نیویورک – ایرنا- دو طوفان مخرب «هلن» و «میلتون» انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت تاثیر قرار داده و این طوفان های پشت سر هم، برنامه های انتخاباتی کامالا هریس نامزد حزب دموکرات و دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه را به هم ریخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این دو طوفان سؤالات اساسی را در مورد اینکه چه کسی به عنوان رئیس جمهور به بهترین وجه به بلایای طبیعی مرگبار پاسخ می دهد، ایجاد کرده است.این موضوعی است که پیش از این نادیده گرفته می شد، اما درحالی که انتخابات آمریکا نزدیک می شود، به طور فزاینده ای به بخشی از شعارهای انتخاباتی نامزدهای این انتخابات تبدیل شده است.

بر اساس گزارش های رسانه ای، تنها چند هفته قبل از انتخابات ۵ نوامبر، طوفان ها مکانیسم رأی گیری را در چندین شهرستان کلیدی آمریکا مختل کرده است.

هریس سعی می کند از این به عنوان فرصتی برای طرح رهبری خود استفاده کند و در کنار جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جلسات توجیهی حضور می یابد و خواستار همکاری دو حزبی شود.

ترامپ در تلاش است از این لحظه برای حمله به صلاحیت دولت کنونی آمریکا استفاده کند و این مساله را مطرح می کند که دولت از کمک به مناطق جمهوری خواه خودداری می کند، علیرغم اینکه شواهدی از چنین سیاستی وجود ندارد.

ترامپ و هریس به طور جداگانه برای ارزیابی خسارات طوفان و تعهد حمایت به جورجیا رفته اند، و هریس از کارولینای شمالی بازدید کرده است و از نامزدها خواسته است که رویدادهای مبارزات انتخاباتی را در مناطق دیگر لغو کنند.


جورجیا و کارولینای شمالی هر دو ایالت های مهم از نظر سیاسی و انتخاباتی هستند.

تنش میان دموکرات ها و جمهوری خواهان بر واکنش به این طوفان ها تاثیر گذاشته است؛ به گونه ای که بایدن گفت که ترامپ در مورد اقدامات دولت، دروغ هایی را منتشر کرده که "غیر آمریکایی" است.

هریس به طور ناگهانی بخش عمده ای از واکنش به طوفان ها بوده است، نقشی که به طور سنتی معاونان رئیس جمهور در دولت های قبلی را درگیر نمی کرد.

ترامپ و متحدانش از عواقب طوفان هلن استفاده کرده اند و واکنش دولت بایدن به این بلای طبیعی را زیرسوال برده اند. آنان ادعا کرده اند که قربانیان این طوفان ها فقط می توانند ۷۵۰ دلار کمک دریافت کنند و همچنین اتهاماتی را مبنی بر اینکه بودجه واکنش اضطراری به مهاجران اختصاص داده شده است، مطرح کرده اند.

ترامپ گفت که واکنش دولت آمریکا به هلن بدتر از مدیریت طوفان کاترینا در دولت جورج بوش در سال ۲۰۰۵ بود که منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۴۰۰ نفر شد.

به گفته تحلیلگران مسایل سیاسی آمریکا، قربانیان طوفان به طور کلی می خواهند از دریافت کمک های مورد نیاز خود اطمینان حاصل کنند. این بلایا اساساً آزمون‌های خوبی برای مقامات محلی، ایالتی و فدرال در نحوه واکنش آنهاست.

تحلیلگران سیاسی می گویند سیاست آمریکا آنقدر قطبی شده است و مسائل دیگری مانند اقتصاد در حال شکل دادن به انتخابات هستند، به طوری که بحثی که در حال حاضر بین ترامپ و دولت بایدن و هریس ایجاد شده، ممکن است در روز انتخابات چندان اهمیتی نداشته باشد.

به گفته آنها، موضوع طوفان ها در حاشیه انتخابات، مهم خواهد بود اما این موضوع به تنهایی جریان انتخابات را مشخص نمی کند بلکه بسیاری مسایل دیگر هم وجود دارد.

آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.