گرگان- ایرنا- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان از آغاز سرشماری عمومی کشاورزی سال ۱۴۰۳ در آبان ماه امسال همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد و گفت: این رویداد نقش به‌سزایی در دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات و امنیت غذایی کشور دارد.

به گزارش روز پنج‌شنبه ایرنا، علیرضا نورانی در جلسه شورای برنامه‌ریزی گلستان اظهار کرد: اقتصاد کشاورزی در استان گلستان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و با توجه به اهمیت این موضوع، امیدواریم سرشماری کشاورزی با هدایت و حمایت استاندار و دیگر مسوولان و همراهی مردم به خوبی اجرا شود.

وی با بیان اینکه ۲۶ درصد اقتصاد استان گلستان به بخش کشاورزی، ۵۷ درصد به بخش خدمات و ۱۲ درصد به بخش صنعت و معدن و پنج درصد به بخش ساختمان مرتبط است، تصریح کرد: وابستگی ۲۶ درصدی کشاورزی در اقتصاد استان در حالی است که سهم کشاورزی در اقتصاد کشور حدود ۹ درصد است لذا با توجه به جایگاه کشاورزی در گلستان، سرشماری کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با بیان اینکه هدف از برگزاری سرشماری بخش کشاورزی احصای اطلاعات و برنامه‌ریزی در راستای امنیت غذایی پایدار است، ابراز امیدواری کرد؛ با توجه به این مهم سرشماری کشاورزی در کشور از جمله استان گلستان با دقت بسیار بالا انجام شود.

نورانی با اشاره به اینکه از امروز کار ستادهای شهرستانی شروع می‌شود تا روند میدانی طرح سرشماری آغاز شود، یادآور شد: بیش از ۵۰۰ نفر از عوامل اجرایی در مدت ۴۵ روز در سرشماری کشاورزی فعالیت خواهند داشت.

وی سرشماری از محصولات سالانه، محصولات دائمی، پرورش دام سبک، پرورش دام سنگین، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم، پرورش طیور به روش سنتی را از جمله فعالیت‌های نه‌گانه مشمول سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ برشمرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با بیان اینکه مرغداری‌های صنعتی و واحدهای پرورش قارچ خوراکی مشمول سرشماری کشاورزی نمی‌شوند، گفت: اطلاعات بهره‌بردار، اطلاعات اراضی کشاورزی به تفکیک، محصولات دائمی شامل باغ، پرورش دام سبک و سنگین و سایر فعالیت‌های کشاورزی از جمله موضوعات طرح سرشماری کشاورزی است.

به گزارش ایرنا، در استان گلستان که اقتصاد اصلی آن بر پایه کشاورزی استوار است، سالانه حدود پنج میلیون تُن انواع محصول در شرایط عادی و به دور از خشکسالی تولید می‌شود که شامل تولیدات زراعی،دامی، باغی،جنگل و مرتع و صید و ماهیان پرورشی است.

بهره‌برداران کشاورزی گلستان در تولید ۱۵ محصول راهبردی شامل تولید دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک (برنج) پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را در اختیار دارند.

این استان همچنین افزون‌بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی دارد که دست‌کم ۱۵۰ هزار آنها در حوزه زراعی و باغی مشغول هستند و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده‌مالک با مدیریت حداکثر چهار هکتار زمین هستند.