تهران بزرگ - ایرنا - حدود ساعت ۱۵ بود که شعله‌های آتش از بازار آهن شادآباد تهران همه را خبردار کرد از آتش‌نشانی گرفته تا اورژانس پایتخت و خبرنگاران رسانه‌های گروهی. سیاهی دود شهر را فرا گرفت مشخص شد که آتش‌سوزی از ساعت ۱۴ و هفت دقیقه عصر شنبه ۲۱ مهرماه آغاز و دودهای سیاه آن در آسمان نشانه‌ای از مهیب بودن آن داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شعله‌های آتش ثانیه به ثانیه گسترده‌تر می‌شد،‌ سیاهی دود و رنگ آتشین آتش‌سوزی خبر از حادثه‌ای تلخ در بازار آهن داد، ۱۵ ساعت تلاش آتش‌نشانان بالاخره نتیجه داد و آتش صبح روز بعد مهار شد. اما بازهم سه فرد که در این آتش سوختند و هفت نفر مصدوم نیز خبر از آتش‌سوزی گسترده در بازار آهن را داد.

سرایت این آتش‌سوزی به بیش از ۱۰ خودرو در جریان این حریق گسترده بخش دیگری از حادثه روز گذشته در تهران بود که با تلاش آتش‌نشانان اما همچنان شعله‌های آتش شعله‌ورتر شد تا اینکه در نهایت ساعت پنج بامداد روز یکشنبه۲۲ مهرماه خبرهایی از مهار حریق آمد و لکه‌گیری آغاز شد که این موضوع نیز ساعت‌ها طول کشید.

فیلم لحظات اولیه آتش‌سوزی در بازار آهن تهران نشان می‌داد که شاید برای همه قابل باور نبود که نهایت آن مرگ، مصدومیت و میلیاردها تومان خسارات به فروشندگان در این بازار و انبارهای موجود در این حادثه باشد.

ماجرای این آتش‌سوزی چه بود

آتش‌سوزی چند باب مغازه و انباری در بازار آهن شادآباد پایتخت حوالی ساعت ۱۴ روز شنبه ۲۱ مهرماه سال جاری به سامانه ۱۲۵ اعلام شد و ماموران چند ایستگاه آتش‌نشانی به محل حادثه اعزام شدند. در این حادثه چند باب مغازه و انباری لوله و چسب بدلایل نامشخص دچار آتش‌سوزی شد.

دود حاصل از این آتش‌سوزی از فواصل دور و با توجه به نزدیکی به فرودگاه مهرآباد قابل مشاهده بود. ماموران ۱۱ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه ۱۱ دستگاه تانکر آب و خودروهای پشتیبانی به محل اعزام شده و مشغول عملیات مهار این آتش‌سوزی شدند. کانون اصلی آتش‌سوزی در یک بازارچه با چندین باب مغازه و انباری است و مواد پرخطر از جمله هزاران مواد افشان، لوله و چسب در این بازارچه وجود داشت که این موادهای افشان در حال ترکیدن بود.

تلاش ۲۰۰ نفر از آتش‌نشانان تا ساعت ۱۶ عصر فقط ۸۰ درصد حجم آتش‌سوزی گسترده بازار آهن پایتخت تحت کنترل بود و به حدی گسترده‌تر شد که تا ساعت پنج بامداد امروز یکشنبه مهار آن ادامه داشت. آتش‌سوزی در وسعت ۱۰ هزار متری در بازار آهن تهران رخ داد که به واسطه آن تعدادی از انبارها و مغازه‌های اطراف نیز دچار آتش‌سوزی شد.

محل حادثه انباری از مواد اشتعال‌زا از جمله سیلندرهای گاز، چسب‌های پولیکا و مصالح ساختمانی بود. ارتفاع آتش به صدها متر به آسمان کشیده شد و آتش‌نشانان از ۶ جهت برای مهار این آتش‌سوزی گسترده اقدام کردند.

