سمنان - ایرنا - افراد آشنا و ناآشنای زیادی را در اطراف خود می‌بینیم که از برخوردهایشان به نظر می‌رسد نیاز به روان‌درمانی تخصصی از سوی روان‌کاو یا روانپزشک دارند، اما حتی پیشنهاد محترمانه و دوستانه به این افراد برای اقدام به درمان، با مقاومت یا حتی پرخاشگری مضاعف آن‌ها مواجه می‌شود. به نظر می‌رسد «پذیرش مساله» را باید گام اول در مسیر روان‌درمانی دانست.

به گزارش ایرنا، دهم اکتبر روز جهانی سلامت روان و هجدهم تا بیست و چهارم مهر ۱۴۰۳ با شعار «اولویت امروز، سلامت روان در محیط کار» به عنوان هفته سلامت روان نامگذاری شد تا تلنگری برای توجه به سلامت روان باشد.

به راستی چرا افراد با کوچک‌ترین عطسه و آبریزش بینی نگران می‌شوند و در کوتاه‌ترین زمان خود را پزشک می‌رسانند، اما از مراجعه به روانپزشک ابا دارند؟ چرا برخی افراد بیماری مربوط به روان خود را کتمان می‌کنند؟ چرا برخی افراد که شمارشان کم هم نیست، وقتی پیشنهاد مراجعه به روانپزشک برای مداوای رنج‌هایشان را می‌شنوند، از کوره درمی‌روند و این گفته را توهینی به خود تلقی می‌کنند؟

شاید در بخش رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی باید بیش از پیش کار شود تا افراد با اشتیاق، مصمم، بدون خجالت و پنهان‌کاری سراغ درمان بروند تا در انواع و اقسام بیماری‌های روان از جمله افسردگی، اضطراب، آگورافوبیا (ترس از مکان های شلوغ)، اختلال هراس (پانیک)، اختلال هراس (پانیک)، بیش فعالی، اسکیزوفرنی و شیزوفرنی غرق نشوند.

سلامت روان رابطه مستقیم با سلامت جسمی، زندگی فردی و اجتماعی دارد. در تکاپوی زندگی بسیاری از افراد سلامت روان را فراموش کرده‌اند و جزو مسایل کم‌اهمیت زندگی خود می‌پندارند، غافل از اینکه سلامت روان اتفاقا از مهمترین مسایل زندگی محسوب می‌شود که بر ابعاد دیگر زندگی فردی و کاری موثر است.

کم نیستند افراد از اقشار مختلف در اطرافمان که مراجعه به روانشناس و روانپزشک را عار می‌دانند و یا اینکه در توهم برخورداری از سلامت روان هستند، افرادی که با رفتارهای خود دیگران را می‌آزارند و از بیماری روان خود غافل هستند.

افرادی هستند که گفته‌هایشان، درک‌شان از زندگی، پرخاشگری، کم‌حوصلگی، ناامیدی، اضطراب، و استرس‌شان نشان از بیماری روان دارد، اما می‌گویند که سالم هستند و نیاز به روانکاو یا روانپزشک ندارند و در نهایت رفتارهایشان به دلیل بیماری روان باعث رنجش دیگران و ناکامی در زندگی شخصی و اجتماعی و در نهایت دچار بیماری‌های جسمی می‌شود.

راهکارهای ساده اما نافذ برای بهبود سلامت روان

مریم یکی از افراد درصف برای دریافت مشاوره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: من ۲ جلسه است که به مشاوره روان مراجعه می‌کنم و توصیه‌ها و راهکارهایش حال دلم را خوب کرده است.

وی ادامه داد: مدتی بود که هیچ چیز شادم نمی‌کرد، وجودم پر از ناراحتی، اضطراب و استرس بود، اما حرف زدن با روانشناس و عمل به توصیه‌های تخصصی موجب بهبود حالم شده است.

این خانم جوان اضافه کرد: گاهی اوقات افراد راهکارهای ساده برای تغییر و شاد بودن را گوشه‌ای مغز خود دارند، اما در زمان نیاز به ذهنشان خطور نمی‌کند و مراجعه به روانشناس موجب خارج شدن داده‌های ذهنی از بایگانی مغز است.

مریم اظهار کرد: گاهی با ساده‌ترین کارها و کوچکترین تغییرات از جمله انجام حرکت ورزشی مخالف در ۲ سمت بدن برای چالش کوچک دادن به مغز، تغییر جای وسایل خانه، و تغییر در مسیر رسیدن به خانه، می‌توان سادی و نشاط را به خود هدیه داد.

