دریای جنوبی چین، کره شمالی و اوکراین محور گفت‌وگوی سران آسیا-اقیانوسیه

تهران- ایرنا- سران ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه در حاشیه نشستی در چارچوب اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا(آ.سه.آن)، درباره تنش‌های فزاینده در دریای جنوبی چین، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ طولانی‌مدت روسیه در اوکراین گفت‌وگو کردند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از خبرگزاری کیودو، رهبران ۱۸ کشور آسیا-اقیانوسیه، در حاشیه نشست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ.سه.آن، در لائوس گردهم آمدند و درباره موضوعاتی از جمله افزایش تنش‌ها در دریای جنوبی چین، جایی که پکن درگیر مناقشات ارضی با همسایگان خود است، برنامه هسته‌ای و موشکی کره شمالی و جنگ طولانی‌مدت روسیه در اوکراین گفت‌وگو کردند.

نشست سران شرق آسیا (EAS) شامل ۱۰ عضو آ.سه‌.آن یعنی برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام به همراه استرالیا، چین، هند، ژاپن، نیوزیلند، روسیه، کره جنوبی و آمریکا است.

از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست در وینتیان لائوس می‌توان به شیگرو ایشیبا نخست‌وزیر جدید ژاپن، لی چیانگ نخست‌وزیر چین، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اشاره کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا در این نشست از چین برای تحت فشار قرار دادن کشورهای کوچک‌تر با ادعاهای ارضی در دریای جنوبی چین انتقاد کرد.

بلینکن در این نشست تاکید کرد آمریکا از آزادی کشتیرانی و پرواز در منطقه آسیا-اقیانوسیه حمایت می‌کند و بر اهمیت تعهد به حفظ ثبات در جزیره تایوان نیز تاکید دارد.

این نشست در شرایطی برگزار شد که اختلافات میان کشورهای غربی با چین و روسیه بر سر فعالیت‌های نظامی پکن در دریای شرق و جنوبی چین و جنگ روسیه در اوکراین در حال افزایش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha