۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۱
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85438407
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱۲ درصد برآورد پرداخت زکات در خراسان شمالی محقق شد

۲۰ فروردین ۱۴۰۳، ۱۱:۱۱
کد خبر: 85438407
۱۱۲ درصد برآورد پرداخت زکات در خراسان شمالی محقق شد

بجنورد-ایرنا- معاون توسعه مشارکت های مردمی اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت:‌ ۳۵۰ میلیارد ریال معادل ۱۱۲ درصد سهم زکات تعهد شده این نهاد برای سال ۱۴۰۲ جمع آوری و محقق شد.

محمد غریب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌ محقق شدن جمع‌آوری زکات بیش از تعهد این نهاد در حالی است که پرداخت آن به دلیل خشکسالی های پی در پی نسبت به سال ۱۴۰۱ ، ۱۳ درصد کاهش یافت.

وی افزود: بیشترین پرداخت زکات در استان به ترتیب مربوط به شهرستان های بجنورد، اسفراین، شیروان، مانه و جاجرم است.

معاون توسعه مشارکت های مردمی اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی تصریح کرد: زکات جمع آوری شده براساس اولویت بندی‌ و نیازهای هر منطقه صرف تامین معیشت، تهیه جهیزیه، ساخت مسکن و هزینه درمان مددجویان زیر پوشش این نهاد می شود.

غریب بیان کرد: پرداخت زکات فرصت مناسبی برای رفع نیاز محرومان در بخش‌های جهیزیه، تامین کمک هزینه بیماران، مسکن و امور آموزشی و فرهنگی است.

وی خاطرنشان کرد:‌ زکات از جمله واجبات مالی دین اسلام و از فروع دین است که بر اساس آن مسلمانان باید مقدار معینی از ۹ قلم کالا شامل گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند را برای مصرف در زندگی فقرا و سایر امور عمومی اجتماعی بپردازند.

معاون توسعه مشارکت های مردمی اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان شمالی گفت: در مجموع زکات پرداخت شده است شامل وجه نقدی است که کشاورزان به ستا زکات در شهرستان ها پرداخت می کنند و یا کمک های غیر نقدی است که مردم نوعدوست و یا مراکز نیکوکاری به افراد نیازمند با نیت پرداخت زکات دارند.

وی افزود: حدود ۸۰ میلیارد ریال از مجموع زکات پرداخت شده در سال گذشته مربوط به زکات فطریه و کفارات است که مومنان و نوعدوستان این استان در عید سعید فطر پرداخت کرده بودند که تمامی این مبالغ صرف هزینه های معیشت نیازمندان شد.

به گزارش ایرنا، ۶۰ هزار خانوار با جمعیتی در حدود ۱۱۲ هزار نفر زیر پوشش خدمات حمایتی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان شمالی قرار دارند.

سهم بخش کشاورزی استان ۱.۱ درصد از تولیدناخالص بخش کشاورزی کشور است که مهمترین بخش تولیدی استان بخش کشاورزی است.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

خراسان شمالی با یک میلیون نفر جمعیت در شمالشرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha