بندرعباس - ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: نگرش این نهاد به مقوله توانمندسازی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، در هیچ مقطعی تنها نگاه کمی و آماری نبوده است.

حمید باسره روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: امسال بیش از ۱۵ هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع بانکی و امدادی در قالب تسهیلات قرض الحسنه (بدون بهره) اشتغالزایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی یادشده به کمیته امداد هرمزگان اختصاص یافته است که تاکنون هفت هزار و ۱۰۰ پرونده مددجویان برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی شده است.

وی بیان کرد: براساس آمارهای اخذ شده از سامانه حیات کمیته امداد در ۶ ماهه نخست سالجاری به یک هزار و ۲۵۱ نفر از افراد معرفی شده به بانک‌های عامل همکار با کمیته امداد، مبلغی افزون بر یکهزار و ۳۲۴ میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال برای کسب و کارهای کوچک مختلف و مشاغل خانگی پرداخت شده است.

باسره یادآور شد: سال گذشته تعداد ۱۰ هزار و ۶۷۴ فرصت شغلی جدید برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد هرمزگان ایجاد شد که برای این تعداد شغل، ۹ هزار و ۳۱۶ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اختصاص یافته است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان با اشاره به اینکه نگرش کمیته امداد به مقوله توانمندسازی اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید تنها نگاه کمی و آماری نبوده است، اظهار کرد: برهمین اساس معاونت اشتغال و خودکفایی این نهاد و بنیاد حیات کمیته امداد به عنوان یکی از تخصصی‌ترین حوزه‌های این نهاد انقلابی همواره تلاش کرده‌اند تا با نظارت‌های کارشناسی قبل، حین و بعد از اجرای طرح‌های اشتغال توجه به کیفیت و پایداری طرح‌های اشتغال را در کنار کمیت، از اولویت‌های خود قرار دهند.

باسره یادآور شد: توانمندسازی اقتصادی مددجویان تحت پوشش این نهاد با ایجاد اشتغال پایدار و درآمدزایی مناسب در راستای خودکفایی مددجویان از مهم‌ترین برنامه‌ها و اهداف این نهاد است که هر ساله بخش قابل توجهی از منابع این نهاد با نظارت کارشناسان مربوطه در این مسیر هزینه می‌شود.

وی توضیح داد: این تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده به مستعدین اشتغال تحت پوشش کمیته امداد در رسته‌های شغلی گوناگون و برای اجرای طرح‌های اشتغال متنوعی هزینه شده است که می توان به احداث نیروگاه های خورشیدی خانگی، انواع مشاغل خانگی، مشاغل خدماتی، تولیدی، کشاورزی، دامپروری، ‌ باغداری، تاسیسات، خیاطی، تعمیرات خودرو و تعمیرات موبایل اشاره کرد.

تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان تا سقف سه میلیارد ریال

وی تصریح کرد: در سالجاری سقف وام‌های قرض الحسنه اشتغال از منابع بانکی در قالب طرح‌های توان افزایی تا ۵۰۰ میلیون ریال، خوداشتغالی و کسب و کارهای کوچک دارای مجوز تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و برخی رسته های ویژه و خاص مشاغل تولیدی و خدماتی در صورت اشتغالزایی بیش از یک نفر(مانند تراکتور) تا سه میلیارد ریال از سوی مراجع ذی ربط تعیین شده است.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان یادآور شد: معرفی متقاضیان واجد شرایط و مستعدین اشتغال توسط اداره‌های اجرایی این نهاد در سراسر استان و براساس اولویت بندی‌ها و شاخص‌های تعریف شده و زمان ثبت نام متقاضیان در سامانه حیات کمیته امداد همچنان در حال انجام است.

باسره با قدردانی از همراهی اثربخش بانک‌های عامل استان در جذب اعتبارات اشتغالزایی این نهاد، گفت: باتوجه به تفاهم‌ها و تعامل های انجام شده با مدیران امور شعب بانک های عامل استان، در نیمه دوم امسال با تسهیل و تسریع در فرآیند پرداخت تسهیلات اشتغال از محل جز سه و چهارتبصره ۲ قانون بودجه کشور شاهد رشد قابل توجهی در زمینه اجرای طرح های اشتغال و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای مددجویان و جذب حداکثری اعتبارات و بودجه و همچنین کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم.

وی گفت: همچنین این نهاد در کنار اجرای طرح‌های اشتغال همیشه آموزش‌های مهارتی و مرتبط با کسب و کارها را به متقاضیان و مجریان طرح‌ها ارائه می‌کند و در سال‌های اخیر نیز هم افزایی و تعامل با مراکز علمی و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان را در برنامه‌های توانمندسازی خود برای خانواده های تحت حمایت گنجانده تا بتواند به ارتقإی کیفی طرح‌ها و افزایش آگاهی، دانش فنی و مهارت مجریان طرح‌های اشتغال نیز کمک کند.

مدیرکل کمیته امداد هرمزگان ابراز کرد: مددجویان این نهاد می‌توانند برای دریافت خدمات حوزه اشتغال و خودکفایی این نهاد به صورت حضوری به کمیته امداد محل سکونت خود مراجعه و یا به غیرحضوری به سامانه حیات به نشانی اینترنتی hayat.emdad.ir مراجعه و اقدام به ثبت درخواست خود کنند.

استان هرمزگان هم اکنون ۹۱ هزار خانوار برابر با ۲۴۰ هزار نفر را تحت پوشش دارد و به آن‌ها خدمات ارائه می‌کند.