تهران-ایرنا- نشریه «نیویورک تایمز» با اشاره به کاهش آمار رای‌دهندگان سیاه‌پوست حامی دموکرات‌ها نسبت به دوره انتخاباتی گذشته آمریکا تاکید کرد: مهمترین عامل جدا شدن آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار از این حزب، عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی «جو بایدن» در دوره چهارساله ریاست جمهوری اش نسبت به این گروه نژادی است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از این رسانه آمریکایی، هرچند کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا توانست در مدت کوتاه نامزدی خود برای دموکرات‌ها، بسیاری از گروه‌های ناراضی را دوباره به اردوگاه حزب بازگرداند، اما به نظر می رسد راه زیادی برای تکمیل این مسیر همچنان باقی مانده است.

این گزارش افزود: هریس توانسته جایگاه حزبش را در میان رای‌دهندگان سیاه‌پوست افزایش دهد، اما طبق نظرسنجی مشترک نیویورک تایمز و کالج سینا از رای‌دهندگان احتمالی سیاه‌پوست، او هنوز نتوانسته به آماری از سیاه‌پوستان که در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) به جو بایدن، ‌ رئیس جمهوری آمریکا، رای داده بودند، برسد.

این نظرسنجی نشان داد که نزدیک به هشت نفر از ۱۰ رای دهنده سیاه‌پوست در سراسر کشور گفته اند که به خانم هریس رای خواهند داد. هرچند این آمار افزایش قابل توجهی نسبت به ۷۴ درصد رای‌دهندگان سیاه‌پوستی است که قبل از کناره گیری بایدن از رقابت در ماه ژوئیه(خرداد) گفته بودند از او حمایت خواهند کرد. با این حال در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۸) بایدن با مشارکت ۹۰ درصدی رای دهندگان سیاهپوست توانسته بود با اختلاف اندک پیروز انتخابات شود. این در حالی است که اختلاف هریس با دونالد ترامپ، ‌ نامزد جمهوری‌خواهان در کسب آرای سیاه پوستان به حدی است که می تواند شانس او ‌را برای پیروزی در ایالت های مهم سرنوشت‌ساز به خطر بیندازد.

نیویورک‌تایمز نوشت: کمپین ترامپ بر تبلیغات هدفمند و رویدادهای تبلیغاتی پراکنده برای جلب نظر رای‌دهندگان آمریکایی آفریقایی تبار - به ویژه مردان سیاه پوست - تکیه کرده و اتفاقا شاهد افزایش حمایت‌ها از سوی این گروه بوده است. بر اساس نظرسنجی جدید، حدود ۱۵ درصد از رای دهندگان احتمالی سیاه‌پوست گفته اند که قصد دارند به رئیس جمهوری سابق رای دهند، این آمار نسبت به چهار سال قبل، ۶ درصد افزایش داشته است.

بنابر نتایج این نظرسنجی دلیل عمده کاهش حمایت سیاه پوستان از هریس ناشی از این باور فزاینده است که دموکرات‌ها، که از مدت‌ها پیش از رای‌دهندگان سیاه‌پوست به عنوان "ستون فقرات" حزب خود یاد می‌کردند، نتوانسته‌اند به وعده‌های خود نسبت به این گروه عمل کنند.

در بخشی از این گزارش آمده است: رای دهندگان سیاه پوست، در مورد مسائل خاص، اختلاف دارند. ۵۶ درصد آن ها معتقدند که ایالات متحده باید کمتر به مشکلات خارج از کشور توجه کرده و بیشتر توجه خود را روی مشکلات داخلی متمرکز کند، موضعی که بیشتر با دیدگاه های ترامپ همسو است. همچنین ۴۰ درصد از رای‌دهندگان سیاه‌پوست از طرح دیوار مرزی ترامپ و ۴۱ درصد از اخراج مهاجران به صورت غیرقانونی در کشور حمایت می کنند، موضوعی که ترامپ گفته است که به طور دسته جمعی انجام خواهد داد. همچنین ۴۷ درصد از رای دهندگان آفریقایی-آمریکایی که یک جمعیت قابل توجه هستند، بر این عقیده اند که جنایت در شهرهای بزرگ از کنترل خارج شده است و این نشان می دهد آن ها در این مورد هم در کنار موضع ترامپ قرار گرفته اند. ترامپ که کارزار انتخاباتی خود را با لفاظی‌های فزاینده بومی‌گرایانه و تاکتیک‌های هراس آفرینی به پایان می‌رساند، اغلب تصویری نادرست از جنایات شایع در شهرهای آمریکا ارائه می دهد و مهاجران غیرقانونی را به عنوان عوامل آن معرفی می کند.

به گزارش ایرنا، آمریکایی‌ها روز سه‌شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهوری بعدی کشورشان به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.