وی خاطرنشان کرد: روانشناسان متخصص و کاربلد فرشتگان زمینی هستند که با تکنیک‌ها، بیان جملات انگیزشی به زندگی خمود و کسل مراجعه کننده شادی و طاوت می‌بخشند.

ضرورت اصلاح ذهنیت از روانپزشک در جامعه

علی‌محمد که همراه همسرش به روانپزشک مراجعه کرده بود، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مدتی است که با موضوعی کوچک عصبی می‌شوم و نمی‌توانم خشم خود را کنترل کنم و این موضوع برای من قابل قبول نیست و برای درمان به پزشک مراجعه کرده‌ام.

وی ادامه داد: پزشک در اولین مراجعه برایم افسردگی تشخیص داد و اکنون پس از گذشته یک ماه و مراجعه برای بار دوم، سلامت روانم بهبود یافته‌ است و فکر می‌کنم داروهایی که به من داده است معجزه کرد.

این مرد ۲۸ ساله پذیرش افراد برای اقدام به درمان با هدف بهبود سلامت روان را گام اول دانست و اضافه کرد: برخی افراد برای مراجعه به روانپزشک خجالت می‌کشند و حتی برخی افراد بیان این موضوع را یک نوع توهین به خود تلقی می‌کنند. باید در جامعه این فرهنگ ترویج شود که روان انسان نیز مانند جسم بیمار می‌شود و نیاز به درمان دارد.

علی‌محمد که بیمه تامین اجتماعی داشت، از مسوولان خواست که تعرفه‌های خدمات سرپایی روانشناسی را افزایش دهند تا بیمار در مراجعه به روانپزشک و روانشناس متحمل هزینه سنگین نشود.

وی ادامه داد: مراجعه به روانشناس در کنار مراجعه به روانپزشک برای کسب نتیجه مطلوب در روند درمان ضروری است، اما هزینه رونشناس به دلیل زمان مشاوره گاه از هزینه ویزیت روانپزشک بیشتر می‌شود.

هزینه‌های بالای روان‌درمانی با پوشش بیمه‌ای ناچیز

به گفته وی، بیمار تا مقدمه‌ای از وضعیت خود بگوید دست‌کم ۳۰ دقیقه زمان می‌برد و روانشناس هم توضیحی ارایه کند و تا به پرسش بیمار پاسخ دهد حدود یک ساعت لازم است که هزینه آن گران می‌شود و پوشش بیمه‌ای در این بخش بسیار ضعیف است، انتظار می‌رود مسوولان بهبود تعرفه‌ها را مدنظر قرار دهند.

مادری که همراه پسر ۱۴ ساله‌اش در نوبت مشاوره روانشناس بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: پسرم پرخاشگر و گوشه‌گیر است و اکنون چندین جلسه است که برای درمان پسرم به مرکز مشاوره مراجعه می‌کنیم. هزینه‌های مشاوره زیاد است، اما برای آینده فرزندم از خیلی مخارج زندگی صرف نظر می‌کنم تا هزینه مشاوره را تامین کنم.

وی ادامه داد: کاش می‌شد تعرفه خدمات روان درمانی بهبود می‌یافت تا خانواده‌ها کمتر زیر بار این هزینه‌ها اذیت شوند و یا از ادامه درمان منصرف شوند.

این مادر جوان اضافه کرد: ای کاش در مدارس سلامت روان دانش‌آموزان بررسی و در صورت وجود مشکل خدمات مشاوره‌ای رایگان برای دانش‌آموزان درنظر گرفته می‌شد.

بررسی سلامت روان ۳۳ هزار دانش‌آموز در مدرسه‌های سمنان

معاون مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش سمنان گفت: ۳۳ هزار و ۱۰۳ دانش‌آموز از دوره‌های تحصیلی مختلف این استان زیر پوشش طرح غربالگری نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) قرار گرفتند.

علی محبی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دانش‌آموزان پایه‌های اول، سوم و پنج در دوره اول و دوم ابتدایی و پایه‌های هفتم، هشتم، دهم و یازدهم در دوره اول و دوم متوسطه در استان سمنان زیر پوشش طرح غربالگری نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) قرار گرفتند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان در هشت خرده‌مقیاس روانشناختی از جمله اضطراب، افسردگی، نقص در مهارت برای انجام تکالیف تحصیلی، پرخاشگری و تکانش‌گری، در طرح غربالگری نماد(نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معاون اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش سمنان بیان کرد: طرح «نماد» به دنبال شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر و آسیب‌دیده و ارائه خدمات موثر و به هنگام به این دانش‌آموزان است.

