۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 5546
کد خبر: 85634630
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

راهکارهای رونق دوباره پنبه‌زارهای گلستان

۳۰ مهر ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85634630
راهکارهای رونق دوباره پنبه‌زارهای گلستان

گرگان- ایرنا- عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه با بیان اینکه قیمت پنبه عادلانه نیست، گفت: در سال‌های گذشته و زمان گردآوری الگوی کشت، قرار بود قیمت‌ این فرآورده استراتژیک سه برابر گندم باشد اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد.

قربانعلی روشنی روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه قیمت‌گذاری عادلانه، کشاورزان را به کشت پنبه ترغیب می‌کند، اظهار کرد: ایران در تولید پنبه رتبه ۱۹ دنیا را دارد و اگر قیمت‌گذاری پنبه عادلانه باشد شاهد رونق دوباره کشت این محصول راهبردی در کشورمان خواهیم بود.

وی افزود: جایگاه نوزدهم ایران در تولید محصول پنبه در دنیا به دلیل کشت پنبه در زمین‌های شور و نامرغوب است اما اگر زمین‌های مرغوب کشور به ویژه گلستان همچون گذشته اقدام به کشت پنبه کنند ایران جزو پنج کشور اول تولید پنبه در دنیا خواهد بود.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه ادامه داد: ایران کشوری خشک است و یک سوم بارندگی دنیا را دارد لذا باید از محصولات کم‌آب‌بر مانند پنبه حمایت شود تا کشاورزان به سمت کشت محصولات پر آب‌بر مانند برنج حرکت نکنند.

روشنی با اشاره به اینکه با کشت محصولاتی مانند برنج، آب را از دست می‌دهیم، تصریح کرد: در برخی از استان‌ها برنج‌کاری به علت مکانیزه شدن مراحل کاشت، داشت و برداشت متداول و مرسوم شده است که در شرایط خشکسالی و کم‌آبی باید برای این مساله تدبیری اندیشیده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشت پنبه به زمین‌های شور رانده شده، تاکید کرد: مسوولان در قیمت‌گذاری پنبه و همچنین تکمیل مکانیزاسیون پای کار بیایند تا تمایل کشاورزان برای کشت این محصول زیاد شود.

راهکارهای رونق دوباره پنبه‌زارهای گلستان

به گفته عضو هیات علمی موسسه تحقیقات پنبه؛ در گذشته سطح زیر کشت پنبه در گلستان به ۱۵۰ هزار هکتار می‌رسید و متوسط برداشت پنبه چهار و نیم الی ۶ تن در هکتار بود اما در شرایط فعلی، متوسط تولید پنبه در هر هکتار ۲.۵ تن است که در برخی زمین‌ها به هشت تن در هکتار نیز می‌رسد.

روشنی بیان کرد: حمایت حلقه‌های اولیه کشت پنبه، حمایت از پوشاک تولید داخل را به همراه خواهد داشت از سویی دیگر حمایت از این محصول راهبردی، افزون‌بر حفاظت از آب و خاک، پایداری تولید را رقم می‌زند.

وی از دولت خواست برای بازگشت دوباره رونق به کشت پنبه، افزون‌بر قیمت‌گذاری عادلانه، اختصاص ارز ترجیحی برای واردات وش پنبه را متوقف کند.

عضو هیات مدیره انجمن جهانی پنبه متذکر شد: وقتی می‌توان برای محصول پنبه در داخل کشور خوداتکا شد چرا واردات این محصول باید مشمول ارز ترجیحی شود؟ وقتی تعرفه واردات محصول پنبه صفر می‌شود و به آن ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد تولیدکننده واردات پنبه را ترجیح می‌دهد.

روشنی تکمیل مکانیزاسیون را راهکار دیگر برای رونق کشت پنبه در گلستان دانست و توضیح داد: ماشین‌های کوچک برداشت پنبه هم جوابگوی مزارع یک تا ۲ هکتاری استان گلستان است. تامین این ماشین‌آلات ضمن کاهش هزینه‌ها، انگیزه کشاورز را برای کاشت پنبه دوچندان می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha