۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۸
کد خبر: 85592690
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

عملکرد کنکوری های فارس در ۱۴۰۳ از دریچه آمار

۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۳۸
کد خبر: 85592690
عملکرد کنکوری های فارس در ۱۴۰۳ از دریچه آمار

شیراز - ایرنا - فارس با کسب رتبه یک در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی و رتبه ۲ هنر و در مجموع ۹۳ رتبه یک و ۲ رقمی، عملکرد موفقی در کنکور سراسری ۱۴۰۳ داشت و مقام پنجم کشور را کسب کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزندان فارس در کنکور سراسری امسال موفق به کسب ۸۸ رتبه ۲ رقمی و پنج رتبه تک رقمی شدند و در مجموع ۶.۴ درصداز رتبه‌های دورقمی و ۳.۷ درصد از رتبه‌های یک رقمی کشور از دانش آموزان این استان بود.

بر این اساس فارس پس از تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی که به ترتیب ۱۱، هفت، چهار و سه رتبه کمتر از ۱۰ در سه گروه اصلی و رتبه‌های تا یک تا پنج در زبان‌های خارجی و هنر را کسب کردند، پنجم کشور شد و نسبت به سال گذشته جهشی ۱۰ پله‌ای داشت.

در این نوشته، با نگاهی به آماری که مدیرکل آموزش و پرورش فارس در آیین تجلیلی از رتبه‌های برتر فارس ارائه کرد، عملکرد داوطلبان برتر استان در کنکور سراسری را از نظر رشته‌های تحصیلی، تحصیل در مدارس مختلف، جنسیت و جایگاه کشوری بررسی می‌کنیم.

عملکرد کنکوری های فارس در ۱۴۰۳ از دریچه آمار

رتبه‌های برتر فارس در کدام رشته‌ها کسب شد؟

بر اساس آماری که از جمع‌آوری کارنامه داوطلبان از مدارس به دست آمده، علاوه بر پنج رتبه تک رقمی، فارس ۸۸ رتبه ۲ رقمی داشته است. که بیشترین آن در رشته علوم تجربی بوده است.

بر این اساس، یک رتبه تک رقمی و ۳۸ رتبه ۲ رقمی داوطلبان فارس در رشته علوم تجربی کسب شد تا ۱۲.۸ درصد از رتبه‌های برتر کشور در این رشته، متعلق به فرزندان فارس باشد.

در رشته ریاضی و فیزیک اگر چه رتبه کمتر از ۱۰ از سوی داوطلبان فارس کسب نشده، اما ۲۰ رتبه ۲ رقمی این گروه آزمایشی یعنی ۶.۸ درصد از ۲ رقمی‌های کشور را دانش‌آموزان فارس به دست آوردند.

داوطلبان علوم انسانی در فارس، موفق به کسب یک رتبه تک رقمی و ۱۶ دورقمی شدند تا در مجموع ۸.۴ درصد از رتبه‌های دو رقمی کنکور سراسری در سه گروه اصلی مربوط به استان فارسی‌ها باشد.

اما بیشترین رتبه تک رقمی فارس در این کنکور سراسری مربوط به گروه زبان‌های خارجی بود و دانش‌آموزان فارسی موفق به کسب ۲ رتبه کمتر از ۱۰ شدند که یکی از آنها رتبه یک این گروه بود و چهار رتبه ۲ رقمی زبان‌های خارجی نیز به فارس رسید.

در گروه هنر نیز رتبه ۲ کشور، دختری شیرازی بود و ۹ رتبه دورقمی نیز از سوی داوطلبان فارس کسب شد.

رتبه‌های برتر فارس از کدام مدارس برخاستند؟

بر اساس آمار ارائه شده، رتبه‌های برتر فارس در کنکور سراسری ۱۴۰۳ همانند سالهای گذشته، بیشتر در مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) تحصیل کرده‌اند.

بر این اساس از ۳۹ رتبه برتر یک و ۲ رقمی فارس در کنکور تجربی، ۲۶ نفر در مدارس سمپاد، ۱۲ نفر در مدارس نمونه دولتی و یک نفر در مدرسه شاهد تحصیل کرده‌اند و هیچ یک از آنها در مدارس عادی دولتی درس نخوانده است.