وی اظهار کرد: طرح غربالگری نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی توسط آموزگار و در دوره متوسطه توسط خوداظهاری دانش‌آموز در سامانه به طور برخط انجام می‌شود.

به گفته معاون اداره مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش سمنان، طبق بررسی و تحلیل نتیجه اعلام شاخص‌ها در مورد هر دانش‌آموز، آنان در سه سطح به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز برای دریافت مداخلات سطح بندی می شوند.

خدمات رایگان مداخله روان‌درمانی برای دانش‌آموزان مشمول طرح نماد

محبی تصریح کرد: برای بررسی صحت نتیجه غربالگری در مرحله نخست، اگر دانش‌آموزی در وضعیت پرخطر باشد، بررسی‌های بیشتر با فراخوان والدین انجام و در شرایط نیاز به طور محرمانه به مراکز مشاوره و دستگاه‌های برون‌سازمانی برای دریافت خدمات رایگان معرفی می‌شوند.

معاون امور تربیتی و مراقبت در مقابل آسیب‌های اجتماعی اداره‌کل آموزش و پرورش سمنان گفت: نتیجه غربالگری‌ها با انجام مصاحبه تشخیصی توسط مشاوران مدرسه‌ها در دست بررسی است.

پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات روان درمانی زیر پوشش بیمه سلامت پنج دهک نخست درآمدی

مدیرکل بیمه سلامت سمنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: روان درمانی فردی با رویکردهای تحلیلی، شناختی، رفتاری، شناختی-رفتاری، حمایتی و هیپنوتراپی به ازای هر نشست دست کم ۳۰ دقیقه‌ای، روان درمانی فردی با رویکردهای تحلیلی، شناختی، رفتاری، شناختی رفتاری، حمایتی و هیپنوتراپی به ازای هر نشست بیش از ۳۰ دقیقه، از جمله خدمات روان‌درمانی تحت پوشش بیمه سلامت است.

سیدمحمد حسینی افزود: بیمه سلامت ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی تعیین‌شده برای خدمات روان‌درمانی بیمه‌شدگان در پنج دهک نخست درآمدی این استان را پرداخت می‌کند و مابه‌التفاوت تعرفه بخش غیردولتی بر عهده بیمار است.

وی بیان کرد: سهم پرداختی بیمه سلامت در بخش سرپایی برای خدمات روان‌درمانی به بیمه‌شدگان تحت‌پوشش این بیمه ۷۰ درصد تعرفه دولتی است و بیمار باید ۳۰ درصد هزینه درمان را پرداخت کند.

وی اضافه کرد: اگر بیمه شده مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) تحت پوشش بیمه سلامت و یا بیمه صندوق روستایی باشد و نظام ارجاع رعایت شود، سهم پرداختی سازمان معادل ۸۵ درصد تعرفه دولتی خواهد بود.

مدیرکل بیمه سلامت سمنان گفت: سهم پرداختی بیمه سلامت برای مددجویان بهزیستی نیز ۸۵ درصد تعرفه دولتی درنظرگرفته شده است.

به گفته این مسوول، گروه‌درمانی با رویکردهای تحلیلی، شناختی، رفتاری، شناختی-رفتاری، حمایتی برای هر جلسه به ازای هر نفر در گروه های هشت تا ۱۲ نفر، از دیگر خدمات خدمات روان‌درمانی تحت پوشش بیمه سلامت است.

وی تصریح کرد: اگر بیمه شده مشمول صندوق بیماری‌های خاص، صعب العلاج و نادر شود و بر اساس نوع بیماری خدمات روان‌درمانی در بسته بیماریش لحاظ شده باشد، کاهش هزینه پرداختی توسط بیمه‌شده طبق نوع بیماری در سامانه اعمال می شود.

مدیرکل بیمه سلامت سمنان گفت: خانواده درمانی و زوج درمانی از دیگر خدمات روان درمانی تحت پوشش بیمه سلامت است.

به گزارش ایرنا، روان‌هایی که اگر آزرده باشند، جسم را از پا در می‌آورند و نتیجه آن، درگیری یک خانواده و حتی یک جامعه خواهد بود و دغدغه‌های در مسیر بهبودی ذهن بیمار هزینه‌های گزاف درمان و ساعت‌های مشاوره است که بیمار را از ادامه درمان منصرف می‌کند.

انتظار می‌رود در استان سمنان روان‌درمانگران در حوزه مختلف تخصصی ساماندهی شوند تا در حوزه‌های مختلف مانند روان‌درمانگر خانواده یا اطفال در تمام شهرهای استان قابل دسترس باشند و تعرفه‌های بیمه‌ای نیز در این بخش بهبود یابد.