۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81397342
T T
۰ نفر

منارجنبان در كنار حافظ

۲ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۰۵
کد خبر: 81397342
منارجنبان در كنار حافظ

شیراز- ایرنا - اتوبوس خط واحد به آرامی اما با لرزش از چهارراه حافظیه به سمت چهارراه ادبیات حركت می كرد، لرزه های اتوبوس به پیكرهای مسافران هم منتقل می شد، وقتی اتوبوس مقابل آرامگاه حافظ رسید، یكی از مسافران گفت: منارجنبان را از اصفهان به شیراز آورده اند.

راننده ای كه این وسیله نقلیه را برخیابان سنگفرش مقابل آرامگاه حافظ می راند باصدای لرزان برخاسته از تكان های خودرو گفت: انسان پیاده هم نمی تواند با خیال راحت و بدون چپه شدن از این خیابان بگذرد،اتوبوس و دیگرماشین ها كه جای خود دارد.

** حافظان حافظ

هنگامی كه در تیرماه سال 1391 عملیات سنگفرش خیابان مقابل آرامگاه حافظ آغاز شد، دست اندركاران آن، دلیل كار خود را حفاظت از آرامگاه این شاعر بیان كردند.

به گفته برخی دست اندركاران امر یعنی شهرداری شیراز و اداره كل میراث فرهنگی و گردشگری فارس با بسته شدن راه های منتهی به این خیابان بر روی خودروها، این آرامگاه محافظت می شود.

بیست و دوم آبان 1390 از قول فریدون فعالی مدیركل اسبق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس خبری منتشر شد مبنی بر اینكه طرحی را شهرداری برای ساماندهی حافظیه و سعدی دارد كه در برنامه های ما نیز هست و بر این اساس با مشاركت و همكاری شهرداری در سال جاری عملیات اجرایی سنگفرش كردن خیابان حد فاصل چهار راه ادبیات و چهار راه حافظ را آغاز می كنیم.

فعالی توضیح داد:طبق طرحی كه شهرداری پیشنهاد داده مبلمان و سنگفرش و همچنین فصاسازی مناسب در كف و جداره ها در نظر گرفته شده و اعتبار آن نیز یك و نیم میلیارد تومان پیش بینی شده است.

** باز و بسته

ازتیرماه 1391 تا حدود بیستم آبان 1393، دو چهارراه به نام های ادبیات و حافظیه كه خیابان مقابل آرامگاه حافظ به این دو چهارراه وصل است، بر روی عبور و مرور خودروهای مردم و خودروهای عمومی بسته شد.

در این مدت این مسیر بسته شده كه با سنگفرش های پست و بلند آذین یافت، به مكانی برای پارك برخی خودروهای دولتی و شخصی تبدیل شد.

بیست و چهارم آبان 93 بخشی از خیابان سنگفرش یعنی ضلع جنوبی آن بر روی خودروها باز شد ولی بخش شمالی آن كه درگاه ورودی آرامگاه حافظ بر آن تكیه دارد، بسته ماند.

پیش خبربازگشایی این خیابان،چنانكه عادت برخی سازمان ها بردادن پیش خبراست،منتشر نشد ولی اندكی پس از نخستین واكنش ها، دلیل این بازگشایی اعلام و گفته شد برای تسهیل رفت و آمد سواره هاست.

نخستین واكنش رسمی به بازشدن بخشی از سنگفرش خیابان مقابل آرامگاه حافظ را بیست و پنجم آبان 93 مدیر كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس كه اداره متبوعش نزدیك و در خیابان سنگفرش واقع شده، نشان داد.

بهزاد مریدی در جلسه پیش خبربرگزاری نمایشگاه كتاب شیراز ازشهرداری این كلانشهر درخواست كرد دلیل بازگشایی و صدور مجوز تردد خودرو در خیابان مقابل حافظیه را اعلام كند.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: شهرداری شیراز باید پاسخگوی این كار باشد كه به چه دلیل این خیابان كه تنها مسیر پیاده رو شیراز بوده تغییر كاربری داده است. تعجب می‌كنم به چه دلیل یك محوطه برای پیاده روی مردم شیراز باز شد كه ما نیز در این مسیر ارائه كارهای هنری و فرهنگی استان فارس را قرار داده بودیم حالا برای تردد خودرو باز شده است.

مریدی پرسید:مگر این خیابان به كسی یا گروهی ضرری وارد كرده بود كه تنها مسیر پیاده روی مردم شیرازرا از آن‌ها گرفته‌اید؟

خود او پاسخ داد: هیچگونه مشكل ترافیكی در این محدوده وجود نداشت بنا بر این نمی‌توان دلیل این كار را مشكلات ترافیكی اعلام كنند.

** خیابان بدون دود

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقداست:باید خیابانی بدون دود در شیراز وجود داشته باشد به خصوص این خیابان كه محل تردد گردشگران داخلی و خارجی است و باید به پیاده رو تبدیل شود كه البته این كار در تمام كشور‌های دنیا انجام شده و قرار نیست در شیراز كاری انجام شود كه در جای دیگر نباشد.

این مقام مسوول بحث عمده اش این بود كه اگر خیابان مقابل حافظ و مقابل اداره متبوعش به حالت پیاده رو باقی مانده بود هر روز می‌توانستند یك بحث هنری را در قالب گذرهنر و مانند آن اجرایی كنند.

** تدبیر شهری

یك روز بعد شهرداری شیراز كه به نظر می رسید به سخنان مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ می دهد اعلام كرد كه بازگشایی بخشی از محور حافظیه، تدبیر مدیریت شهری با هدف تسهیل تردد سواره هاست و باز شدن یك لاین از حدفاصل چهارراه حافظیه و ادبیات، اجتناب‌ناپذیر بود و باید انجام می‌شد.

علیرضا پاك‌ فطرت در جمع خبرنگاران افزود:تصمیم‌ گیری در این زمینه تنها یك تدبیر مدیریت شهری بوده است،این موضوع ربطی به گذرهنر و مسائل دیگر ندارد، این یك تصمیم كاملا مدیریتی برای تسهیل تردد سواره بوده است. اكنون هم یك طرف خیابان به ‌گذر پیاده اختصاص دارد كه معبری مناسب با زیرسازی خاص است و مردم هم از این مسیر همچنان استفاده می‌كنند.

شهردارشیراز این را هم گفت:اگر مناسبت خاصی بود یا اگر قرار شد مراسم ویژه‌ای با مخاطب زیاد یا در سطح ملی و بین‌ المللی در تالار حافظ یا مجموعه حافظیه برگزار شود؛ قطعا امكان مسدود كردن موقت مسیر باز شده وجود دارد.

شهردار شیراز با تأكید براینكه مسیر به شكل دائم بازگشایی شده است گفت: این مسیر را به‌عنوان معبر پیاده بازكردیم اما متأسفانه به‌جای آنكه معبر پیاده باشد از آن به‌عنوان پاركینگ استفاده كردند.

شهردار شیراز تایید كرد كه با توجه به نوع مصالح استفاده شده در زیرساخت این مسیر، امكان تردد تندرو برای خودرو‌ها وجود ندارد و حداكثر سرعت بیش از 30 كیلومتر نیست، لذا تردد عابران پیاده با مشكلی مواجه نخواهد بود.

پاك فطرت گفت كه مردم خصوصا رانندگان اتوبوس و تاكسی تقاضاهای مكرری برای بازگشایی مسیر داشتند و از طرفی، با توجه به نبود مسیرهای مناسب جایگزین، این معبر باز خواهد ماند.

شهردار شیراز انجام فعالیت‌های فرهنگی وهنری را درمحل سنگفرش امكان پذیر دانست به این صورت كه هریك از دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی قصد اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه و دیگر فعالیت‌ها را در این مسیر داشته باشند، پس از اخذ مجوز از شهرداری، می‌توانند از لاین پیاده راه استفاده كنند و از تمام فعالیت‌های فرهنگی و هنری مانند برگزاری نمایشگاه و دیگر اقدامات، استقبال می شود.

