شیراز - ایرنا -امیر شیرازی نژاد رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش فارس گفت:میانگین نمره های امتحانات نهایی دانش آموزان پایه این استان در سال خصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ نسبت به سال تحصیلی قبل ۶۱ صدم افزایش یافت.

به گزارش ایرنا، نیمه دوم سال گذشته بود که خبری مبنی بر میانگین مدل دانش‌آموزان فارس منتشر شد، بر این اساس معدل دوازدهمی‌های فارس در رشته‌های مختلف تحصیلی کمتر از ۱۰ بود و این نمره تعجب و نگرانی بسیاری از مردم را برانگیخت.

این شگفتی زمانی بیشتر شد که علیرضا شجاعی‌پور، معاون آموزش متوسطعه آموزش و پرورش فارس اعلام کرد: این میانگین در سطح کشور نیز ۱۰ و دو صدم است. از سویی نگرانی از این بابت کمتر شد که این ضعف تنها مختص بچه‌های فارس نبود و در نتیجه، آنها در ماراتن کنکور سراسری از رقبای خود عقب نیستند.

با این حال نگرانی از سطح سواد و آموزش آینده‌سازان کشور پررنگ باقی ماند؛ به گفته رئیس اداره آموزش اول متوسطه و دوم نظری آموزش و پرورش فارس، میانگین معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان دوازدهمی فارس، سال گذشته در رشته تجربی ۱۱.۲۲ و میانگین کشوری آن ۱۱.۲ بوده و در رشته ریاضی میانگین دانش‌آموزان فارسی ۱۰.۱۷ و میانگین کشوری ۱۰.۷۵ ، در رشته معارف اسلامی معدل دوازدهمی‌های فارس۱۰.۶۳ و معدل کشوری ۱۰.۵۴ و در رشته انسانی میانگین معدل کشوری ۸.۷۴ و میانگین استانی ۸.۵۸ بود.

رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش فارس اعلام کرد که امسال میانگین معدل دانش آموزان پایه دوازدهم فارس در امتحانات نهایی ۶۱ صدم بهبود یافته و به ۱۰ و ۵۱ صدم رسیده است.

نگاهی به عملکرد دانش آموزان فارس در امتحانات نهایی ۱۴۰۳

امیر شیرازی نژاد در ستاد آزمون‌های اداره‌کل آموزش و پرورش فارس که تحلیل نتایج امتحانات نهایی ۱۴۰۳ را در دستور کار داشت، گفت: در امتحانات نهایی ۱۴۰۳ عملکرد دانش آموزان مدارس دولتی در همه رشته‌ها نسبت به مدارس غیردولتی افزایش بیشتری داشته است.

در امتحانات نهایی ۱۴۰۳ عملکرد دانش آموزان مدارس دولتی در همه رشته‌ها نسبت به مدارس غیردولتی افزایش بیشتری داشته است.

او عنوان کرد: در رشته علوم انسانی میانگین معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم فارس، از ۸.۵۵ به ۸.۹۸ صدم ارتقا یافته و در رشته ریاضی فیزیک نیز میانگین نمرات امتحان نهایی پایه دوازدهم به ۱۱.۱۹ صدم رسیده است.

رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش فارس اضافه کرد: این میانگین معدل در رشته علوم تجربی نیز ۱۱.۲۴ به ۱۱.۹۰ افزایش یافته است.

شیراژی نژاد گفت: در مجموع نمرات امتحانات نهایی ۱۴۰۳ دختران دانش آموز در پایه دوازدهم رشد بیشتری نسبت به پسران داشته است به طوری که در بیشتر رشته‌ها حدود ۲ نمره بالاتر از پسران بود.

او بیان کرد: افزایش تاثیرگذاری نمرات کتبی در رتبه کنکور سراسری دانش آموزان، در این افزایش معدل بی تاثیر نبوده است.

نگاهی مقایسه‌ای به عملکرد دانش‌آموزان متوسطه دوم فارس در ۱۴۰۳

به گفته رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش فارس، میانگین معدل دانش آموزان پایه دهم فارس در سال تحصیلی گذشته، ۱۱ بوده در حالی که میانگین کشوری آن ۱۱.۱۲ است.

او ادامه داد: در پایه یازدهم میانگین معدل دانش‌آموزان فارس ۱۰.۱۷ و میانگین کشوری ۱۰.۳۶ صدم و در پایه دوازدهم میانگین کشوری ۱۰.۶ و میانگین معدل دانش آموزان استان ۱۰.۴۴ صدم است.

شیرازی‌نژاد گفت: در مجموع میانگین نمره های دانش آموزان فارس در امتحانات نهایی سال گذشته ۱۰.۵۱ و میانگین معدل دانش آموزان کشور ۱۰.۶۷ شد.

او افزود: برای بهبود معدل کتبی دانش آموزان فارس در امتحانات نهایی امسال، بخشنامه‌ای به مدارس استان ارسال و از آنها خواسته شده تا مواردی ارزشیابی آغازین و بررسی اختلاف نمره های داخلی با نمره های نهایی را انجام دهند چرا که اختلاف معدل سالانه و امتحانات نهایی دانش آموزان نباید بیش از سه نمره باشد.

به اعتقاد رئیس اداره سنجش اداره کل آموزش وپرورش فارس، با هدف برنامه ریزی بهتر برای سال تحصیلی جدید، تحلیل نتایج امتحانات سال گذشته ضروری است تا نقاط قوت تقویت و موانع، رفع شود.