اصفهان - ایرنا - متخصصان پزشکی در سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، بر اهمیت طب تسکینی در درمان بیماران مبتلا به سرطان تاکید و اعلام کردند که بدون آن، فرایند درمان بیماران ناقص خواهد بود.

به گزارش ایرنا، سرطان یکی از مهمترین چالش‌های نظام سلامت در جهان و کشور ما ایران است، سالانه میلیون‌ها نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند. هر چند فعالیت‌های زیادی برای مدیریت و کنترل این بیماری انجام شده، اما یکی از مهمترین خدمات به بیماران و خانواده‌های آنها، طب تسکینی است، موضوعی که امروز در سمپوزیوم مراقبت‌های حمایتی و تسکینی حوزه سرطان، توسط موسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان ( مکسا) در تالار «زیتون» دانشگاه اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از فوق تخصصان خون و آنکولوژی و متخصص طب «پلیتیوکر» یا طب تسکینی در این نشست گفت: طب تسکینی یک رشته تخصصی محسوب می‌شود و بدون آن فرایند درمان سرطان، ناقص است.

دکتر عبدالرحیم حزینی گفت: ۸۰ تا ۹۰ درصد طب تسکینی در درمان بیماری‌های مزمن از جمله سرطان اولویت دارد و با همین مراقبت تسکینی، علم درمان کامل می‌شود.

وی تأکید کرد: ارتباط مؤثر بین پزشکان و بیماران و حمایت‌های تسکینی تیم مراقبت، نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی بیماران ایفا می‌کند.

حزینی هشدار داد: اگر پزشکان به‌تنهایی و بدون همکاری تیم تسکینی به درمان بپردازند، ممکن است با چالش‌هایی مانند ناامیدی و ضعف سیستم بدنی بیماران مواجه شوند.

این متخصص خون و سرطان خاطرنشان کرد: اکنون علم از درمان برخی بیماری‌های مزمن ناتوان است بنابراین ما باید با ادغام درمان علمی و طب تسکینی، به بیماران امدادرسانی کنیم.

وی تصریح کرد: اگر پزشک در درمان بصورت صددرصد علمی رفتار کند، ممکن است بیمار فوت کند ولی در مقاله‌های اخیر نشان داده شده است که رابطه خوب و صمیمی و ارتباط روزانه، هفتگی، ماهانه و برخط(آنلاین) در دادن روحیه و در نتیجه کاهش علائم بیماری موثر است.

به گفته این متخصص «طب تسکینی»، تکمیل درمان با طب تسکینی برای سایر بیماری‌های سالمندی، پارکینسون و آلزایمر و بیماری‌های مزمن نیز مفید است.

وی با تاکید بر اینکه «سرطان هراسی» در ایران بیداد می‌کند، گفت: اکنون ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان در کشور فوت می‌کنند و رها کردن آنها در حوزه وزارت بهداشت هم ضعف تلقی می شود و پیگیری کار توسط مراقبان باید یکی از راه‌های درمان باشد.

مدیرعامل مکسا نیز به اهمیت وجود تیم‌های تسکینی متشکل از پزشکان، مددکاران و روانشناسان اشاره کرد و گفت: این تیم باید بدون مداخله در کار هم، ولی در کنار هم باشند و با نگاه جامع به این موضوع، بیماران بتوانند مسیر درمان خود را با حمایت تسکینی طی کنند.

محمد جهانگیری با اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ همکاری با ۱۱ دانشگاه کشور گفت: ما با مطالعه و بصورت کاملا علمی این کار را انجام می‌دهیم و در سطح بین الملل هم کار خواهیم کرد.

در ادامه این نشست، مدیر گروه پزشکی ورزشی دانشگاه ایران، با تقسیم ورزش به سه گروه هوازی، قدرتی و کششی، بر تأثیر مثبت فعالیت بدنی بر کاهش ریسک مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان تأکید کرد.

علی مظاهری گفت: ۵۰ درصد مرگ‌ و میرها بدلیل شدت نشانه‌های بیماری است که با ورزش کاهش می‌یابد.

مظاهری، یکی از مصائب بیماری سرطان را اضطراب دائم بیمار دانست و گفت: اگر ۲ ورزش هوازی و قدرتی با هم دوبار در هفته انجام شود باعث کاهش اضطراب خواهد شد و امروزه در کشورهای پیشرفته هم نخستین قدم دارو درمانی نیست و ابتدا با فعالیت ورزشی، فرایند درمان بیماران را شروع می‌کنند.

وی وجود خستگی و اختلال در خواب را از موضوعات مهم در روند درمان بیماران مبتلا به سرطان عنوان کرد و افزود: ورزش در کنار درمان را نباید از دست داد، خستگی با ورزش کردن کاهش می‌یابد، ورزش هوازی ۲ تا سه بار در هفته و ورزش قدرتی به مدت ۱۵۰ دقیقه برای این بیماران کمک کننده است.

مظاهری ادامه داد: این دستور برای سایر بیماری‌های مزمن، مثل پارکینسون و آلزایمر نیز توصیه می‌شود.

مکسا به عنوان یک نهاد مهم در زمینه کنترل سرطان، با هدف تسهیل دسترسی به خدمات مراقبتی و تسکینی، تفاهمنامه‌هایی با ۱۱ دانشگاه کشور به امضاء رسانده و برنامه‌های علمی بین‌المللی را در دستور کار قرار داده است.

به گفته متخصصان حاضر در این سیمپوزیوم، آمار نشان می‌دهد که ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان در ایران جان خود را از دست می‌دهند که این نشان‌دهنده نیاز مبرم به یک رویکرد جامع در درمان این بیماران است.

آنچه در این رویداد علمی بر آن تاکید شد، ضرورت ادغام درمان‌های علمی و تسکینی بعنوان یک استراتژی کلیدی در بهبود کیفیت زندگی و افزایش امید به زندگی بیماران مبتلا به سرطان بود.