** بررسی می شود

یك مقام در اداره كل میراث فرهنگی فارس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان كرد: قرار است موضوع باز شدن خیابان حافظیه با حضور مسوولان دستگاه ها و كارشناسان در كارگروه گردشگری استان فارس مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی كه خواست نامش برده نشود افزود: پیش از این به دلیل اهمیت مجموعه فرهنگی هنری حافظیه، مباحثی درباره حركت كند و یا عدم تردد وسایل نقلیه در خیابان منتهی به آرامگاه حافظ مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس تصمیم گیری شورای ترافیك و شهرداری شیراز این خیابان برای عبور و مرور خودرو مسدود شد.

وی اظهارداشت:چند روز پیش از چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات مجددا بازگشایی شد كه هنوزمشخص نیست چرا شهرداری شیراز اقدام به بازكردن دوباره این خیابان برای تردد خودروها كرده است.

وی اضافه كرد: هم اكنون خیابان سمت حافظیه برای تردد خودرو مسدود و مسیر روبرو باز شده است كه حركت خودرو در آن مسیر نیز كند انجام می شود.

این مقام گفت: وجود برخی از ادارات در محدوده چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات یكی از آسیب های این خیابان است زیرا بسته بودن این خیابان، آن را پاركینگ و محل تردد خودروهای این ادارات كرده است.

وی با بیان اینكه احساسی و زودگذر تصمیم گرفتن و عمل كردن شایسته تصمیم گیری های مهم در كلان شهر شیراز نیست ادامه داد: برای بسته بودن این خیابان باید فكری به حال خودروهای ادارات شود زیرا اگر این خیابان بسته شود نباید هیچ خودرویی در این محل تردد كند.

او گفت: اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس معتقد است اگر از چهار راه حافظیه تا چهار راه ادبیات كه مجموعه فرهنگی هنری حافظیه در آن قرار دارد، بسته و بدون تردد خودرو باشد، برای حضور گردشگران بسیار مناسب است.

وی افزود: بسته شدن یك خیابان در كلان شهر شیراز تمهیدات ویژه ای می خواهد كه در صورت پیش بینی و فراهم كردن شرایط آسایش و آرامش مردم، نیازی به موازی كاری و دوباره كاری در برخی از كارها نیست.بسته شدن خیابان مقابل آرامگاه حافظ اقدام مناسبی است كه باید ملزومات مورد نیاز در اجرای این طرح رعایت شود كه تمام موارد مورد نیاز اجرای این طرح در كارگروه گردشگری استان فارس بررسی می شود تا این طرح ضمانت اجرایی داشته باشد.

** سنگفرش صافم آرزوست

بستن مسیر مقابل آرامگاه حافظ افزون برطرفدارانی كه داشت، مخالفانی هم داشت كه اینك این مخالفان معتقدند حقانیت دیدگاهشان به اثبات رسیده است.

مخالفان می گفتند: بستن این مسیر هیچ فایده ای ندارد و موجب طولانی شدن مسیرها و افزایش هزینه ها می شود.

پس از باز شدن بخشی از سنگفرش مقابل آرامگاه حافظ برای عبور خودروها، برخی از مردم كه مسیرشان با بسته شدن این سنگفرش طولانی تر شده بود، از بازگشایی مسیر استقبال كردند و حتی خواستار بازشدن همه مسیر شدند.

مسافران تاكسی و اتوبوس های واحد از افرادی هستند كه از این بازگشایی خشنود شده اند زیرا به گفته آنان هم مسیر عبورشان كمتر شده و زودتر به مقاصد خود می رسند و هم هزینه ها و كرایه های این مسیر كاهش یافته است.

برخی دیگر معتقدند برای حفاظت از یك اثر تاریخی، درتنگنا گذاشتن مردم ، كار صحیحی نیست.

مهدی سینایی فر گفت: در كشورهایی كه اطراف بناهای تاریخی را سنگفرش كرده اند،حداقل راه رفتن برای مردم آسان است و سنگفرش های صاف بر زمین گسترده اند.

برخی هم اعتقاد دارند برای حفاظت از آثار تاریخی حتی باید برخی خانه ها را تخریب و معابری را بازگشایی كرد تا راهی برای تغییر مسیر خودروها باز شود.

پرسش اساسی مردم این است پس از مدت ها بسته شدن این مسیر و بازشدن بخشی از آن و وعده بازگشایی تمام مسیر، هزینه ها به كدام مسیر رفته است؟

7382 /675