قشم - ایرنا - سرپرست پایگاه دریابانی قشم از دستگیری قاچاقچیان احشام در آب های این شهرستان مرزی خبر داد و گفت:۲۹ راس دام قاچاق از این افراد بر روی آب های فیروزه ای خلیج فارس کشف و توقیف شد.

سرهنگ یزدان خیرالهی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مرزبانان پایگاه دریابانی قشم هنگام گشت زنی در حوز استحفاظی و کنترل مرزهای آبی بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس به یک فروند شناور تندرو حامل احشام قاچاق برخورد و به سرنشینان آن فرمان توقف دادند.

وی ادامه داد: در این میان قاچاقچیان بدون توجه به هشدار و فرمان ایست مرزبانان با انجام حرکت های خطرناک اقدام به تخلیه دام های زنده در دریا به قصد فرار و سبک سازی شناور خود کردند.

سرپرست پایگاه دریابانی قشم توضیح داد: مرزبانان با دیدن این حرکت سرنشینان این شناور تندرو بی درنگ آن را تعقیب و با تنگ کردن عرصه بر آنها قایق را ناچار به توقف کرده و با اقدامات فنی و عملیاتی توانستند سه نفر از قاچاقچیان را بر روی دریا دستگیر و با تشکیل پرونده‌های جداگانه برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی کنند.

سرهنگ خیرالهی ارزش تقریبی احشام قاچاق کشف شده را برابر اعلام نظر کارشناسان، چهار میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این تعداد دام زنده به قصد قاچاق و انتقال به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس بارگیری شده بود که قاچاقچیان در این زمینه غافلگیر و ناکام شدند.

وی با بیان اینکه رزمندگان مرزبانی زیر تابش شدید نور خورشید تابستان و شلاق تندبادهای زمستان یا طوفان های پرحجم و فلج کننده جانشان را برای آسایش هموطنان به خطر می اندازند، اضافه کرد: سودجویان و سوداگران مرگ بدانند امروز همبستگی و تعامل مرزبانان و مرزنشینان در حفظ و حراست از مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این خطه بیشتر از هر زمان ممکن است و به یاری خداوند متعال عرصه را بر سودجویان و قاچاقچیان در خشکی و دریا تنگ خواهیم کرد.

به گزارش ایرنا، خلیج فارس با گستره نزدیک به ۲۳۷ هزار و ۴۷۳ کیلومتر مربع بین ۲۴ تا ۳۰ درجه و ۳۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ تا ۵۶ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی از نصف‌النهار گرینویچ واقع شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

این جزیره زیبا تا ساحل بندرعباس حدود ۲۰ کیلومتر فاصله داشته و دارای طول جغرافیایی ۸۸/۵۵ درجه و عرض جغرافیایی ۸۹/۲۹ درجه است.