مهاباد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: امسال در مجموع یک هزار هکتار از مراتع این شهرستان طعمه حریق شده و این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد ریال به مراتع منطقه خسارت زده است.

به گزارش ایرنا، بوکان دارای ۱۳۲ هزار هکتار مرتع است که ۱۰۰ هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب و مابقی مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است و علاوه براین در این شهرستان ۳۰۰ هکتار جنگل متراکم و کم تراکم در مناطق کوهستانی این شهرستان منطقه ایل گورک و در محدوده روستاهای زراندول، موسی و سارده کویستان وجود دارد.

هر سال در فصل تابستان پس از خشک شدن علوفه مراتع، شاهد بروز آتش سوزی در مراتع هستیم که برخی از آتش‌سوزی ها عمدی و برخی دیگر نیز بر اثر سهل‌انگاری ایجاد می شود و تعدادی از کشاورزان نیز با آتش زدن کاه ها و بقایای گیاهان در مزرعه خود باعث انتقال آتش به مراتع نیز می شود.

برای بررسی میزان خسارت آتش سوزی ها و تخریب مراتع در شهرستان بوکان، گفت و گویی با اسماعیل عبدالله‌وند رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان به شرح زیر انجام دادیم.

ایرنا: امسال میزان خسارت به مراتع این شهرستان در اثر آتش سوزی ها چقدر بود و چه اقدامات پیشگیرانه‌ای در این خصوص انجام گرفته است؟

عبدالله‌وند: امسال در مجموع ۱۵فقره آتش سوزی در سطح مراتع این شهرستان ثبت شده و در اثر این آتش سوزی ها یک هزار هکتار ز مراتع این شهرستان طعمه حریق شده است و این آتش‌سوزی‌ها در مجموع ۵۰ میلیارد ریال به مراتع منطقه خسارت زدند.

بیشتر این آتش سوزی‌ها در اثر سهل‌انگاری و بی‌تفاوتی کشاورزان، چوپانان و رهگذران و بیشتر در مناطق کوهستانی و سخت‌گذر این شهرستان روی داده و در بسیاری از موارد با توجه به سختی مسیر امکان استفاده از ماشین های آتش‌نشانی وجود نداشت.

در بسیاری از موارد آتش‌سوزی در مراتع، جوامع محلی و بهره‌برداران مراتع در کنار نیروهای یگان حفاظت و آتش نشانی در زمینه مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن نقش مهمی داشتند.

هر گاه مراتع طعمه حریق می شود علاوه بر اینکه بذر بسیاری از گیاهان در این منطقه از بین می‌رود، زیان‌جبران ناپذیری به برخی بوته ها و درختچه ها نیز وارد شده و ترکیبات و مواد آلی خاک نیز تغییر پیدا می کند.

از مردم و دوستداران طبیعت درخواست می کنیم تا در صورت مشاهده تخریب منابع طبیعی و قاچاق هرگونه فرآورده‌های جنگلی و مرتعی توسط افراد سودجو و فرصت‌طلب مراتب را با شماره ۱۵۰۴به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

بخش از کار جلوگیری از آتش سوزی در مراتع، فرهنگ سازی در بین مردم است که رسانه های باید در این خصوص اطلاع رسانی کنند و با برگزاری دوره های آموزشی و تجهیز دهیاری ها و انجمن های دوستدار طبیعت با وسایل اطفای حریق می توان از میزان خسارت آتش‌سوزی ها کاست.

ایرنا: امسال در خصوص تخریب و تصرف اراضی ملی در این شهرستان چه اقداماتی انجام شده است؟

عبدالله‌وند: امسال ۱۰۹ فقره پرونده تخریب و تصرف اراضی ملی به مساحت بیش از ۱۴۳ هکتار در این شهرستان تشکیل شده است و ۷۱ فقره پرونده به مساحت ۵۵ هکتار بدون ارجاع به مراجع قضایی و با استفاده از اختیار مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان رفع تصرف شده است.

امسال همچنین ۶۸ هکتار اراضی ملی توسط افراد سودجو، کشت شده بود که با تلاش ماموران یگان حفاظت این اداره و همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی از متصرفان خلع ید شده است که برای جلوگیری از تصرف دوباره این مقدار اراضی بیش از ۲۵ کیلومتر از این محوطه با استفاده از ادوات مختلف پی‌کنی و با استفاده از حفاری جداسازی شد.

ایرنا: بخشی از فعالیت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مبارزه با پدیده قاچاق چوب است، امسال در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است.

عبدالله‌وند: علاوه بر اینکه جابجایی هرگونه محموله چوب نیازمند اخذ مجوز است، قطع درختان بید و چنار که در منابع ملی رشد کرده، جرم به حساب می آید و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲ محموله چوب قاچاق با وزن بیش از ۷۰ تُن چوب و ۲ کوره زغال کشف و ضبط شده و با متخلفان و افراد سودجو طبق قانون برخورد قضایی صورت گرفته است.

منابع طبیعی و آبخیزداری در برخورد با سودجویان که با قطع غیرمجاز درختان جنگلی در عرصه‌های منابع طبیعی اقدام به تخریب می‌کنند، اغماض نداشته و با آنها قاطعانه برخورد خواهد شد.

ایرنا: در بخش رفع تداخلات ارضی چه اقداماتی انجام شده است؟

عبدالله‌وند:رفع تداخلات اراضی به عبارتی اختلافات بین دولت و کشاورزان در مورد تداخل اراضی ملی، دولتی و مستثنیات یکی از مسائل مهم در حوزه مدیریت زمین در کشور به شمار می‌رود.

ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ به مساله رفع تداخلات اراضی اختصاص یافت و این نقطه عطفی برای حل این معضل چندین ساله بین کشاورزان و دولت بود.

امسال ۱۶۰ پلاک در کمیسیون رفع تداخلات جهت حل مشکلات کشاورزان بررسی و به نتیجه رسیده است و ۷۵ هکتار نیز از اراضی ملی تخصیص یافته به پروژه های کلان عمومی و عمرانی و حمایت از سرمایه گذاران واگذار شده است.

بوکان در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.