تهران- ایرنا- رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در نشست سران آسیا- اقیانوسیه، همکاری نظامی فزاینده میان کره‌شمالی و روسیه را محکوم کرد و خواستار اتحاد بین‌المللی علیه توسعه تسلیحات هسته‌ای و تحریکات پیونگ‌یانگ شد.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری یون‌هاپ، یون سوک یئول رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، در نشست سران آسیا-اقیانوسیه که در حاشیه اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن) که در وینتیان، پایتخت لائوس برگزار شد، با ابراز نگرانی از تهدیدات کره‌شمالی، همکاری نظامی این کشور با روسیه را غیرقانونی دانست و اعلام کرد این همکاری موجب طولانی شدن جنگ در اوکراین و نقض مستقیم قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

یون تاکید کرد: برای حفظ نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، ضروری است همبستگی جهانی تقویت شود.

وی همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا توسعه تسلیحات هسته‌ای و تحریکات کره‌شمالی را تحمل نکنند و بر اهمیت خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره تأکید کرد.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی علاوه بر موضوع کره‌شمالی، به تنش‌ها در دریای جنوبی چین و بحران میانمار نیز اشاره و بر لزوم احترام به قوانین بین‌المللی برای حفظ آزادی کشتیرانی و عبور و مرور در این منطقه تاکید کرد.

وی همچنین با حمایت از گفت‌وگو برای پایان دادن به خشونت در میانمار، اعلام کرد سئول ۲۳ میلیون دلار کمک‌های بشردوستانه به این کشور ارایه خواهد کرد.

این نشست با حضور دیپلمات‌ها و رهبران کشورهای عضو انجمن ملل جنوب شرق آسیا (آ. سه. آن)، ایالات متحده، روسیه و چین برگزار شد. آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، و لی چیانگ نخست‌وزیر چین نیز در این نشست حضور داشتند.