تهران- ایرنا نخست‌وزیر مالزی در حالی ریاست اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آ. سه. آن) را از لائوس تحویل گرفت که ریاست این کشور با تنش‌های منطقه‌ای در جنوب آسیا و چالش‌های جهانی همراه شده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از روزنامه آنلاین مالای میل، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، در سخنرانی خود در این نشست که روز جمعه در پایتخت لائوس برگزار شد، از قدرت‌های جهانی خواست متحدان خود را برای بازگشت به مذاکرات تشویق کنند و در موضوعات منطقه‌ای و مناقشات دریایی، همچنین وضعیت‌های کنونی در غزه، لبنان و جنگ در اوکراین، از ابزارهای صلح‌آمیز چون گفت‌وگو و دیپلماسی بهره بگیرند.

وی در این نشست به سران آ. سه. آن و شرکای گفت‌وگوی منطقه‌ای گفت: صلح و امنیت برای مردم باید اولویت باشد.

یکی دیگر از موضوعات این نشست، متقاعد کردن چین به استفاده از مسیرهای دیپلماتیک برای حل مناقشات در دریای جنوبی چین و جلوگیری از درگیری‌های نظامی بود.

انور اعلام کرد لی چیانگ نخست‌وزیر چین، تضمین داده این مناقشات به‌صورت مسالمت‌آمیز حل خواهد شد.

چالش‌های منطقه‌ای و جهانی پیش روی مالزی در آ. سه. آن

انور ابراهیم در حال آماده‌سازی برای اجلاس منطقه‌ای است که قرار است در کوالالامپور برگزار شود و باید این اتحادیه را از چالش‌های منطقه‌ای و جهانی، از جمله جنگ داخلی در میانمار عبور دهد. میانمار پس از سه سال وقفه، نماینده‌ای به اجلاس لائوس فرستاد و امید به حضور رئیس دولت میانمار در نشست سال آینده که توسط مالزی میزبانی خواهد شد، بیشتر شده است.

انور همچنین بر اهمیت اتحاد و بی‌طرفی آ. سه. آن برای حفظ صلح منطقه‌ای تاکید کرد و کشورهای عضو را ترغیب کرد با هرگونه تلاش برای ایجاد تفرقه در منطقه مقابله کنند.

وی همچنین با وجود مخالفت برخی کشورهای غربی، روابط آ. سه. آن با روسیه را نیز مهم دانست و تاکید کرد: این اتحادیه به‌عنوان یک کشور مستقل، حق دارد با تمام کشورها روابط داشته باشد.

نگرانی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

در این نشست، موضوع حملات اسرائیل به غزه و لبنان نیز مورد بحث قرار گرفت و انور بر لزوم توقف این حملات تاکید کرد.

وی این موضوع را در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، مطرح کرد و خواستار رعایت قوانین بین‌المللی شد.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ کشوری نباید استثنا باشد و همه کشورها باید از قوانین بین‌المللی پیروی کنند.

چشم‌انداز اقتصادی آ. سه. آن

آ. سه. آن در مسیر تبدیل به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تا سال ۲۰۳۰ قرار دارد و تولید ناخالص داخلی آن به ۳.۸ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

نخست‌وزیر مالزی برنامه‌هایی برای تقویت زنجیره‌های ارزشی منطقه‌ای، گسترش تجارت و سرمایه‌گذاری و تحول دیجیتال در آ. سه. آن در دوران ریاست خود مطرح کرد.

چالش‌های سال ۲۰۲۵ برای مالزی

در سال آینده، نشست‌های گسترده‌تری با حضور کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد شد. مالزی به عنوان رئیس آ. سه. آن انتظار می‌رود نقشی کلیدی در مواجهه با چالش‌های جدید منطقه‌ای ایفا کند و همکاری‌ها میان کشورهای عضو را تقویت کند.