تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی برای اصلاح معماری ضروری است

بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر اصل مهم فرهنگ اسلامی تقویت شود بسیاری از مسایل از جمله سبک معماری ایرانی - اسلامی و عفاف و حجاب نیز اصلاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز یکشنبه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد افزود: اگر بتوانیم اصل فرهنگ اسلامی را تقویت کنیم بدون شک فرهنگ ایرانی - اسلامی را نیز از این طریق رواج خواهیم داد.

وی تاکید کرد: تا زمانیکه فرهنگ و اعتقادات ما اسلامی و غنی نشود اجرای معماری ایرانی اسلامی خیلی سخت است لذا قبل از آن باید مسائل دیگری اصلاح شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود معماری ایرانی اسلامی ابتدا باید از ادارات و سازمان‌ها آغاز شود، این در حالیست که از مرکز نقشه به استان‌ها ارسال و بر اساس همان اجرا می‌شود لذا موضوع باید از مرکز پیگیری شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: برای احصای شاخص‌های معماری ایرانی اسلامی مبتنی بر زیست بوم استان باید کار پژوهشی انجام و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

علی فرخنده با اشاره به خلاء طرح پژوهشی معماری ایرانی اسلامی در استان افزود: در این خصوص پیشنهاد می‌شود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از یک درصد بودجه پژوهش برای این مهم اختصاص دهد تا طرح پژوهشی در اولویت قرار بگیرد.

وی بیان کرد: یکی از پیشنهادات هیات اندیشه ورز این است که مدیران بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تا زمانیکه این پژوهش انجام و ابلاغ شود یکسری مشوق‌هایی برای افرادی که در اینگونه ساخت و سازها پیش قدم شوند لحاظ کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: کمیته سیما و منظر شهری با همکاری شهرداری ضوابط ایرانی اسلامی را در اولویت قرار دهد، همچنین تولید برنامه‌های گفتمان ساز در مجموعه صدا و سیما با حضور کارشناسان معماری ایرانی اسلامی ضروری است.

وی ادامه داد: ایجاد نمایشگاه معرفی طرح‌های معماری ایرانی اسلامی با همکاری دفاتر طراحی و مجموعه‌های مربوطه، پیش بینی کارگاه‌های توانمندسازی برای انبوه سازان، مهندسان ناظر و دفاتر طراحی استان در خصوص معماری ایرانی اسلامی و تدوین پیوست فرهنگی برای مسکن ملی و مجموعه‌های انبوه سازی در استان ضروری است.

فرخنده عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی باید در زمینه معماری ایرانی اسلامی پیشتاز باشند تا شکل ایجابی داشته و برای اغناسازی و گفتمان سازی در حوزه جامعه بتوان اقدام کرد.

تقویت فرهنگ ایرانی اسلامی برای اصلاح معماری ضروری است

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی هم گفت: برای نخستین بار در قالب طرح‌های حمایتی، مسکن ملی در ۳۰ شهر استان به صورت ویلایی در حال ساخت است.

میرمحمد مودی با بیان اینکه در طرح‌های شهرسازی، طرح‌ها با محوریت محلات و مساجد اجرا می‌شود افزود: در مرکز استان به دلیل کمبود زمین، با بلندمرتبه سازی از نوع معماری ایرانی اسلامی فاصله گرفته‌ایم اما در طرح نهضت ملی سعی کرده‌ایم بیشتر واحدها دو طبقه احداث شود تا واحدها در سبک و سیاق اسلامی عملیاتی شود.

وی بیان کرد: به دلیل کمبود زمین در مرکز استان با همکاری بنیاد مسکن اراضی در روستاهای اقماری شهر نیز اختصاص یافت تا به صورت ویلایی ساخته شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: در شهرهای بزرگ خودرومحوری مطرح است به جای اینکه شهر به سمت خودرومحوری برود باید به سمت انسان محور پیشرفت کند لذا از سبک و سیاق ایرانی اسلامی فاصله گرفته‌ایم و برگشت به گذشته زمانبر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی هم گفت: کمیته سیما و منظر شهری سالهاست برگزار می‌شود اما تا زمانیکه معماری ایرانی اسلامی الزام نباشد شهرداری‌ها نمی‌توانند اقدامی انجام دهند.

هادی شاهوردی افزود: شاید جامعه تغییر کامل معماری را نپذیرد لذا می‌توان معماری مدرن و سنتی را با یکدیگر تلفیق کرد.

وی ادامه داد: از طرفی نماهای سنتی به خصوص در زمینه دستمزد هزینه‌های زیادی در پی دارد بنابراین با استفاده از ابزار تشویقی برای افراد متقاضی و علاقمند می‌توان تا حدودی این سبک معماری را در استان توسعه داد.

شهردار بیرجند هم گفت: معماری ایرانی اسلامی طرحی چندوجهی بوده و وجوه مختلفی از ادارات، سازمان‌ها، شهرداری‌ها و سایر باید دیده شود.

مهدی بهترین افزود: در نظارت‌های شهری قوانین بالادستی مهم است باید قوانینی وضع شود که در همه ارکان به خصوص شهرداری‌ها لازم الاجرا باشد چون نمی‌توانند در صدور پروانه الزامی داشته و شرایط معماری ایرانی اسلامی را اجباری کنند.

وی با بیان اینکه در شهرداری از توان اعضای دانشگاه و موسسه‌های معماری استفاده می‌کنیم اظهار کرد: بازار بیرجند قدمت دارد اما هویت ندارد که سردرب این بازار با هویت ایرانی اسلامی در حال ساخت است و یکی از نمادهای بسیار خوب استان در هویت و فرهنگ ما خواهد بود.

شهردار بیرجند با تاکید بر اینکه برای پیاده محوری نیاز به پیاده روهای استاندارد هستیم عنوان کرد: اکنون ۴۰ هزار مترمربع پیاده رو در شهر در حال ترمیم و نوسازی است و به سمت استانداردسازی پیش می‌رویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha