تهران- ایرنا- رئیس فدراسیون جانبازان و توانیابان درباره گسترش ورزش در بخش همگانی گفت: نهضت تحرک فیزیکی در جامعه به ویژه در بین معلولین فراگیر شود. ابتدا باید باور به این مهم در بین مسئولان فراگیر شود.

به گزارش ایرنا، نشست خبری جلیل کوهپایه‌زاده رییس فدراسیون جانبازان و توانیابان در محل ابن فدراسیون برگزار و کوهپایه‌زاده در این نشست توضیحاتی در خصوص نتایج کاروان ایران در پاریس، برنامه‌های فدراسیون در سال جاری و مهمترین اهداف ورزشکاران این فدراسیون در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۲۸ ناگویا و پارالمپیک لس آنجلس ارائه کرد.

جلیل کوهپایه‌زاده در این نشست با بیان اینکه اصحاب رسانه در انعکاس اخبار دقیق موفقیت‌های قهرمانان ایران زمین هستند، گفت: این نشست‌ها کمک می‌کند تا فعالیت فدراسیون و راهبردهای آن به بهترین شکل ممکن در جامعه منعکس و دوستداران ورزش بیشتر در جریان فعالیت ما در راه سربلندی ایران عزیز باشند. در پارالمپیک نتایج ارزشمندی کسب شد و ما بیشترین مدال ممکن را گرفتیم که سهم جانبازان و معلولین در این موفقیت بر کسی پوشیده نیست. از ۲۵ مدال پارالمپیک ۱۶ مدال توسط ورزشکاران ما کسب شد.

وی ادامه داد: این فدراسیون چند رشته‌ای است و موفقیت‌های آن نیز بر کسی پوشیده نیست اما این موفقیت‌ها می تواند بیش از پیش باشد و مدیران گذشته فدراسیون در ان بیشترین سهم را داشتند. ما ظرفیت‌های زیادی داریم و باید از ظرفیت‌ها استفاده کنیم و دلخوش به این چند مدال‌ها نباشیم. جوانان بسیار خوبی داریم و مربیان ما پتانسیل قهرمان سازی را دارند و می‌توانیم با توسعه همه جانبه انگیزه لازم را برای توانبابان عزیز فراهم کنیم.

کوهپایه‌زاده درباره گسترش ورزش در بخش همگانی گفت: نهضت تحرک فیزیکی در جامعه به ویژه در بین معلولین فراگیر شود. ابتدا باید باور به این مهم در بین مسئولان فراگیر شود.

رئیس فدراسیون جانبازان درخصوص رقابت‌های پیش رو اظهار داشت: سال بعد مسابقات جوانان تاشکند را داریم و سال ۲۰۲۶ نیز بازی‌های پاراآسیایی ناگویا است. در سال ۲۰۲۷ نیز انتخابی‌ها شروع می‌شود که نهایتا در سال ۲۰۲۸ باید در بالاترین سطح، یعنی پارالمپیک لس آنجلس شرکت کنیم. در پارالمپیک ۲۲ رشته حضور داشتند که سهم ایران تنها ۱۰ رشته بود و ما باید به تقویت دیگر رشته‌ها به ویژه رشته‌های مدال‌آور سرمایه گذاری کنیم. باید تنوع رشته را برای توانیابان افزایش دهیم تا انگیزه لازم را برای معلولان فراهم شود. راه اندازی رشته‌های شمشیربازی، سنگنوردی، مچ اندازی و چند رشته دیگر در دستور کار است.

کوهپایه‌زاده این را هم عنوان کرد: باید بخش کم توانان ذهنی را تقویت کنیم و تنها تمرکز روی پارالمپیکی‌ها نباشد. البته مدال پارالمپیک بسیار مهم است. ما نباید از رشته‌های غیر پارالمپیکی غافل شویم زیرا بسیاری از رشته های پارالمپیکی نیاز توانیابان هستند و نمونه این رشته‌ها، ورزش‌های زورخانه‌ای است. پارالمپیک پاریس نشان از افزایش سطح این رقابت‌ها دارو در این آوردگاه بزرگ ۴۲۷ رکورد جابجا شد و در لس انجلس نیز بی شک این تعداد بیشتر خواهد شد چون دانش ورزشی و علم تمرین نیز به روز شده است.

وی با بیان اینکه مدال‌آوری نشان از اقتدار ملی است گفت: بدون دانش ورزشی، علم ورزش و تکنولوژی‌های ورزشی این موفقیت امکان پذیر نیست. سرمایه گذاری در ورزش باید به یک باور تبدیل شود. این باور هم در بخش قهرمانی و هم در بخش همگانی و سلامت تقویت شود. رسانه کمک کند نهضت تحرک فیزیکی در جامعه به ویژه در بین معلولین فراگیر شود. ابتدا باید باور به این مهم در بین مسئولان فراگیر شود.

رئیس فدراسیون تاکید کرد: بودجه ورزش در برابر بخش‌های دیگر بسیار کم است در حالی که ورزش در کنار قهرمانی کارکرد سلامت نیز دارد و باید به این مهم توجه شود. رئیس جمهور محترم متخصص در حوزه سلامت هستند و به ورزش و کارکرد سلامت آن واقفند امیدوارم در بودجه ۱۴۰۴ بودجه بخش را افزایش دهند.

همسان‌سازی پاداش پای سکو گامی در جهت عدالت ورزشی بود

رئیس فدراسیون در خصوص عدم تیم داری برخی باشگاه ها در والیبال نشسته گفت: در خصوص منحل شدن تیم والیبال نشسته ذوب آهن با مسوولان صحبت کردم ابتدا قول حمایتی دادند اما در ادامه موافقت برای اعزام‌ها نشد و باشگاه سپاهان تنها تیم اعزامی ما به آسیا است.

او در خصوص مشکلات پارالمپین های تیر و کمان گفت: قرار است ورزشکاران رشته پارا تیرکمان همچنان زیر نظر فدراسیون مربوطه فعالیت کنند و امیدوارم با تعامل خوب این رشته همچنان در مسیر موفقیت قرار گیرد. مسابقات قهرمانی کشور و لیگ تیر و کمان نیز برگزار خواهد شد. زهرا نعمتی در این دروه از پارالمپیک نبودند اما به معنای خداحافظی نیست. خانم ساره جوانمردی که کار بزرگی در تاریخ ورزش ایران انجام داده و بینظیر است، نیاز به استراحت دارد و ما هم صحبت کردیم. من خواستم جوانمردی نظر قطعی در خصوص خداحافظی ندهد تا از تجربه و ظرفیت او استفاده کنیم. بی تردید هر کدام از قهرمانان ما بنای وداع با دنیای قهرمانی داشته باشند برنامه و مراسم‌هایی در خور شان آنان برگزاری می‌کنیم.

کوهپایه‌زاده در خصوص دستور رییس جمهوری برای یکسان سازی پاداش‌های سکو گفت: یک اتفاق بسیار خوب و گامی در جهت عدالت ورزشی بود. کمیته ملی پارالمپیک تصمیم داشت از ابتدا همسان‌سازی کند اما بودجه اجازه نداد. با حمایت‌های ریاست محترم جمهور این اختلاف حذف شد تا بحث تبعیض برداشته شود. ما باید راهکارهای منطقی و بدور از احساس برای قهرمانان تهیه کنیم تا شغل و معیشت آنان به بهترین شکل ممکن انجام شود. قوانین قبلی شامل خود ورزشکار مدال‌آور نیز و به فرزندان آنان حواله داده شده است و این باید اصلاح شود.

کار فرهنگی بیت سیاح قابل تقدیر است

رئیس فدراسیون در خصوص دستورالعمل کیفی‌گرایی گفت: این دستورالعمل در برابر توسعه ورزش همگانی نیست. ما بر توسعه کیفی ورزش تاکید داریم. در پارالمپیک نظر فدراسیون و هیات رئیسه این است که کسانی که ورودی می گیرد باید اعزام شود. اما کیفی‌گرایی چیز دیگر می‌گوید. دید من این است که ورزش برای روحیه جانباز و توانیاب است و اگر سهمیه می‌گیرد اعزام شود حتی اگر نتواند مدال پارالمپیکی کسب کند. هاجر صفرزاده چند بار رکورد آسیا را شکست اما مدالی کسب نکرد رکورد شکنی وی بسیار مهم است. 

وی گفت: مدال بیست سیاح پس گرفته شد و قرار است از وی تقدیر شود اما هنوز مشخص نیست چگونه از او تقدیر می‌شود. ما تمام تلاش داریم تا کار فرهنگی و ارزشمند او دیده شود. البته ملاک پاداش مدال است اما باید کار فرهنگی وی را نیز ببینیم.

کوهپایه زاده ادامه داد: ما ارزیابی عمل گرد رشته ها و مربیان را با حضور کمیته ملی پارالمپیک انجام دادیم و ارزیابی هم با حضور انجمن‌ها برگزار خواهیم کرد تا تمام برنامه‌های خود را برای مسابقات آسیا و جهانی در دستور کار قرار دهیم.