بندرعباس - ایرنا - وزش باد و گرد و خاک شدید و بارندگی‌های پراکنده عصر پنجشنبه برخی از مناطق استان هرمزگان را فراگرفت و موجب شکسته شدن شاخه درختان، قطعی برق و مشکلاتی برای شهروندان شده است.

بر اساس گزارش خبرنگار ایرنا، گرد و خاک شدید و بارندگی‌های‌ پراکنده‌، هچنین دید افقی در بسیاری‌ از مناطق‌ هرمزگان را به کمتر از پنج متر کاهش‌ داد.

همچنین این توفان باعث قطع برق و قطع درختان و سقوط تابلوها در برخی معابر شهری بندرعباس، میناب، رودان، جزیره هرمز و قشم شد و مشکلاتی برای شهروندان ایجاد کرد و دید رانندگان را به حداقل رساند.

کارشناس پیش بینی اداره‌کل هواشناسی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: گرد و غبار همچنان در استان ادامه دارد و باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

مجتبی حمزه‌نژاد ادامه داد: گرد و خاک شامل مناطق مرکزی، شرق و شمال هرمزگان می‌شود که به سمت تنگه هرمز حرکت می‌کند.

وی بیان کرد: در ساعات بعد از ظهر تا شب در غالب نقاط استان به‌ویژه در ارتفاعات و برخی از مناطق ساحلی و دریایی استان، رشد ابر و رگبار باران و رعد و برق گاهی تندباد لحظه ای و خیزش گردوخاک پیش بینی شده است.

وی گفت: به شهروندان توصیه شده در این زمان از صعود به ارتفاعات و قرارگیری در حریم و بستر رودخانه‌های فصلی دوری کنند.

تداوم تلاش برای رفع قطعی برق ناشی از طوفان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز گفت: درپی هشدار سطح نارنجی اعلام شده، وقوع طوفان لحظه‌ای در بندرعباس موجب قطعی برق برخی مناطق شد که تلاش برای رفع نواقص ادامه دارد.

مهرداد حسن‌زاده اظهار کرد: پس از اعلام هشدار نارنجی سازمان هواشناسی و اطلاع رسانی انجام شده، طوفان لحظه‌ای، رعد و برق و بارندگی عصر امروز پنجشنبه در مناطق مرکزی استان رخ داد.

وی از قطعی درختان و برق در برخی مناطق بندرعباس به ویژه در بخش‌های شمیل و تخت خبر داد و گفت: از لحظه فروکش کردن گرد وغبار، تلاش برای رفع نواقص توسط نیروهای خدمات رسان حوزه‌ برق و شهرداری آغاز شد و ادامه دارد.

حسن‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط جوی عادی شده است، گفت: وضعیت ناپایداری جوی تا اواخر امشب ادامه دارد و شهروندان سراسر استان توصیه‌های ایمنی به ویژه در ترددهای زمینی و دریایی را جدی بگیرند.

توقف عملیات تخلیه و بارگیری در بندر شهید باهنر همچنان ادامه دارد

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز از تعطیلی ترددهای مسافری بندر شهید حقانی، بزرگترین بندر مسافری کشور خبر داد و گفت: عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید باهنر نیز متوقف شده است.

حمیدرضا محمدحسینی تختی با اعلام این خبر اظهار کرد: تمامی ترددهای مسافری بندر شهید حقانی به جزیره هرمز و جزیره قشم از ساعت ۱۶ و ۳۵ دقیقه امروز پنجشنبه به دلیل شرایط نامساعد جوی لغو شد و این شرایط تا زمان بهبود شرایط جوی همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به کاهش شدید میدان دید دریایی در مسیرهای یاد شده، بیان کرد: باتوجه به صدور هشدار نارنجی دریایی از سوی اداره‌کل هواشناسی استان از ظهر (پنجشنبه)، تمهیدات لازم برای ایمنی سفرهای مسافری دریایی لحاظ شده است.

محمدحسینی تختی ادامه داد: ارتفاع موج، سرعت باد و کاهش میدان دید افقی سه شاخصه مهم در ترددهای مسافری دریایی هستند که در حال حاضر با افزایش سرعت باد، مواج بودن دریا و کاهش میدان دید، امکان انجام تردد از بندر شهید حقانی میسر نیست.

مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان همچنین عنوان کرد: با شرایط کنونی، در راستای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی، عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید باهنر نیز متوقف شده است که با بهبود شرایط جوی، فعالیت‌های بندری در بندر شهید باهنر از سر گرفته می‌شود.