۱۰ خودرو در آتش سوخت

عملیات آتش‌سوزی بازار آهن پایتخت حود ساعت ۱۸ عصر به مرحله پایانی رسیده بود اما بیش از ۱۰ دستگاه خودرو از جمله وانت‌های باربری در آتش سوخت. بخشی از انبار نیز عملیات لکه‌گیری شروع شده اما به دلیل حجم زیاد موادشیمیایی حرارت بالا اجازه عملیات لکه‌گیری داده نمی‌شود.

شاید سخن از سوختن خودرو، آتش‌سوزی و خسارت‌های مالی به زبان آوردن آن بسیار راحت باشد اما همه کسانی که در این بازار بزرگ آهن تلاش می‌کردن مغازه‌ها و خودروهای خود را به هزاران زحمت و تلاش‌های شبانه‌روزی به دست آوردند که یک شبه همه آنها در هوا دود شد.

هفت مجروح و سه فوتی در حادثه آتش‌سوزی

رییس سازمان اورژانس استان تهران نیز از مصدومیت هفت نفر در حادثه آتش‌سوزی بازار آهن پایتخت خبر داد و گفت: به محض اعلام آتش‌سوزی در بازار آهن در منطقه شادآباد تهران به سامانه ۱۱۵ بی‌درنگ پنج دستگاه آمبولانس، سه دستگاه موتورلانس و ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند.

محمداسماعیل توکلی افزود: در این حادثه سه نفر دچار دودگرفتگی شدند که به صورت سرپایی در محل وقوع این حادثه گسترده آتش‌سوزی درمان شدند. همچنین چهار نفر دیگر دچار مصدومیت شدند که از این تعداد یک نفر با سوختگی خفیف به بیمارستان یافت‌آباد انتقال یافته و مابقی وضعیت بهتری دارند.

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز به کشف سه جسد در حادثه آتش‌سوزی بازار آهن شادآباد در جنوب پایتخت خبر داد و گفت: آتش‌نشانان دقایقی قبل در عملیات جستجو جسد سه نفر از افراد حاضر در محل حادثه را کشف کردند. این افراد به دلیل سوختگی کشته شده‌اند و جسدها تحویل عوامل انتظامی شده است، هویت این افراد پس از مراحل قانونی از سوی پلیس اعلام خواهد شد.

هویت جان‌باختگان آتش‌سوزی شناسایی نشده است

همچنین روابط‌عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: هویت جان‌باختگان آتش‌سوزی بازار آهن تهران (شادآباد) هنوز شناسایی نشده است زیرا برای شناسایی و تعیین هویت این پیکرها نیاز به انجام آزمایش‌های تخصصی است.

براساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، پیکر سه نفر از افرادی که در آتش‌سوزی بازار آهن تهران جان باختند به پزشکی قانونی تهران منتقل شده اما هنوز هویت جان‌باختگان آتش‌سوزی بازار تهران (شادآباد) شناسایی نشده است. برای شناسایی و تعیین هویت این پیکرها نیاز به انجام آزمایش‌های تخصصی و DNA است که تا روزهای آینده تعیین هویت می‌شوند.

خاموش شدن آتش پس از ۱۵ ساعت تلاش آتش‌نشانان

تلاش آتش‌نشانان پایتخت بدون وقفه از ساعات اولیه آتش‌سوزی در بازار آهن تهران ادامه داشت اما به حدی این آتش‌سوزی گسترده بود که پس از چندین ساعت تلاش آتش‌نشانان حوالی ساعت پنج صبح امروز یکشنبه این آتش به‌طور کامل خاموش شد. خاموشی که هم جان باختن انسان‌های بی‌گناه در این آتش‌سوزی را به دنبال داشت و هم شاید میلیاردها تومان خسارت مالی در آن نهفته شد.

اگرچه هنوز علت حادثه آتش‌سوزی در بازار آهن از سوی هیچ یک از مسئولان مربوطه اعلام نشده اما به نوعی سخن از بی‌احتیاطی و خطای انسانی در این نوع حادثه هم به میان آمد. حوادثی که در تهران نمونه آن کم نیست و به طور میانگین روزانه یک نوع اتفاق یا حادثه این چنینی در تهران رخ می‌دهد.