تهران- ایرنا- در آستانه سفر این هفته چارلز سوم پادشاه انگلیس به استرالیا، بار دیگر بحث تغییر نظام سلطنتی این کشور به جمهوری که در سال ۱۹۹۹ شکست خورده بود، مطرح شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از بی‌بی‌سی، چارلز سوم گفت: این به مردم استرالیا بستگی دارد که تصمیم بگیرند آیا این کشور یک سلطنت مشروطه باقی بماند یا به یک جمهوری تبدیل شود.

پیش از سفر چارلز به استرالیا در هفته جاری، جنبش جمهوری استرالیا با مقام‌های کاخ باکینگهام نامه‌هایی را رد و بدل کرده و کاخ باکینگهام به نیابت از پادشاه انگلیس پاسخ داده است.

مکاتبات کاخ باکینگهام که توسط دیلی میل فاش شده است، مبنی بر این است که «جمهوری شدن استرالیا» «مساله‌ای است که باید افکار عمومی استرالیا در مورد آن تصمیم بگیرند.»

آینده سلطنت استرالیا احتمالا در جریان دیدار چارلز و همسرش کامیلا که شامل رویدادهایی در سیدنی و کانبرا می‌شود، مطرح خواهد شد.

نامه ارسال شده توسط مقام‌های کاخ به جای نشان دادن هرگونه تغییر جدید در سیاست، موضع قبلی انگلیس را دوباره بیان کرد و کاخ باکینگهام چیزی بیشتر از محتوای نامه نگفته است.

بر اساس آنچه در نامه کاخ باکینگهام آمده است، چارلز به عنوان پادشاه انگلیس بر اساس توصیه وزرای خود عمل می‌کند و در نتیجه اینکه استرالیا به جمهوری تبدیل شود، موضوعی است که باید افکار عمومی استرالیا در مورد آن تصمیم بگیرد.

یک همه پرسی در مورد تبدیل شدن استرالیا به جمهوری در سال ۱۹۹۹ در این کشور برگزار شد که در آن مردم رای به حفظ سلطنت مشروطه دادند. در واقع این همه‌پرسی با ۵۴.۸۷ درصد رای «نه» ناکام ماند.

مرگ ملکه انگلیس بحث خروج از نظام سلطنتی را نه تنها در استرالیا بلکه در سایر کشورهای تحت سلطه بریتانیا از جمله کانادا مطرح کرده است. این کشور یکی از قلمروهای مهم بریتانیا در چارچوب اتحادیه کشورهای مشترک المنافع محسوب می‌شود.

با وجود پیوندهای تاریخی و عمیق کانادا و استرالیا با انگلیس، هر روز مردم بیشتری از سیطره یک پادشاهی خارجی بر کشورشان روی برمی‌گردانند، اما اراده سیاسی چندانی برای تغییر وجود ندارد.

در اوایل سال جاری، دولت استرالیا اعلام کرد که برنامه‌هایی برای برگزاری یک همه‌پرسی دیگر در اولویت ندارد.

اما مبارزان برای تبدیل شدن به جمهوری معتقد هستند که رئیس دولت استرالیا نباید پادشاه باشد، بلکه باید کسی باشد که استرالیایی‌ها انتخاب می‌کنند.

سفر به استرالیا بزرگترین سفر چارلز از زمان تشخیص سرطان او در اوایل سال جاری خواهد بود. تنها سفر بین المللی دیگر او از آن زمان تاکنون به فرانسه برای بزرگداشت روز «پیاده‌سازی‌ در نرماندی» (عملیات مربوط به متفقین در جنگ دوم جهانی) بوده است.

منبع: BBC News