اصفهان- ایرنا- شهردار شهر «ابریشم» از ابلاغ طرح تفصیلی این شهر از توابع شهرستان فلاورجان در غرب اصفهان پس از ۶ سال بررسی و کار مطالعاتی خبر داد و گفت: ابلاغ این طرح در آینده شهر تاثیرگذار خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سیدرضا ابطحی روز شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این طرح سال ۹۶ تصویب و کار اجرایی آن سال ۹۷ آغاز شد، افزود: این طرح پس از پیگیری مداوم و برگزاری ۵۰ جلسه کارشناسی در اداره کل راه و شهرسازی و ۱۰ جلسه کمیسیون ماده پنج از سوی استاندار اصفهان ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه با ابلاغ این طرح تفصیلی بسیاری از مشکلات شهر ابریشم برطرف خواهد شد، بیان کرد: ۲۰ مورد در این طرح به صورت محله‌محوری بررسی شد که صدور پروانه ساختمانی تجاری و حدنصاب ساخت برای مساحت ۱۸۰ متر مربع، عقب‌نشینی شبکه معابر، حد نصاب تفکیک‌ها تا ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه، حداقل ارتفاع ساخت و ساز با ۱۰.۵ متر، افزایش ارتفاع واحدهای تجاری، مسکونی و اداری تا ۱۷ متر و تعیین تکلیف برخی از اراضی، از مزایای این طرح است.

ابطحی بیان کرد: این شهر حدود ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار (۲۶ کیلومتر مربع) وسعت دارد که ۵۶۰ هکتار آن محدوده شهری و مابقی حریم شهر و زمین‌های کنار اراضی نظامی(ارتش) است.

وی با بیان اینکه زمین‌های این شهر به دلایلی مانند فضای سبز و رونق ساخت و ساز از قیمت خوبی برخوردارست، خاطرنشان کرد: این شهر، سرزیر جمعیت اصفهان است.

شهردار ابریشم با اشاره به بافت تاریخی و فرسوده این شهر، گفت: ضوابط بافت فرسوده شهر ابریشم در حال تدوین است که در صورت تصویب، مزیت‌های بسیاری برای مردم به‌همراه دارد.

ابطحی با اشاره به اینکه ۱۶۷ شهر توسط شورای عالی شهرسازی کشور با بافت تاریخی معرفی شده‌اند، افزود: ۳۳ شهر از میان آنها در استان اصفهان هستند که «ابریشم» نیز جزو بافت تاریخی محسوب و اخیرا ضوابط تشویقی بافت تاریخی آن ابلاغ شده است.

وی به برخی چالش‌های این شهر اشاره کرد و گفت: تصویب بافت تاریخی برای «ابریشم» یکی از این مسائل است زیرا شهر بافت تاریخی چندانی ندارد و به نظر می‌رسد که مسائل شهری باید به‌صورت محله محوری حل شود.

ابطحی، برخی دیگر از مسائل این شهر را حد نصاب ۴۰۰ متر مربع برای ساخت و ساز و مجوز چهار طبقه روی پیلوت دانست و تصریح کرد: این موارد با ابلاغ طرح تفصیلی برطرف می‌شود.

احداث رینگ چهارم و تغییر کاربردی زمین‌های ۴۰ هکتاری مهمترین پروژه‌های شهر ابریشم است

شهردار ابریشم در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره مهمترین پروژه‌های عمرانی این شهر اظهار کرد: طرح رینگ چهارم شهر بزرگ اصفهان که هفت شهرستان و ۱۴ شهر را شامل می‌شود از جمله این پروژه‌هاست.

ابطحی اضافه کرد: از ۷۷ کیلومتر رینگ چهارم شهر اصفهان، هفت کیلومتر از محدوده شهر ابریشم می‌گذرد که در جوار اراضی ارتش واقع شده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۳۰ کیلومتر این رینگ احداث شده و تکمیل آن در شهر ابریشم بسیار تاثیرگذار است، بیان داشت: ایجاد کاربری برای زمین‌های بدون استفاده ۴۰ هکتاری پشت اردوگاه شهر ابریشم از دیگر طرح‌های این مدیریت شهری است که در آینده به مجموعه کارگاهی و خدماتی، آرامستان، فضای سبز شهری تبدیل می‌شود که منتظر ابلاغ استانداری برای آغاز عملیات اجرایی آن هستیم.

ابطحی، بهره‌برداری از فاز نخست ورزشگاه ولایت به‌عنوان یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های اصفهان با ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع و ۵۰۰ میلیاد ریال هزینه‌کرد، جاده سلامت محله حسن‌آباد، فرهنگسرای محله باغ ابریشم و پارک ۲۳ هزار متر مربعی سلامت باغ ابریشم را از مهمترین پروژه‌های عمرانی این شهر برشمرد.

مجهز شدن شهر ابریشم به فیبر نوری

ابطحی، مجهز شدن به شبکه فیبر نوری را یکی از اتفاقات بزرگ در این شهر دانست و افزود: قراردادی با بخش خصوصی برای مجهز شدن همه محله‌های این شهر به امکانات فیبرنوری منعقد شده است.

وی با بیان اینکه شهر ابریشم عوارضی بابت آلایندگی برخی کارخانه‌ها و معادن ۴۰ هکتاری دریافت نمی‌کند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که مردم این شهر به‌ویژه محله حسن‌آباد دچار عوارض حاصل از آلایندگی‌ صنایع آلاینده مجاور این شهر هستند.

شهردار ابریشم تاکید کرد: باید هر چه زودتر درباره کارخانه سیمان مجاور این شهر تعیین تکلیف و جابه‌جا شود و این موضوع در شورای شهر ابریشم مطرح شده اما کارخانه (سابق) ایرانیت(آزبست) همچنان پابرجا و آلاینده است.

وی گفت: بودجه سال‌جاری شهر ابریشم یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است که نسبت به ۲ سال گذشته رشد داشت.

ابطحی با اشاره به اینکه بیشتر شهروندان این شهر، بومی هستند، گفت: شهر ابریشم نام‌آوران زیادی در رشته های ورزشی دارد.

وی با بیان اینکه اخیرا موضوع الحاق این شهر به اصفهان در وزارت کشور مطرح شده است، خاطرنشان کرد: سرانه فضای سبز در این شهر به ازای هر نفر ۶ متر مربع است.

در پایان این نشست، آلبوم طرح تفصیلی شهر ابریشم رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، شهر ابریشم با حدود ۳۰ هزار نفر جمعیت از توابع شهرستان فلاورجان است که تا شهر اصفهان(مرکز استان) ۶ کیلومتر فاصله دارد؛ نامگذاری این شهر به علت تولید ابریشم در این منطقه بوده است.

این شهر از چهار محله یزدآباد، حسن‌آباد، باغ ابریشم و شهرک قدس تشکیل شده و شغل بیشتر مردم این شهر، کشاورزی و صنعتی است.