ساری - ایرنا - مازندران، به عنوان استان گردشگرپذیر و میزبان مسافران از نقاط مختلف کشور در تمام فصول سال اکنون فراتر از میزبانی برای مردم کشور با بهره‌گیری از داشته‌ها و زیرساخت‌های بهداشتی درمانی در مسیر جذب گردشگران خارجی در قالب «توریسم سلامت» است.

به گزارش ایرنا ، وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی با فعالیت در زمینه‌های تخصصی پزشکی و درمانی بخشی قابل ملاحظه زیرساخت‌های موجود استان مازندران در حوزه گردشگری سلامت به شمار می‌رود.

در کنار وجود چنین ظرفیتی در مازندران، ‌هر یک از این بیمارستان ها طی سالهای اخیر با تزریق اعتبارات دولتی در گام‌های مختلف طرح "هتلینگ" در آنها اجرا شده است که در این طرح شکل و شمایل اتاق‌های بیمارستان متناسب با استانداردهای روز جهان بهسازی و ترمیم شد به طوریکه این زیرساخت در برخی از بیمارستان ها باعث شده تا وضعیت ساختاری و ظاهر آنها بسیار متفاوت تر از گذشته شود.

مراکز درمانی و بیمارستانی مازندران پس از گذر از مرحله بهسازی و نوسازی زیرساخت های موجود در این مرحله با اخذ مجوزهای لازم در لیست بیمارستان های IPD کشور قرار گرفته اند.

IPD (اخذ ویزای درمان ایران) نوعی مجوز است که تعدادی از بیمارستان ها دارای آن هستند در واقع بخش بین‌المللی بیمارستان‌هایی که در زمینه توریسم درمانی فعالیت می‌کنند، نامه‌ای مبنی بر قبول درمان آن بیمار صادر می‌ کند.

دریافت مجوز "بخش بیماران بین‌الملل"(International Patient Department) برای بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی که قصد فعالیت در زمینه گردشگری سلامت و پذیرش بیماران خارجی را دارند، الزامی است.

مجوز پذیرش بیماران خارجی پس از بازدید صورت گرفته توسط اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با حمایت معاونت درمان و واحد گردشگری سلامت دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای این مراکز صادر شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: در حال حاضر ۱۰ بیمارستان در استان مازندران دارای مدرک IPD هستند و قابلیت ارائه خدمات به گردشگران خارجی دارند.

مهدی اسحاقی افزود: توسعه گردشگری و حضور گردشگران خارجی یکی از اهداف همیشگی و مهم معاونت گردشگری است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های مهم استان در بخش‌های مختلف اقامتی، پذیرایی و همچنین جاذبه‌های بیشمار طبیعی و تاریخی، افزود: با توجه به اقبال گردشگران در حوزه گردشگری سلامت تا امروز ۱۰ بیمارستان و یک مرکز درمانی در استان مازندران با مدرک IPD به گردشگران خارجی خدمات ارائه می‌کنند.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران هم با اشاره به وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی دراستان گفت:‌از این میان برای بیمارستان استان از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجوز گردشگری سلامت صادر شده است.

محسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اعزام بیماران از خارج کشور از طریق شرکت های حوزه گردشگری سلامت که مجوز فعالیت آنها وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با توجه به بی رغبتی شرکت های گردشگری سلامت مازندران برای فعالیت در این خصوص طی رای زنی انجام شده شرکت هایی از تهران در این زمینه با مازندران همکاری می کنندو بیمارانی خارجی در قالب فرمت تعریف شده گردشگری از کشور مبدل تحویل گرفته و به استان مازندران منتقل می شود.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

وی اظهار کرد:‌ به ازای ورود هر بیمار خارجی به مازندران پیش بینی می شود هفت هزار دلار درآمدزایی برای کشور و استان ایجادشود.

رمضانی افزود:‌ بیمارستان امام خمینی(ره) ‌ساری برای انجام جراحی های زیبایی و اقدامات درمانی نازایی، ‌بیمارستان خاتم الانبیا بهشهر برای درمان و جراحی چشم و شیمی درمانی و بیمارستان رازی قائمشهر برای درمان بیماری های عفونی بیماران خارجی آماده فعالیت است.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از انجام رایزنی های لازم برای فعال کردن زمینه های گردشگری سلامت استان خبرداد و گفت:‌ برای این منظور رایزنی های لازم با کشورهای عراق، ‌ترکمنستان، ‌ تاجیکستان، ‌روسیه، افغانستان و قرقیزستان انجام شده است.

گردشگری سلامت یکی از بخش‌های مهم و در حال رشد تجارت بین‌المللی گردشگری در جهان است و به ۲ گونه "گردشگری پزشکی" و "گردشگری تندرستی" تقسیم می‌شود که اولی بیشتر شامل گردشگرانی است که با هدف دریافت خدمات درمانی به محیطی از خارج از محیط معمول زندگی و اقامت خود سفر و از زیرساخت‌های درمانی مقصد گردشگری استفاده می‌کنند و دومی بیشتر در باره بهره‌مندی از زیرساخت‌های ورزشی و مواهب طبیعی مانند آب درمانی است.