۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81934646
T T
۰ نفر

رهبران استرالیا برای تشكیل یك جمهوری متحد شدند

۵ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81934646
رهبران استرالیا برای تشكیل یك جمهوری متحد شدند

كوالالامپور – ایرنا – رهبران دولت استرالیا روز دوشنبه پس از آنكه پیشنهاد شد مردم منتظر پایان سلطنت ملكه الیزابت دوم برای قطع روابط با سلطنت بریتانیا شوند، حمایت خود را از ایجاد یك جمهوری اعلام كردند.

به گزارش ایرنا، هفت نفر از 8 رهبر ایالتی و منطقه ای استرالیا روز سه شنبه سندی را امضا كردند كه براساس آن از استقلال استرالیا و تبدیل آن به یك نظام مبتنی بر جمهوریت به جای حاكمیت سلطنت لندن حمایت می كنند.
براساس گزارش رسانه های استرالیا، 'كالین بارنت' تنها رهبر دولت از استرالیای غربی این دستور را امضا نكرد و گفت كه وی نیز از یك جمهوری حمایت می كند، اما فكر نمی كند زمان مناسب باشد.
استرالیا به عنوان یكی از قلمروهای 'همسود' سال 1901 از بریتانیای كبیر استقلال یافت و فرماندار كل به صورت تشریفاتی و به نمایندگی از ملكه الیزابت دوم ریاست دولت را در استرالیا به عهده دارد.
نخست وزیر منتخب در كنار دولت و مجلس در عمل اداره كشور را در دست دارند.
بحث تبدیل استرالیا به جمهوری و استقلال كامل این كشور از بریتانیا با آغاز دوره نخست وزیری 'مالكوم ترنبول' از رهبران جمهوریخواه استرالیا تشدید شد.
طرح جمهوری استرالیا سال 1999 و در دوره ای كه 'ترنبول' جریان جمهوری خواهی را دنبال می كرد نیز به همه پرسی گذاشته شد كه با رای محالف 82 درصدی، ناموفق بود.
وی پیش از در دست گرفتن سكان نخست وزیری استرالیا در سال گذشته میلادی نیز گفته بود كه موضوع جمهوری یك اولویت فوری است.
نخست وزیر استرالیا قول داده است رفراندوم برای جمهوری پس از سلطنت ملكه الیزابت دوم برگزار شود.
آساق**1611