از ۳۹ رتبه برتر یک و ۲ رقمی فارس در کنکور تجربی، ۲۶ نفر در مدارس سمپاد، ۱۲ نفر در مدارس نمونه دولتی و یک نفر در مدرسه شاهد تحصیل کرده‌اند و هیچ یک از آنها در مدارس عادی دولتی درس نخوانده است.

از میان برترین‌های گروه ریاضی و فیزیک، ۱۴ نفر در مدارس استعدادهای درخشان، چهار نفر در نمونه دولتی و ۲ نفر در مدارس عادی دولتی تحصیل کرده‌اند.

اما رتبه‌های برتر گروه آزمایشی علوم انسانی در فارس، بیشتر در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند؛ بر این اساس ۱۲ نفر از یک و دو رقمی‌های کنکور سراسری امسال در نمونه‌ دولتی‌های فارس، ۲ نفر در سمپاد، سه نفر در دولتی عادی و یک نفر در مدارس از راه دور دوره متوسطه خود را گذرانده‌اند.

در گروه آزمایشی هنر، اما چهار رتبه برتر فارس از مدارس نمونه دولتی و ۶ نفر از مدارس عادی دولتی برخاستند و در زبان‌های خارجی نیز یکی از رتبه‌های برتر فارس در مدرسه استعدادهای درخشان، سه نفر در نمونه دولتی و ۲ نفر در عادی دولتی تحصیل کرده‌اند.

به طور کلی، ۴۶.۲ درصد از رتبه‌های برتر فارس در کنکور سراسری ۱۴۰۳ را دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان تشکیل می‌دهند، ۳۸.۵ درصد در مدارس نمونه دولتی تحصیل کرده‌اند و ۱۴.۳ درصد نیز در مدارس عادی دولتی و یک درصد در مدارس شاهد درس خوانده‌اند.

درخشش ۱۰۰ درصدی دختران در کنکور هنر

با نگاهی به مولفه جنسیت در میان رتبه‌های برتر کنکور سراسری ۱۴۰۳، یک رتبه تک رقمی و ۹ رتبه ۲ رقمی فارس در گروه آزمایشی هنر همه دختر بودند و از ۶ رتبه یک و ۲ رقمی گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در فارس نیز چهار نفر دختر و ۲ نفر پسر بودند.

براساس آمار احصا شده، در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و ریاضی و فیزیک، کفه رتبه‌های برتر به نفع پسران سنگینی می‌کند و در تجربی ۲۱ پسر و ۱۸ دختر و در ریاضی و فیزیک ۱۷ پسر و ۳ دختر موفق به کسب رتبه‌های یک و ۲ رقمی شدند.

در گروه آزمایشی علوم انسانی نیز ۱۱ دختر و ۷ پسر فارسی موفق به کسب رتبه‌های کمتر از ۱۰۰ شدند.

در مجموع ۴۷ پسر و ۴۶ دختر از استان فارس موفق به کسب رتبه‌های یک و ۲ رقمی کنکور سراسری ۱۴۰۳ شدند.

نگاهی به آمار کشوری کنکور سراسری

براساس آماری کشوری از کنکور سراسری امسال، سهم مدارس دولتی عادی از رتبه‌های برتر تنها هفت درصد بوده و از ۳۰ رتبه یک تا ۱۰ سه گروه اصلی کنکور ۲۲ نفر در مدارس تیزهوشان تحصیل کرده‌اند.

یکی از نکات جالب توجه کنکور سراسری امسال اینکه ۱۰۰ درصد پنج رتبه برتر گروه آزمایشی هنر را دختران و ۱۰۰ درصد رتبه‌های برتر ریاضی و فیزیک را پسران تشکیل دادند.

امسال ۱۵ استان کشور در میان ۴۰ رتبه برتر کسب شده در پنج گروه آزمایشی حضور داشتند که فارس نیز با کسب ۲ رتبه یک و۲ زبان‌های خارجی و هنر در میان پنج استان برتر کشور جای گرفت.

یکی از نکات جالب توجه کنکور سراسری امسال اینکه ۱۰۰ درصد پنج رتبه برتر گروه آزمایشی هنر را دختران و ۱۰۰ درصد رتبه‌های برتر ریاضی و فیزیک را پسران تشکیل دادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha