خمین - ایرنا - حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دست‌باف ساخت انسان است که از طریق بافت و گره زدن الیاف گیاهی به یکدیگر خلق شده است و بانوان خمین با گره زدن الیاف مصنوعی زبیاترین محصولات حصیری را تولید می‌کنند.

به گزارش ایرنا، حصیربافی از هنرهای بومی ایران و بسیاری از نقاط جهان است و این هنر جذاب محلی از بافت الیاف گیاهی به‌وجود می‌آید.

حصیربافی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دست‌باف ساخت انسان است که از طریق بافت و گره زدن الیاف گیاهی به یکدیگر، خلق شده است، سلیقه‌ی هنری فرد بافنده و استفاده از انواع الیاف رنگارنگ، به تنوع این محصول ساده‌ی بومی می‌افزاید. قدمت تاریخی استفاده از الیاف گیاهی برای ساخت اشیا و تأمین نیازهای روزمره‌ی زندگی، حتی از صنعت نساجی نیز بیشتر است.

مردم هر منطقه مطابق با پوشش گیاهی محیط خود، در خلق اشیای دست‌باف با یک نوع از الیاف گیاهی مهارت کسب می‌کنند. حصیربافی خانواده‌ی بزرگی از هنرهای بومی بافندگی است و شامل دیگر حرفه‌های دست‌بافی همچون پخل‌بافی، ترکه‌بافی، چم‌بافی، چیغ‌بافی، بامبوبافی، مرواربافی و سبدبافی است.

ریشه‌های این هنر سنتی در بسیاری از نقاط جهان همچون ایران، چین، اندونزی، مصر، مالزی، عراق، کره، ژاپن و مکزیک دیده می‌شود..

در بسیاری از مناطق ایران، هنر حصیربافی از گذشته‌های دور، در کنار شغل اصلی کشاورزی، به‌عنوان یک حرفه‌ی دوم بومی رایج بوده است. به‌عنوان مثال باغ‌های بزرگ درختان نخل در مناطق گرمسیری، سبب تبدیل هنر حصیربافی به حرفه‌ای بومی در میان مردم شده است.

علاوه بر الیاف درخت خرما، برای بافت حصیر از ساقه‌های برنج و گندم، پوست درخت و شاخه‌های نازک و بسیار نرم درختانی که عمرشان به ۲ سال نمی‌کشد نیز استفاده می‌کنند.

قدمت استفاده از این هنر در ایران، تنها محدود به بافت زیرانداز نیست و می‌توان گفت که کاربرد آن برای خلق ظروف در بین بومیان ایران بیشتر بوده است.

از هنر حصیربافی برای خلق اشیای بسیاری می‌توان استفاده کرد که علاوه بر رفع نیازهای زندگی روزمره، در تزئین خانه نیز مؤثر هستند.

مرکز فنی و حرفه‌ای خواهران خمین مهارت آموزی به بانوان و دختران با هدف اشتغالزایی را در دستور کار خود را دارد و به همین منظور همواره به دنبال آموزش مهارت‌هایی است که دارای بازار پر رونق باشند.

این مرکز برای نخستین بار آموزش حصیربافی با الیاف مصنوعی را آغاز کرده تا با توجه به توانمندی بانوان در تولید صنایع دستی در داخل منزل تا با بانوان هم بتوانند با کمترین هزینه تولیدات خویش را به بازار عرضه و درآمدزایی داشته باشند و هم آثار هنری خود را در منزل استفاده کنند.

به کارشناس مشاوره فنی و حرفه ای خواهران خمین، کارآموزان براساس علاقه در دوره‌هایی شرکت می‌کنند که فرصت اشتغال و بازار کار بیشتری داشته باشد.

فرخنده عصاره ادامه داد: این مرکز نیز تنوع دوره‌ها را براساس بازار کار را افزایش می‌دهد تا کارآموزان پس از گذراندن دوره مهارت آموزی با دریافت مدرک بین‌المللی و تسهیلات اشتغال‌زایی می‌توانند کسب و کار خانگی برای خود راه‌اندازی کنند.

وی بیان کرد: دوره حصیربافی با الیاف مصنوعی به مدت ۱۰۰ ساعت برای کارآموزان برگزار می‌شود.

یکی از کارآموزان دوره حصیر بافی با الیاف مصنوعی گفت: وسایل مورد نیاز برای این رشته محدود است و این وسایل در هر خانه‌ای پیدا می‌شود.

خانم فرقدانی ادامه داد: کل هزینه برای یادگیری ۲ میلیارد ریال است و هم‌اکنون نیز در حال آموزش ساخت ساک، رومیزی و زیر بشقابی هستیم.

وی تاکید کرد: بانوان در کنار خانه‌داری می‌توانند این حرفه را یاد بگیرند تا هم کمک خرج خانواده باشند و هم سرگرمی داشته باشند.

این بانوی کارآموز افزود: بانوان با شرکت در این دوره‌ها ضمن آشنایی با دوستان جدید، احساس مفید بودن، آرامش و نشاط پیدا می‌کنند.

خمین در جنوب استان مرکزی است و ۲۵ آموزشگاه آزاد در زمینه‌های مراقبت پوست، طراحی و دوخت، معماری و حسابداری در خمین فعالیت دارند.