به گزارش ایرنا، مصطفی دهپهلوان،یکشنبه به همراه معاون پژوهشی، مشاور تخصصی و روسای پژوهشکدههای باستانشناسی، حفاظت و مرمت، بناها و بافتهای تاریخی کشور از قطار شهری شیراز بازدید کرد.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در پایان این بازدید گفت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مخالف ساخت مترو در هیچ جای کشور نیست بلکه آن را به شرط رعایت الزامات قانونی لازم و نیاز جدی شهرها میداند.
وی افزود: میراث فرهنگی در کشورهای توسعه یافته نه تنها مانع توسعه نیست بله محور و خمیره توسعه به شمار می رود؛ توسعهای اگر در گذشته تاریخی و فرهنگی شهرها قربانی شود، توسعه نیست.
شهرداری شیراز الزامات قانونی برای استعلام را رعایت نکرد
دهپهلوان ادامه داد: شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری در مرحله امکانسنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی، الزامات قانونی در دریافت استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را رعایت نکرده است.
شهرداری شیراز و سازمان قطار شهری در مرحله امکانسنجی و پیش از آغاز عملیات اجرایی الزامات قانونی در دریافت استعلام از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را رعایت نکرده است.
وی بیان کرد: تعامل، گفتوگو و رعایت قانون و ملاحظات کارشناسی مسیر حل چالشها و مشکلات این عرصه است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: درحال حاضر سنجش و بررسی این مساله که عبور خط ۲ مترو شهری از کنار آرامگاه حافظ موجب آسیب، لطمه و تخریب این مجموعه تاریخی و فرهنگی می شود یا خیر در اولویت است.
او اظهار کرد: لسانالغیب ثروت و آبروی فرهنگی ایران و شهره دوست و بیگانه است و باید از حفاظت آرامگاه او اطمینان حاصل شود.
به دنبال شکایت اداره کل میراث استان فارس از آنچه تخطی شهرداری شیراز در عملیات اجرای فاز ۲ قطار شهری شیراز و نزدیک شدن ایستگاه به مجموعه تاریخی حافظیه نامیده شد، این پروژه متوقف شد تا بررسیهای لازم انجام شود.
آنطور که سرپرست سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز گفته عبور مترو از عمق ۲۶ متری و فاصله ۸۰ متری رواق آرامگاه و ۱۲۰ متری از سطح زمین آسیبی به مجموعه تاریخی و فرهنگی حافظ وارد نمیکند و به بهبود شرایط گردشگری شهر شیراز نیز کمک میکند.
امروز، پس از این بازدید کارشناسانه و بررسی شرایط و پیشرفت طرح، قرار شد سازمان قطار شهری و شهرداری شیراز همه اسناد، اطلاعات و دادههای موجود را در اختیار پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور قرار دهد تا پس از ارزیابی و بررسی شرایط طرح، تصمیم نهایی درباره این پروژه گرفته شود.
طی روزهای اخیر اخباری مبنی بر احتمال وارد شدن خسارت به مجموعه حافظیه و اماکن فرهنگی و ادبی شیراز در پی توسعه قطار شهری در فضای رسانهای منتشر شده است و در این اخبار آمده که شهرداری شیراز خط دو مترو این شهر را که در دوره پنجم شورای اسلامی باید در یک کیلومتری آرامگاه حافظ متوقف میشده تا ۵۰۰ متری حافظیه ادامه داده است.