بیرجند - ایرنا - نماینده ولی ‌فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند با تاکید بر اینکه نگاه فرهنگی به معماری باید جدی گرفته شود گفت: ترویج فرهنگ معماری ایرانی اسلامی نیاز به پژوهش و ابتکار دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌ الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان افزود: هر اموری ظاهر و باطن دارد که در درازمدت هم ظاهر بر باطن و هم باطن بر ظاهر تاثیر می‌گذارد و این خودش نوعی کار فرهنگی است.

وی با بیان اینکه از بزرگترین سرمایه‌های هر جامعه‌ای فرهنگ آن است اظهار کرد: لذا از کنار این قضیه نمی‌توان ساده گذشت.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: انسان شکل، طول، قیافه و ظاهر مشخصی دارد اما صدها نوع لباس می‌تواند بپوشاند اما نوع لباس پوشیدن در خود فرد و دیگران تاثیرگذار است.

وی گفت: مسائل ظاهری مسکن اعم از نوع، شیوه ‌کار، فضای داخلی یا نمای بیرونی آن بر جامعه تأثیر می‌گذارد پس باید مطابق با زمان خودمان مسکن را با فرهنگ خودمان انطباق دهیم لذا در این خصوص نیاز به پژوهش و ابتکار داریم.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی تصریح کرد: افرادی که اشکال ظاهری مسکن را خواسته یا ناخواسته بر ما تحمیل کرده‌اند از جهت نفوذ فرهنگ استاد کار بوده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه فرهنگ اجتماعی جوامع بشری از سرمایه‌های آنان است، بخشی به غارت رفته و بخشی فرهنگ را بر اساس نفوذ تحمیل کرده‌اند نباید نسبت به این مساله بی تفاوت باشیم.

نماینده ولی ‌فقیه در خراسان جنوبی با بیان اینکه ایران از لحاظ قدمت تمدن نسبت به بسیاری از کشورها پیشی دارد تصریح کرد: اسلام نیز وحی الهی است پس در مقابل فرهنگ‌ دیگر کشورها در زمینه احداث مسکن در داخل نباید تسلیم شویم، انطباق معماری ۲۰۰ سال قبل را باید در پژوهش‌ها و ابتکارها تطبیق دهیم.

وی با تاکید بر اینکه ترویج معماری ایرانی اسلامی امری شدنی است عنوان کرد: همانطور که یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادر انتخاب نام مناسب برای فرزندان است یا انتخاب نوع لباس که دیگران پوشش خود را بر ما تحمیل کرده‌اند و بی تفاوتی مسئولان نیز ضمیمه شده است، در این زمینه باید دقت شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی ادامه داد: دیگران با انواع و اقسام نفوذ حتی با کمک برخی از مسئولان از شیوه‌هایی پشتیبانی می‌کنند که در درازمدت در اندیشه و نسل آینده تاثیرگذار است، نباید این مهم را رها کرد.

وی گفت: باید دستورالعمل‌های طرح مهندسی معماری ایرانی اسلامی را دید و هر بخش را به مسئولان مربوطه سپرد تا در دستور کار قرار بگیرد یعنی هم با صرفه و صلاح بوده و هم نمای ایرانی اسلامی در ساختمان‌های کوچک قابل اجرا باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی بیان کرد: معماری ایرانی اسلامی باید در بخش‌های خصوصی و عمومی، معابر، بوستان‌ها، مساجد و اماکن عمومی در اولویت قرار بگیرد چون این کار شدنی اما سخت است چون از گذشته احتمالات سنجیده نشده و طرح ارایه نشده است.

وی افزود: باید بپذیریم هر یک از لباس، پوشش، نمای ساختمان، کفش یا وضعیت ظاهری ما بر فرهنگ تاثیر دارد اما باید راهکار پیدا کرد و با واگذاری به اهل آن، با نوآوری فرهنگ ایرانی اسلامی را در جامعه رواج داد و حفظ کرد.