اسلام‌آباد- ایرنا- پاکستان درحالی پس از ۱۱ سال میزبان نخست وزیر چین خواهد بود که تکرار حملات تروریستی علیه تاسیسات و مهندسان چینی در خاک پاکستان، پکن را نگران کرده است؛ این نگرانی چالشی جدی در روابط راهبردی دو کشور عنوان می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، تنها یک هفته پس از انفجار مرگبار در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کراچی که گروهی از مهندسان چینی را هدف قرار داد، نخست وزیر چین قرار است در راس یک هیات عالی‌رتبه به پاکستان سفر کند. در خلال این بازدید وی در اجلاس روسای دولت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای در اسلام‌آباد نیز شرکت خواهد کرد.

کشته شدن دو نفر از مهندسان چینی در نزدیکی فرودگاه کراچی بار دیگر نگرانی‌های جدی برای پکن نسبت به فعالیت گروه‌های ترور و ضدچینی در پاکستان با وجود اقدامات امنیتی کشور میزبان و تعهدات مکرر این کشور برای تامین امنیت برای منافع و اتباع چین، ایجاد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان ساعاتی قبل با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: لی چیانگ نخست وزیر چین برای سفر رسمی ۴ روزه فردا (دوشنبه) وارد اسلام‌آباد می‌شود و قرار است با رهبران دولت و ارتش پاکستان دیدار کند.

وی افزود: نخست وزیران پاکستان و چین به طور جامع درباره روابط همه جانبه دو کشور از جمله همکاری‌های اقتصادی، تجاری و پیشبرد پروژه راهگذر مشترک اقتصادی پاکستان-چین گفت‌وگو خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان سفر آتی نخست وزیر چین را بیانگر اهمیت دادن دو شریک راهبردی به روابط آزموده شده در همه شرایط تعبیر کرد و گفت: شهباز شریف و لی چیانگ همچنین درباره تحولات منطقه ای و جهانی نیز رایزنی خواهند کرد.

آخرین سفر یک نخست وزیر از چین به پاکستان ۱۱ سال پیش صورت گرفت و اکنون پاکستانی‌ها برای جلب اعتماد طرف چینی درخصوص مقابله علیه تهدیدات پیش روی پروژه‌ها و مهندسان چینی در پاکستان بسیار امیدوار هستند.

این درحالی است که چین پس از حمله اخیر علیه مهندسان خود در پاکستان از دولت و دستگاه‌های امنیتی ین کشور خواست یک برنامه فوق العاده و اضطراری برای شناسایی و مجازات عوامل اینگونه حملات و تضمین امنیت شهروندان و پروژه‌های خود در پاکستان اجرا شود.

تهدیدهای امنیتی علیه اتباع چینی در پاکستان همواره یک چالش در روابط دو کشور به شمار می‌رود. پیش از حادثه تروریستی کراچی (۱۵ مهر) که مسئولیت آن را گروه تجزیه طلب بلوچ برعهده گرفت، آخرین حمله به مهندسان چینی در اوایل فروردین امسال در ایالت خیبرپختونخوا اتفاق افتاد که پنج نفر از آنان‌ کشته شدند. مسئولیت این حمله را گروه تروریستی‌ تحریک طالبان پاکستان برعهده گرفت.