بجنورد- ایرنا- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی گفت: مردم نوع‌دوست و کشاورزان استان در نیمه نخست امسال و با پایان فصل برداشت غلات، ۱۸۰ میلیارد ریال زکات پرداخت‌ کردند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی، مجید الهی راد روز دوشنبه در این خصوص اظهار کرد: حدود ۹۹ درصد زکات جمع آوری شده استان در امور نیازمندان هزینه و مابقی نیز در طرح‌های عام المنفعه و عمرانی استفاده می‌شود.

وی افزود: زکات های جمع آوری شده در سرفصل های مختلف نیازمندان از جمله معیشت، درمان، جهیزیه، مسکن، آزادی زندانی و سایر موارد هزینه می شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: ساکنان ۵۰۳ روستا از مجموع ۸۰۰ روستای استان مشمول پرداخت زکات هستند.

الهی راد با اشاره به اینکه در خراسان شمالی ۲۸۵ روستا زکات پرداخت می کنند، افزود: پرداخت زکات فرصت مناسبی برای رفع نیاز محرومان در بخش‌های جهیزیه، تامین کمک هزینه بیماران، مسکن و امور آموزشی و فرهنگی است.

به گزارش ایرنا، زکات از جمله واجبات مالی اسلام و از فروع دین است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی پرداخت کنند.

کشاورزان این استان امسال بیش از ۲۱۰ هزار تن گندم در سال زراعی جاری تولید کردند.

۶۰ هزار خانوار با جمعیتی در حدود ۱۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی قرار دارند.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.