسوده کشور ساخته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد آیینی روز پنجشنبه در چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان شهرهای ایران اظهار کرد: تعداد پروانه‌ها و ساخت مسکن در بافت های فرسوده در سال ۷۹ به میزان ۵.۶ درصد بوده که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۲۳ درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه در حوزه بازآفرینی برنامه هفتم توسعه کشور ۲ شاخص راهبردی و عملیاتی در پیش گرفته است، اضافه کرد: در حوزه راهبردی ۲۰ درصد و سالانه به صورت نسبی یا مطلق چهار درصد از سطح بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری باید کاهش یابد و ۱۵ درصد نیز تولید صنعتی ساختمان صورت بگیرد، اما در حوزه عملیاتی نیز باید یک هزار و ۵۰۰ مسکن شهری، ۱۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۵۰۰ هزار بناهای فرسوده و ناکارآمدی شهری بازسازی شود.

آیینی تصریح کرد: موضوع بازآفرینی در هر شهر با شهر دیگر و توزیع بسته های تشویقی در هر محله با محله دیگر تفاوت دارد و شواهد نشان می دهد که این موضوع در قزوین به درستی صورت گرفته است، به عبارت دیگر قزوین پرچم دار بازآفرینی محلات بافت فرسوده در کشور است.

این مسوول ادامه داد: عملکردهای بسیار خوبی در حوزه بازآفرینی صورت گرفته است، اما تبلیغات و اطلاع رسانی درستی در ارایه آمارها نداریم که نیاز است مجموعه عملکردها به لحاظ کیفی و کمی برای مردم و مسوولان تبیین و تشریح شود.

وی با بیان اینکه در تمام ساخت و سازها باید جان انسان ها مهم باشد. اضافه کرد: اولویت هایی متعددی از جمله بافت تاریخی، توسعه قلمرو عمومی، پیاده کردن محورها و ایجاد پاتوق‌ها در دوره های مختلف بازآفرینی وجود داشته است، اما در هیچ دوره ای به جان انسان ها پرداخته نشده که به نظرم زلزله مهم ترین موضوع در بافت فرسوده است.

آیینی تاکید کرد: راهبرد اصلی کشور شتاب بخشی به نوسازی ابنیه پایدار است که حاصل زحمات سال گذشته بوده و نشان از بالاترین میزان صدور پروانه دارد، تا جایی که رکورد صدور پروانه در تاریخ بافت فرسوده و بازآفرینی کشور شکسته شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی نظام تاکید شده که به احیای بافت فرسوده با روش های کارآمد (سرعت بالا، هزینه کمتر) شتاب ببخشیم، البته وزارت راه و شهرسازی و شهرداری ها مکلف به اجرای قانون جهش تولید مسکن هستند.

آیینی با بیان اینکه بهترین برنامه برای اجرای بازآفرینی شهری همین، برنامه هفتم توسعه است، یادآور شد: نواقصی این برنامه برطرف شده و فقط یک مورد مانده و آن هم پیش بینی نکردن مشارکت نکردن یک محله در توسعه بازآفرینی شهری است، با این حال در در این برنامه صدور پروانه نوسازی مسکن در باز آفرینی شهری باید خارج از نوبت حداکثر در سه ماه انجام شود و شهرداری و نظام مهندسی باید در این راستا همکاری بیشتری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری بیان کرد: تسهیلات مرمت و مقاوم سازی برای نخسین مرتبه با سرفصل بافت تاریخی مصوب شد و ۸۰ درصد تسهیلات ساخت به بافت تاریخی تعلق می گیرد، همچنین بسته تشویقی ۱۹ بندی در بسیاری از شهرها انجام شده است، به عبارت دیگر برای بیش از ۳۰۹ شهر بسته تشویقی خاص مصوب شده است.

گفتنی است، در ادامه این نشست تفاهم نامه‌ سه جانبه ای با موضوع بازآفرینی شهری بین شرکت بازآفرینی شهری ایران، اداره راه و شهرسازی و شهرداری قزوین به امضا رسید.

رونمایی از پوستر مسابقه ملی "ایده پردازی برای تامین پارکینگ در حوزه ساختمان های خصوصی" از دیگر  برنامه‌های چهل و پنجمین نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلان شهرهای ایران بود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha