مشهد- ایرنا- سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: ۲۰ درصد از سهم بازار گوشی تلفن همراه بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی باید توسط تولیدکنندگان داخلی تامین شود، ولی بی‌توجهی به این قانون سالانه بیش از چهار میلیارد دلار ارز را از کشور خارج می‌کند.

عباسعلی بادیانی روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فرآیند طولانی مدت تخصیص ارز از طریق بانک مرکزی، مشکلات ترخیص قطعات وارداتی تلفن همراه و مشکلات مرتبط با حوزه تنظیم و ارتباطات رادیویی از جمله چالش های تولید تلفن های همراه در داخل کشور است.
وی با بیان اینکه تلفن همراه بیشترین کالای وارداتی به کشور است، بیان کرد: طبق ارزیابی انجام شده مصرف تلفن همراه در کشور، بیش از ۲۰ میلیون گوشی در سال است که به دلیل حمایت نکردن از تولید تلفن همراه بومی، این صنعت اکنون با چالش رو به رو است و ارز زیادی را از کشور خارج می کند.

این مسوول با بیان اینکه بحث تولید تلفن همراه داخلی از سال ۱۳۷۳ در کشور مطرح شد، افزود: از آن زمان تاکنون دولت های مختلف نتوانستند با تولید بومی این محصول بخشی از سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهند.


بادیانی خاطر نشان کرد: به طور معمول نزدیک به ۷۰ درصد مصرف کنندگان در کشور، گوشی تلفن همراه را تا ۱۵۰ دلار خرید می کنند و بقیه مردم نیز متقاضی خرید تلفن های همراه بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار هستند که اگر موانع تولید رفع و قطعات گوشی از تامین کنندگان معتبر و درجه یک وارد کشور شود، این گوشی ها قابلیت تولید در داخل کشور را دارند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تخصصی صنایع همگن تلفن همراه، تبلت و لپ تاپ گفت: در حال حاضر وزارت صمت، تلفن همراه را در چهار سبد شامل تلفن های همراه با قیمت تا ۱۵۰ دلار، تلفن های همراه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ دلار، گوشی های از ۳۰۰ تا ۶۰۰ دلار و سبد چهارم تلفن های بالای ۶۰۰ دلار تقسیم بندی کرده است .

به گفته وی، در مرحله نخست برای تلفن های همراه با قیمت زیر ۶۰۰ دلار سالانه کاهش واردات و افزایش تولید داخلی با سرمایه گذاری بخش خصوصی به روش مونتاژ قطعات آماده و در مراحل بعد به صورت تولید با انتقال تکنولوژی خواهیم بود.