گردشگری سلامت؛ چراغی که دولت سیزدهم در مازندران روشن کرد

ساری-ایرنا- "گردشگری سلامت" که تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم در حد شعار و حرف در مازندران باقی مانده بود، با سیاست های راهبردی رئیس جمهور شهید ریل گذاری برای تحقق این شاخه پُرطرفدار گردشگری جهان در این استان فراهم شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‌مازندران با ویژگی های منحصر به فرد از قبیل مناظر طبیعی و دل انگیز سواحل دریای خزر و جنگل های انبوه و سبزگون هیرکانی که دارد، قطب مهم و اصلی گردشگری کشور به شمار می رود به طوریکه سالانه میلون ها نفر به این استان سفر می کنند و از این بابت مازندران با عنوان استان گردشگرپذیر کشور از آن نام برده می شود.

در کنار این داشته های طبیعی، مازندران از نظر برخی زیرساخت ها نیز در کشور اهمیت و جایگاه ویژه ای دارد که از آن حوزه سلامت است؛ ‌دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران یکی از ۲ مجموعه بهداشتی و پزشکی استان است و ۲۶ بیمارستان دولتی، ۱۴ بیمارستان خصوصی به تعداد حدود پنج هزار تخت بیمارستانی، بیش از یک هزار خانه بهداشت و ۴۵۰ مرکز جامع شهری و روستایی بخشی از امکانات موجود را در اختیار دارد.

این ظرفیت بهداشتی و درمانی به همراه جاذبه های طبیعی باعث شده تا مازندران پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت شاخه ای از گردشگری که این روزها در جهان بسیار پُرطرفدار است و کشورهای دنیا از آن درآمدهای هنگفتی بدست می آورند.

گردشگری سلامت می تواند ارزآوری و درآمدزایی بسیاری برای کشور به همراه داشته باشد چنانکه به طور متوسط هر گردشگر سلامت می تواند سودی معادل ۳۰ تا ۵۰ میلیون ریال برای کشور به ارمغان بیاورد، البته این درآمد ممکن است با توجه به نوع درمان و جراحی های متفاوت به بیش از ۱۰هزار دلار نیز برسد.

اما گردشگری سلامت چیست که قابلیت درآمدزایی برای هر کشور را دارد در تعریف جهانی درباره آن گفته شده که گردشگری سلامت یا health tourism که با عناوین "توریسم درمانی" و "توریسم سلامت" هم از آن یاد می‌شود، فرصتی بی‌نظیر برای کسب درآمدهای چشمگیر ارزی و توسعه اقتصادی است. بنا به گفته فعالان حوزه گردشگری سلامت، هر گردشگر سلامت دست کم سه برابر یک گردشگر عادی ارزآوری داشته و ۲ برابر آنها شغل ایجاد می‌کند.

گردشگری سلامت (Health tourism) که گاهی با نام گردشگری پزشکی (Medical tourism) نیز شناخته می‌شود، از قرن‌های گذشته در کشورهای مختلف وجود داشته، اما در سال‌های اخیر به عنوان یک صنعت پویا و جذاب، مورد توجه قرار گرفته است. سفر به سایر کشورها یا شهرها برای بهره‌گیری از تجارت پزشکان و استفاده از چشمه‌های آب گرم یا دریاچه‌های نمک، لجن یا ماساژ طبی از جلوه‌های قدیمی گردشگری سلامت بوده که در طول تاریخ جریان داشته است.

در دولت سیزدهم و سه سال اخیر اقدامات زیرساخت و عملیاتی خوبی برای توسعه و گسترش گردشگری سلامت در مازندران رقم خورده است تا این استان را از تک بٌعدی بودن و مسافرپذیر بودن مردم کشورمان خارج شود.

گردشگری سلامت؛ چراغی که دولت سیزدهم در مازندران روشن کرد

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با اشاره به وجود ۴۰ بیمارستان دولتی و خصوصی دراستان گفت:‌از این میان برای تعدادی از بیمارستان های استان از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی مجوز گردشگری سلامت صادر شده است.

محسن رمضانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه اعزام بیماران از خارج کشور از طریق شرکت های حوزه گردشگری سلامت که مجوز فعالیت آنها وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صادر می کند انجام می شود.

وی ادامه داد: برای این منظور با توجه به بی رغبتی شرکت های گردشگری سلامت مازندران برای فعالیت در این خصوص طی رای زنی انجام شده شرکت هایی از تهران در این زمینه با مازندران همکاری می کنندو بیمارانی خارجی در قالب فرمت تعریف شده گردشگری از کشور مبدل تحویل گرفته و به استان مازندران منتقل می شود.

مدیر امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران با زیرساخت هایی که فراهم شده است پیش بینی می شود ماهانه ۱۰ تا ۱۵ بیمار از کشورهای دیگر برای انجام جراحی و یا دیگر مداخلات درمانی در بیمارستان های استان بستری شوند.

گردشگری سلامت؛ چراغی که دولت سیزدهم در مازندران روشن کرد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: تا پیش از روی کارآمدن دولت سیزدهم ظرفیت و زیرساختی برای اجرای گردشگری سلامت در این استان وجود نداشت و این بخش از گردشگری مرتبط با حوزه درمان و سلامت در این دولت رونق گرفته است.

کاظم محمودی افزود: بیمارستان خاتم بهشهر در زمینه چشم، بیمارستان فاطمه زهرا (س) در ساری در بخش قلب، بیمارستان امام خمینی(ره) ساری در بخش سرطان شناسی و ناباروری، بیمارستان های رامسر و چالوس در بخش جراحی و گوارش آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند.

وی ادامه داد :‌ علاوه بر این پنج بیمارستان دولتی در این زمینه فعال هستند، بیمارستان‌های خصوصی نیز پای کار آمدند که بیمارستان های فکوری جویبار، شفای ساری و شمال آمل نیز در این زمینه آمادگی پذیرش بیماران خارجی را دارند.

محمودی با اشاره به اینکه ظرفیت خدمات درمان بالا و فراهم است، گفت: در این زمینه پزشکان خوبی داریم که فرصت بسیار خوبی است و باید از این ظرفیت بهره‌برداری شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اجرای گردشگری سلامت در مازندران اقدامات و بسترهایی در این بیمارستان ها فراهم شده که از آن جمله ورود تجهیزات تخصصی مورد نیاز و هتلینگ است.

مازندران دارای ۲ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران و بابل است که بیمارستان های مرحوم شفیع زاده، فاطمه الزهرا(س) بابل، شهید بهشتی، آیت الله روحانی، شهید یحیایی، شهید رجایی بابلسر و ۱۷ شهریور مرزی کلا بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha